Problem Durumu: Kavramlar,
insanların yaşamları boyunca dünyayı anlamlandırabilmesini ve çevresiyle
bütünleşmesini sağlayan en önemli yapılardandır. İnsanlar gün içinde
kavramların binlercesini ayırt etme ve iletişimde kullanır (Jonassen, 2006).
Kavram gelişimi, yaşam boyunca devam eden sonsuz bir süreçtir ve fiziksel,
çevresel faktörlere bağlı olarak her çocukta farklı şekilde gelişir. Görsel
uyarıcı yokluğu, çocukların çeşitli gelişim alanlarını (bedensel, bilişsel ve
dil gelişimi) olumsuz yönde etkilediği için (Tuncer, 2004), görme engelli
çocukların kavram gelişiminde genellikle gecikmeler yaşanabilir (Budd, 1998).
Görme yetersizliği olan çocukların kavram gelişiminde problem yaşadığı, Hill ve
Balsch tarafından (1980) belirtilen çalışmalarla da desteklenmektedir.
Kavramlar,
yönelim ve bağımsız hareket için son derece önemli kilometre taşlarıdır. Görme
yetersizliği olan kişilerin yönelim ve bağımsız hareketle ilişkili, sahip
olması gereken temel kavramlar; beden şeması, beden kavramı ve beden imajını
içeren bedensel farkındalık, beden düzlemi ve bölümleri, sağ-sol taraflar
(yanlar), yönler, uzaysal (pozisyon, şekil, büyüklük vb.) ve çevresel (köşe,
cadde vb.) kavramlardır (Pogrund ve diğ., 1998). Beden imgesi kavramı; beden bölümleri,
bedenin göreceli pozisyonları ve ne kadar yer kapladığına yönelik bilgileri
içermektedir. Beden imgesi, çocuğun vücut düzlemini algılamasını, basit uzaysal
kavramları (karşısında, yanında, arasında) anlamasını kolaylaştırmaktadır.
Öğrenci yetersiz bir beden imgesine sahipse, kendi çevresini oluşturan dünyayı
anlamakta güçlük yaşayacaktır (Altunay, 2003). Beden imgesi kavramından
sonra, bedeniyle gerçekleştireceği sağ/sol kavramlarının fonksiyonel
kullanımını geliştirmek gerekmektedir. Görme
yetersizliği olan çocuk çevresindeki eşyaların, kendisi hareket ettiği ya da
döndüğü zaman nasıl yer değiştirdiğini göremez (Özyürek, 1995).
Çevresindeki uyaranları güvenli ve hızlı şekilde kullanabilmesi için
pozisyonların göreceliliği kavramının öğrenciye kazandırılması son derece
önemlidir.
Trafik
kavramları gibi çevresel kavramlar da, çevrenin güvenli şekilde
kullanılabilmesinde önemli bir rol oynar. Görme yetersizliği olan kişiler
hareket ederken cadde geçme gibi ölüm ya da yaralanma ihtimalinin yüksek olduğu
riskli durumlarla karşılaşabilir. Cadde geçme bilgisi en çok görsel sistemler
yoluyla kolayca elde edilir. Görme yetersizliği olduğu zaman güçlükler artar
(Geruschat, Hassan, Turano, Quigley ve Congdon, 2006). Bu nedenle trafik
kavramlarının öğretilmesi ve güvenli geçiş için trafikte uygulamaların
yapılması son derece önemlidir. Fakat Ülkemizde Altunay
Arslantekin ve Ekinci tarafından (2014) çalışmada, görme yetersizliği olan
üniversite öğrencilerinin öğrenim hayatları boyunca trafik kavramları ve
trafiğin kullanımına yönelik öğretim yapılmadığı belirlenmiştir.
Ülkemizde yönelim ve bağımsız hareket için
öğretilmesi gereken önkoşul kavramlarla ilgili öğrencilerin performans
düzeylerini ortaya koyan herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Araştırmayla,
öğrencilerin var olan kavram düzeylerinin ortaya koyulmasının, bu kavramlara
yönelik öğretim uygulamalarının gerçekleştirilmesini sağlayabileceği
düşünülmektedir.
Araştırmanın Amacı: TÜBİTAK tarafından
desteklenen, “Görme Engelli Öğrenciler İçin Yönelim ve Bağımsız Hareket
Becerileri Değerlendirme Aracının Geliştirilmesi Projesi’nde (YÖBDA)”
standardize edilmiş değerlendirme aracı geliştirilmesi sürecinde, Türkiye’deki
görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerin yönelim ve bağımsız hareket
becerilerini kullanabilmeleri için sahip olmaları gereken ön koşul kavramlara
(beden düzlemi ve trafik kavramları) ne ölçüde sahip olduklarının da
belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın Yöntemi: Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 öğretim yılında öğrenim
gören, toplam 16 görme engelliler okulu (n=320) ve yakın bölgelerdeki
kaynaştırma öğrencilerinden (n= 82), toplam 402 dokunsal öğrenci oluşturmuştur.
Bu öğrencilerin 183’ü kız, 219’ü erkektir. Öğrencilerin
araştırmaya katılmaları için gereken izinler, Milli Eğitim Bakanlığı’ndan
alınmıştır. Ayrıca okul müdürleri araştırma hakkında bilgilendirilmiş ve yazılı
onayları alınmıştır. Çalışma, var olan durumunu ortaya koymaya çalışan betimsel
düzeyde tarama çalışmasıdır. Uygulamacılar, dokunsal öğrenci isim listesine göre,
birebir olarak çalışma yapmıştır. YÖBDA’daki yönergeler verilmiş ve
işaretlemeler yapılmıştır. Öğrencilerin uygun şekilde gerçekleştirdiği
basamaklar, değerlendirme aracının ilgili basamağının
karşısındaki, +/- sütununun altına “+”, öğrencinin uygun gerçekleştiremediği ya
da hatalı yaptığı basamaklar, “-” olarak işaretlenmiştir. Öğrencinin
doğru/yanlış tepkilerine nötr kalınmıştır. Araştırmada dokunsal olan
öğrencilerin ön koşul kavramları (beden düzlemi ve
trafik kavramları) gerçekleştirmelerine yönelik değerlendirmeler incelenmiştir.
