BibTex RIS Cite

RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND SELF-EFFICACY BELIEFS TOWARDS BIOLOGY TEACHING OF PRE-SERVICE BIOLOGY TEACHERS

Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, - , 01.01.2012

Abstract

This study aimed to identify the learning styles preferred and attitudes towards biology teaching of the pre-service biology teachers and to investigate relationship between their attitudes towards biology teaching and learning styles. The survey model was used as research model. The study group included a total 100 students (58 of whom were female, and 42 of whom were male) attending the Department of Biology at Ziya Gökalp Education Faculty of Dicle University in the academic year of 2010-2011. As the data collection tools, The Kolb Learning Styles Inventory and the Scale of Self-Efficacy Beliefs in Biology Teaching were used. The Kolb Learning Styles Inventory (KLSI) is a 12-item scale developed by Kolb (1985) and adapted by Aşkar and Akkoyunlu (1993) for applicability in Turkey. For the analysis of the data obtained, percentages, frequencies, means, standard deviations, independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. As a result of the study, it was seen that the dominant learning style of a majority of the pre-service biology teachers was "diverger" (58%) and that their self-efficacy beliefs in biology teaching were high ( = 3,70). It was also revealed that the pre-service teachers' self-efficacy beliefs in biology teaching did not differ with respect to their learning styles.

BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE BİYOLOJİ ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ÖZ-YETERLİK İNANÇLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, - , 01.01.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, biyoloji öğretmen adaylarının tercih ettikleri öğrenme stillerini, biyoloji öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarını belirlemek ve öğrenme stilleri ile biyoloji öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu; 2010-2011 öğretim yılında Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 58'i kız, 42'si erkek olmak üzere toplam 100 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak; Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri ve Biyoloji Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnanç Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde; %, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışma sonucunda; biyoloji öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun baskın öğrenme stilinin "değiştiren" (%58) olduğu ve biyoloji öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarının yüksek ( = 3,70) olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının biyoloji öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarının ise öğrenme stillerine göre değişmediği saptanmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İ.ümit Yapıcı This is me

Murat Hevedanlı This is me

Publication Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Yapıcı, İ., & Hevedanlı, M. (2012). BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE BİYOLOJİ ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ÖZ-YETERLİK İNANÇLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1).