The investigation was carried out to determine the level of consistency between personal values and organizational values of teachers in public elementary schools. Study group of this investigation was composed of 160 teachers, working in the center of the province of Sanliurfa I. step primary school in 2011-2012 academic year, was selected by using simple random sampling. Concerning to the minor purpose of this investigation, the similarity between personal values of teachers and organizational values of schools was analyzed by using Pearson Product-Moment Correlation test. In the determination of the level of compliance between persoal values of teachers and organizational values of schools, for each value expressions, arithmetic mean scores of the organizational values scale for all participants was subtracted from arithmetic mean scores of the personal values scale for all participants to decide the level of compliance. T-test and one way variance analyses (ANOVA) tests were used to investigate whether teachers' perception differentiate according to gender, duration of working in his/her school, type of graduated school and the number of teachers in his/her school or not. According to survey results, there is positive and significant relation in middle level between teachers' perception scores about personal value and organizational value. The values, when the compliance level of personal and organizational values in public primary schools were the highest level, respectively, "formality", "respect to seniority," "to be result-oriented", "obedience" and "success" has been. The lowest values were "justice", "empathy", "transparency", "confidence" and "honesty", respectively.
Bu araştırma resmi ilköğretim okullarındaki öğretmenlerin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki uyum düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 öğretim yılı Şanlıurfa il merkezinde basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 16 ilköğretim okulunda ilköğretim I. kademede görev yapan 160 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın alt amacına ilişkin olarak öğretmenlerin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki benzerlik Pearson Momentler Çarpım Korelasyon testi ile çözümlenmiştir. Öğretmenlerin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerler arasındaki uyum düzeyinin saptamasında; katılımcıların her bir değer ifadesi için bireysel değerler ölçeğinden almış oldukları puanların aritmetik ortalamasından, örgütsel değerler ölçeğindeki aldığı puanın aritmetik ortalaması çıkarılarak uyum düzeyi belirlenmiştir. Öğretmen algılarının; cinsiyete, görev yaptığı okuldaki çalışma süresine, mezun olunan okulun türüne ve çalışmakta olunan kurumdaki öğretmen sayısına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin bireysel ve örgütsel değerlere ilişkin algı puanları arasında orta düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Resmi ilköğretim okullarındaki bireysel değerler ile örgütsel değerlerin uyum düzeyinin en yüksek olduğu değerler sırasıyla "resmiyet", "kıdeme saygı", "sonuç odaklı olmak", "itaat" ve "başarı" olmuştur. En düşük değerler ise "adalet", "empati", "şeffaflık", "güven" ve "dürüstlük" değerleridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |