Bu araştırmanın amacı Türk eğitim sisteminde uygulanan bazı uygulamaların öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesini yapmaktır. Bu genel amaca bağlı olarak örgün öğretim kademelerinde ve öğretmen yetiştirme sürecinde yer alan uygulamalardan kaldırılması gerekenler ile getirilmesi istenen uygulamalar öğretmenlere sorulmuştur. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak dört soruluk açık uçlu anket uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Kayseri ilinde görev yapan öğretmenler içinden amaçlı örneklem seçimi ile belirlenen 96 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin vermiş olduğu cevaplar betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmada veriler 2019-20 eğitim öğretim yılının güz döneminde seminer çalışmaları haftasında toplanmıştır. Milli eğitimde kaldırılması gereken uygulamalara yönelik görüşler incelendiğinde Sözleşmeli ve ücretli öğretmenlik uygulaması, Nöbet zorunluluğu, 4+4+4 uygulaması ve öğretmenliğe alımda mülakat uygulamasının kaldırılması gerektiğini belirmişlerdir. Millî eğitime getirilmesine yönelik görüşler ise uygulamalı seminer çalışmaları, her okula özel eğitim sınıfı uygulaması, seminer haftalarının öğretmenlere de tatil yapılması, idareci alımında liyakat ve maaş artışı olarak sıralanmıştır. Öğretmenlerin öğretmen yetiştirme sürecinde kaldırılmasını istedikleri uygulamalar ise formasyon eğitimi, ataması olmayan bölümlerin kapanması-kısıtlanması ve gereksiz ve meslekte katkı sağlamayacak dersler olarak ön plana çıkmıştır. Öğretmenlerin öğretmen yetiştirme sürecine getirilmesini istedikleri görüşleri ise uygulamalı derslerin artması, özel eğitim ile ilgili öğretmenlik uygulaması, akademisyenlere becayiş ve tayin hakkı, akademisyen alımında öğretmenlik yapmış olma şartı, eğitim fakültesine öğrenci alımına mülakat sistemi ve akademisyenlere maaş desteği olmuştur. Bu sonuçlara bağlantılı olarak öneriler geliştirilmiştir.
The present study aims to evaluate certain practices implemented in the Turkish Education system based on teachers' views. In line with this general purpose, the teachers were asked about the existing practices that should be removed from the stages of formal education and the teacher training process, and new practices that should be introduced. The study adopted the qualitative research method. An openended questionnaire consisting of four questions was used as the data collection tool. The participants of the study consisted of ninety-six teachers who were selected among the teachers working in Kayseri by using the purposeful sampling method. The answers provided by the participants were analyzed through descriptive analysis. Data collection was carried out during the seminar work week in the fall semester of the 2019-20 academic year. In terms of the views regarding the practices that should be eliminated from national education, the teachers stated that the practices of (1) contract teaching and paid teaching, (2) mandatory safeguarding duty, (3) the 4+4+4 system and (4) interview in recruitment should be eliminated. In terms of the practices that should be introduced, the teachers stated that the practices of applied seminar works, special-ed classes in all schools, making seminar weeks off for teachers, merit in administrator recruitment and salary increase should be introduced. The practices that should be eliminated from the teacher training process according to the teachers were found as formation training, closure-restriction of departments without appointments and courses that are unnecessary or noncontributory for the profession. The practices that should be introduced in the teacher training process according to the teachers were found as increasing the number of applied courses, teaching practices related to special education, granting academicians the right to exchange positions and be reassigned, requiring teaching experience in the recruitment of academicians, implementing an interview system in student admission to the faculty of education and salary support for academicians. In relation with these results, certain suggestions were made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2021 |
Submission Date | March 7, 2021 |
Acceptance Date | May 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.