Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin Sınıf İçi Yansımaları: Öğretmen Görüşleri

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 24 - 46, 31.05.2025
https://doi.org/10.32433/eje.1673094

Abstract

Bu araştırmanın amacı, birinci sınıfı okutmakta olan öğretmenlerin Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne (TYMM) yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile araştırma yürütülmüştür. Araştırmaya, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında X ilinde çeşitli ilkokullarda görev yapan 15 birinci sınıf öğretmeni katılmıştır. Katılımcılar ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacıların geliştirdiği görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, erişim kolaylığı açısından online form haline getirilerek sınıf öğretmenlerine ulaştırılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmenler TYMM’ye ilişkin olumlu görüşler sunmakta, modeli başarılı olarak uyguladıklarını düşünmektedirler. Modelin erdem-değer-eylem çerçevesine önem verdikleri ve bu doğrultuda çalışmalar yaptıkları ancak öğrenci profilleri, programlar arası bileşenler gibi ögeleri programın yapısına kavram olarak zihinlerinde doğru olarak yerleştiremedikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin Türkçe ders kitabını yeterli buldukları, süreç odaklı değerlendirmeleri kullandıkları, ilk okuma yazma sürecinde genel olarak zorlanmadıkları belirlenmiştir. Programa veri kaynağı sağlayacak öğretmen yansıtmalarını kullanan ve kullanmayan öğretmenler arasında sayıca dikkate değer farklılık görülmemektedir. Bilindiği üzere öğretim programındaki değişikliklerle ilgili ülke genelinde TYMM tanıtımına yönelik seminer ve eğitimler düzenlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşlerinden bu eğitimleri almalarına rağmen programdaki öğrenci profilleri, programlar arası bileşenler, öğretmen yansıtmaları, zenginleştirme ve destekleme uygulamaları, ölçme değerlendirme konularında yeterli düzeyde bilgilendirme olmadığı ve verilen eğitimlerin yetersizliği ortaya çıkmaktadır. Program değişikliği kademeli olarak gerçekleştirildiğinden bir sonraki aşamada ikinci sınıflar için hazırlanacak ders kitapları ve verilecek öğretmen eğitimlerinde bu eksikliklerin giderilmesi ve daha geniş kapsamlı bir planlamanın yapılması önerilebilir.