Çalışmadan elde edilen sonuçların frekans ve yüzdeleri belirlenmiştir.
Değerlendirme aracı uygulanmadan önce, üç uzman
tarafından aracın amaca uygunluğu değerlendirilmiştir.
Değerlendirme aracının bütün uygulamacılar tarafından güvenilir
şekilde uygulanabilmesi için, uygulama kitapçıkları hazırlanmış ve Proje
koordinatörü tarafından bursiyerlere eğitim
verilmiştir. Değerlendirmeciler arası güvenirlik verilerinin toplanması için, iki araştırma görevlisi,
öğrencilerin %20’si için YÖBDA’yı bağımsız olarak işaretlemiştir.
Değerlendirmeciler arası güvenirlik verileri %100 olarak
bulunmuştur.
Araştırmanın Bulguları:
Araştırmada görme
yetersizliği olan öğrencilerin beden düzlemiyle ilişkili ve trafik kavramlarını
gerçekleştirme yüzdeleri incelenmiştir. Beden yüzeyleriyle ilgili
kavramları gerçekleştirme yüzdeleri incelendiğinde, %93 ile %97.3 arasında
değiştiği görülmektedir. Öğrencilerin, sağ, sol, ön, arka kavramlarına büyük ölçüde sahip oldukları görülmektedir. Bedenine
göre pozisyon ilişkilerine yönelik veriler incelendiğinde, %88.1 ile %94.3
arasında değiştiği görülmektedir. Önünde, sağında, solunda, arkasında olan
nesneleri söyleme düzeylerinin yüksek olduğu söylenebilir.
Pozisyonların göreceliliği ile ilgili olarak gerçekleştirme yüzdelerinin ise,
%68.2 ile %76.4 arasında olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgular sonucunda,
görme yetersizliği olan öğrencilerin beden düzlemiyle ilgili kavramlardan,
beden yüzeyi ve pozisyon ilişkilerine yönelik
kavramlara sahipken, pozisyonların göreceliliği (yönü değiştirildiğinde
önünde-sağında-solunda-arkasında olan nesneyi etiketleme) düzeylerinin görece
daha düşük olduğu görülmektedir. Öğrencilerin
trafik kavramlarını etiketleme yüzdeleri incelendiğinde, %15.4 ile %35.6
arasında değiştiği görülmektedir. Öğrencilerden %17.7’si kavşağı etiketlerken,
%62’si tek yönlü-çift yönlü yolu etiketlemiş, %35.6’sı ise trafikte güvenli
şekilde karşıdan karşıya geçebilmek için nereden geçmesi gerektiğini
söylemiştir. Veriler incelendiğinde, görme yetersizliği olan öğrencilerin
karşıdan karşıya geçerken güvenli şekilde geçebilmesi için sahip olması gereken
trafik kavramlarını etiketleme yüzdelerinin oldukça düşük olduğu görülmektedir.
Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Ülkemizde
öğrencilerin yönelim ve bağımsız hareketle ilgili kavramlarla ilgili performans
düzeylerini ortaya koyan, Türkiye çapında uygulanmış ve bilimsel yayınlarda
kullanılabilecek herhangi bir veri bulunmamaktadır. Araştırma, dokunsal görme
engelli öğrencilerle gerçekleştirilen, bu konudaki ilk ve en geniş kapsamlı
çalışmadır. Araştırma sonucunda, görme engelliler okullarında ve kaynaştırmada öğrenim
gören öğrencilerin yönelim ve bağımsız hareket için gerekli olduğu belirlenen
trafik kavramlarındaki düzeylerinin çok düşük, beden düzlemleriyle ilgili
kavramları gerçekleştirme düzeylerinin görece daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Öğrencilerin beden düzlemleriyle ilişkili kavramları
gerçekleştirme düzeylerinin görece daha yüksek olmasının, bebeklik döneminden
itibaren özbakım, günlük yaşam becerileri ve öğretim etkinlikleri sırasında
beden kavramlarının kullanılmasıyla açıklanabilir. Kavşak, tek yönlü- çift
yönlü yol gibi trafik kavramları görsel unsurlara dayalıdır. Bu nedenle
kavramların görme engelli kişilere kazandırılması için, dokunsal materyallerle
yapılacak öğretimlere ihtiyaç vardır. Araştırma sonucunun, öğretim programlarının
geliştirilmesine ve bu konuda alanda yapılacak
diğer araştırmalara zemin hazırlayacağı düşünülmektedir. Araştırma ilk, ortaokul düzeyindeki çocuklarla ve bağımsız hareket önkoşul
kavramlarıyla sınırlıdır. İleriki araştırmalarda okul öncesi, lise ve
üniversite düzeylerindeki kişilerin yönelim ve bağımsız hareket önkoşul
kavramlarındaki performanslarını ortaya koyacak çalışmalar yapılabilir. Ayrıca
farklı yaş gruplarındaki öğrencilerle, önkoşul kavramlara yönelik öğretim
etkinlikleri gerçekleştirileceği düşünülmektedir.
Yönelim ve bağımsız hareket değerlendirme aracı trafik kavramları beden düzlemi kavramları.
Purpose: Visually impaired people are weak in terms of their learning words |
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 67 |