The aim of this research is to Investigate the opinions of prospective primary school teachers, who involved in authentic assessment in scientific research methods course, about authentic assessment. Qualitative research method was used in the research. From the purposive sampling methods the criterion sampling was used in this study. As criterion, participating the authentic evaluation process in scientific research methods course in the 2013-2014 year spring semester has been identified. According to this criterion, working group consists from 8 males and 13 females a total of 21 prospective primary school teachers. Research data was obtained with semi-structured interview technique which is one of the types of interviews. In the analysis of the data obtained as a result of interviews descriptive analysis technique was used. In the result of the research, prospective primary school teachers stated mostly positive opinions about the authentic assessment process and indicated that the process is also evaluated with the product. In addition, prospective teachers expressed opinion regarding their roles that they have mostly an active role and regarding with the role of the instructor's that faculty members have mostly guiding role.
Bu araştırmanın amacı bilimsel araştırma yöntemleri dersinde otantik değerlendirme sürecine katılan sınıf öğretmeni adaylarının otantik değerlendirmeye yönelik görüşlerini değerlendirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Ölçüt olarak 2013-2014 Yılı Bahar Döneminde bilimsel araştırma yöntemleri dersinde otantik değerlendirme sürecine katılmak olarak belirlenmiştir. Bu ölçüt doğrultusunda çalışma grubunu 8 erkek 13 kadın olmak üzere toplam 21 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, görüşme tekniği türlerinden yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Görüşme sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının otantik değerlendirme süreci ile ilgili çoğunlukla olumlu görüş ve ürün ile birlikte sürecin de değerlendirildiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen adayları kendi rolleri ile ilgili en çok aktif bir rolle sahip oldukları ve öğretim elemanın rolleri ile ilgili ise en çok öğretim elemanın rehber olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 6 |