References

  • Ak, B. S., ve Köse, M. (2024). 2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 7(2), 132-169. https://doi.org/10.55150/apjec.1582677
  • Arslankara, V. B., ve Arslankara, E. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin felsefi temelleri: ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik bakış açılarından bir değerlendirme. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 121-145. https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1557889
  • Batdal Karaduman, G. (2021). 1924-2018 programlarına genel bakış. İçinde G. Batdal Karaduman (Ed.), Geçmişten günümüze ilkokul programları (1924-2018) (ss.2-9). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Berk, Ş., ve Özer, B. (2024). “Türkiye Yüzyılı” Maarif Modeli (TYMM) Öğretim Programlarına ilişkin nitel bir değerlendirme. Journal of History School, 73, 3241-3256. http://dx.doi.org/10.29228/joh.78177
  • Ceylan, T. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli DKAB Öğretim Programlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (63), 1-16. https://doi.org/10.29288/ilted.1598481
  • Duyul, S., Duyul, Y., Kesman, M., ve Kesman, M. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli konusunda öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 5(3), Article e20262. https://doi.org/10.5281/zenodo.15002346
  • Güneş, E. (2024). Beceri Temelli Öğretim ve 2024 Maarif Modeli: Farklı coğrafi bölgelerden Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin bakış açısından bir değerlendirme. Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya Dergisi, 2(4), 232-243. https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.2
  • Gürbüz, B., ve Duran, E. (2025). 2019 ve 2024 ilkokul 1. sınıf Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 13(1), 235-248. https://doi.org/10.16916/aded.1588643
  • Kaleli Yılmaz, S. (2019). Özel durum çalışma yöntemi. İçinde H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (ss.252-272). Pegem Akademi.
  • Karataş, İ. H. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli hakkında. Alanyazın, 5(1), 6-11.
  • Kaya, M., ve Aydın, E. (2024). 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı ile 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın karşılaştırılması. Harran Maarif Dergisi, 9(1), 108-146. https://doi.org/10.22596/hej.1482003
  • Kumral, O., ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Eğitim programlarının değerlendirilmesi ve eğitsel eleştiri modeli. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 27-35.
  • Kultas, E. (2024). 2024 primary school Turkish curriculum opinions of classroom teachers. Journal of Elementary Education: Theory and Practice (JELEDU) 2(2), 105-134. https://doi.org/10.5281/zenodo.14018008
  • Küçük, Z. A., ve Kurt, T. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinin, eğitim reformlarının etkililiği bağlamında okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, (8), 2-27.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/ortak-metin
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi. (Çev. Ed. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi. (Orijinal yayın tarihi 1994).
  • Ornstein, A. C., ve Hunkins, F. P. (2003). Curriculum; Foundations, principles, and issues (4.b.). Allyn & Bacon.
  • Özerbaş, M. A., ve Koç, M. (2022). Türkiye’de Cumhuriyetten günümüze ilkokul eğitim programlarının incelenmesi. Journal of Turkic Civilization Studies, 3(2), 95-105.
  • Peksöz, M. (2025). 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programı (1- 4. sınıflar) ile 2019 Türkçe dersi öğretim programı’nın (1- 8. sınıflar) karşılaştırmalı incelemesi. Temel Eğitim Dergisi, 7(27), 18-33. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1538201
  • Sever, M. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin amacını anlamak. Eğitim Reform Girişimi (ERG). https://egitimreformugirisimi.org/yayinlar/turkiye-yuzyili-maarif-modelinin-amacini-anlamak/
  • Stake, R. R. (2005). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (Third edition). London: Sage.
  • Uygun, K., ve Akgül, G. (2024). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Türkiye Yüzyılı Maarif Modeline ilişkin görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 81-102.
  • Ülçay, O. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli değerlendirmesi. Ulusal Eğitim, Toplum ve Dünya Dergisi, 1(2), 70-75.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimler nitel araştırma (11.Baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi, Temel Eğitim Dergisi (Journal of Primary Education), 24, 76-88. https://doi.org/10.52105/temelegitim.

Reflections of the Türkiye Century Education Model in the Classroom: Teachers' Views

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 24 - 46, 31.05.2025
https://doi.org/10.32433/eje.1673094

Abstract

The purpose of this study is to investigate the views of teachers who teach first graders regarding the Türkiye Century Education Model (TCEM). The research was conducted as a case study, one of the qualitative research methods. Fifteen primary school teachers working in various schools in X province during the 2024–2025 academic year participated in the study. Criterion sampling was used to determine participants. Data were collected using an interview form developed by the researchers and distributed online for ease of access. The data were analyzed through content analysis. Teachers expressed positive views on TCEM and believed they implemented the model successfully. They emphasized the virtue-value-action framework and carried out related activities. However, they had difficulty conceptualizing components such as student profiles and inter-program elements. Teachers found the Turkish textbook adequate, used process-oriented assessment methods, and generally did not encounter problems during the initial reading and writing instruction. No notable difference was observed between teachers who used reflective practices and those who did not. Although nationwide seminars and training sessions were organized regarding the curriculum change, teachers reported that the training they received was insufficient. They lacked adequate knowledge about student profiles, inter-program components, teacher reflections, enrichment and support practices, and assessment approaches. Since the program is being implemented gradually, it is recommended that future textbooks and training for second grade address these deficiencies through more comprehensive planning.

