The aim of this research is to examine the public and private primary school teachers' opinions about organizational justice. The study is conducted in survey research design. The population for the study is all primary school teachers serving in the city center of Diyarbakir in the 2011 - 2012 school year. A random sample of 375 teachers from public primary schools and 175 teachers from private primary schools are selected to represent the overall population. In this research, "organizational justice scale", developed by Niehoff and Moorman (1993) and translated into Turkish by researchers themselves, is used. Significance level is taken as 0.05. Results show that there exists a significant difference among teachers' opinions with respect to seniority and gender only in "distributive justice". "I think that my level of pay is fair" is the lowest scored item according to both public and private school teachers. According to the school type, there is a significant difference among teachers' opinions in "distributive" and "interactional" dimensions of "organizational justice". However, public school teachers' opinions are lower in all three dimensions.
Bu araştırmanın amacı, resmi ve özel ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin ilköğretim okullarındaki örgütsel adalete ilişkin görüşlerini saptamaktır. Araştırma, genel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır il merkezindeki resmi ve özel ilköğretim okullarında görevli öğretmenler oluşturmaktadır. Resmi ilköğretim okullarından 375, özel ilköğretim okullarından ise 175 öğretmen random yöntemiyle seçilerek araştırmanın örneklemi oluşturulmuştur. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak, Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen ve araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan "örgütsel adalet ölçeği" kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Verilerin analizi sonucunda; kıdem ve cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin örgütsel adalete ilişkin görüşleri arasında sadece "dağıtımsal adalet" boyutunda anlamlı fark saptanmıştır. Resmi ve özel okullarda görevli öğretmen görüşlerine göre, örgütsel adalet konusunda en düşük derecede saptanan madde "aldığım ücretin adil olduğunu düşünüyorum" maddesidir. Öğretmenlerin örgütsel adalete ilişkin görüşleri görev yaptıkları okul türüne göre "dağıtımsal" ve "etkileşimsel adalet" boyutlarında anlamlı farklılık göstermektedir. Ancak, her üç boyutta da resmi okul öğretmenlerinin görüşleri daha düşüktür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 3 |