References

  • Ak, B. S., ve Köse, M. (2024). 2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 7(2), 132-169. https://doi.org/10.55150/apjec.1582677
  • Arslankara, V. B., ve Arslankara, E. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin felsefi temelleri: ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik bakış açılarından bir değerlendirme. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 121-145. https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1557889
  • Batdal Karaduman, G. (2021). 1924-2018 programlarına genel bakış. İçinde G. Batdal Karaduman (Ed.), Geçmişten günümüze ilkokul programları (1924-2018) (ss.2-9). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Berk, Ş., ve Özer, B. (2024). “Türkiye Yüzyılı” Maarif Modeli (TYMM) Öğretim Programlarına ilişkin nitel bir değerlendirme. Journal of History School, 73, 3241-3256. http://dx.doi.org/10.29228/joh.78177
  • Ceylan, T. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli DKAB Öğretim Programlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (63), 1-16. https://doi.org/10.29288/ilted.1598481
  • Duyul, S., Duyul, Y., Kesman, M., ve Kesman, M. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli konusunda öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 5(3), Article e20262. https://doi.org/10.5281/zenodo.15002346
  • Güneş, E. (2024). Beceri Temelli Öğretim ve 2024 Maarif Modeli: Farklı coğrafi bölgelerden Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin bakış açısından bir değerlendirme. Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya Dergisi, 2(4), 232-243. https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.2
  • Gürbüz, B., ve Duran, E. (2025). 2019 ve 2024 ilkokul 1. sınıf Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 13(1), 235-248. https://doi.org/10.16916/aded.1588643
  • Kaleli Yılmaz, S. (2019). Özel durum çalışma yöntemi. İçinde H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (ss.252-272). Pegem Akademi.
  • Karataş, İ. H. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli hakkında. Alanyazın, 5(1), 6-11.
  • Kaya, M., ve Aydın, E. (2024). 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı ile 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın karşılaştırılması. Harran Maarif Dergisi, 9(1), 108-146. https://doi.org/10.22596/hej.1482003
  • Kumral, O., ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Eğitim programlarının değerlendirilmesi ve eğitsel eleştiri modeli. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 27-35.
  • Kultas, E. (2024). 2024 primary school Turkish curriculum opinions of classroom teachers. Journal of Elementary Education: Theory and Practice (JELEDU) 2(2), 105-134. https://doi.org/10.5281/zenodo.14018008
  • Küçük, Z. A., ve Kurt, T. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinin, eğitim reformlarının etkililiği bağlamında okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Mükemmellik Arayışı Dergisi, (8), 2-27.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/ortak-metin
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi. (Çev. Ed. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi. (Orijinal yayın tarihi 1994).
  • Ornstein, A. C., ve Hunkins, F. P. (2003). Curriculum; Foundations, principles, and issues (4.b.). Allyn & Bacon.
  • Özerbaş, M. A., ve Koç, M. (2022). Türkiye’de Cumhuriyetten günümüze ilkokul eğitim programlarının incelenmesi. Journal of Turkic Civilization Studies, 3(2), 95-105.
  • Peksöz, M. (2025). 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programı (1- 4. sınıflar) ile 2019 Türkçe dersi öğretim programı’nın (1- 8. sınıflar) karşılaştırmalı incelemesi. Temel Eğitim Dergisi, 7(27), 18-33. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1538201
  • Sever, M. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin amacını anlamak. Eğitim Reform Girişimi (ERG). https://egitimreformugirisimi.org/yayinlar/turkiye-yuzyili-maarif-modelinin-amacini-anlamak/
  • Stake, R. R. (2005). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (Third edition). London: Sage.
  • Uygun, K., ve Akgül, G. (2024). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Türkiye Yüzyılı Maarif Modeline ilişkin görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 81-102.
  • Ülçay, O. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli değerlendirmesi. Ulusal Eğitim, Toplum ve Dünya Dergisi, 1(2), 70-75.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimler nitel araştırma (11.Baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi, Temel Eğitim Dergisi (Journal of Primary Education), 24, 76-88. https://doi.org/10.52105/temelegitim.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Remziye Uludağ Kırçıl 0000-0001-8736-3370

Şafak Uluçınar Sağır 0000-0003-3383-5330

Early Pub Date May 31, 2025
Publication Date May 31, 2025
Submission Date April 12, 2025
Acceptance Date May 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Uludağ Kırçıl, R., & Uluçınar Sağır, Ş. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin Sınıf İçi Yansımaları: Öğretmen Görüşleri. Erciyes Journal of Education, 9(1), 24-46. https://doi.org/10.32433/eje.1673094

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

by-nc-nd.png 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International