Problem
Durumu: Kavramların işlemlerle ilişkilendirilmesi ve aktarım
sağlanılması sonucunda kalıcı öğrenmeler olacaktır. Bu da beraberinde problem
çözme becerilerini arttıracaktır. Genel olarak da bir problemi çözmede üç temel
faktör vardır. Hata, yanılgı ve yanlış kavramlar. Yanlış kavramlar, sistematik
olarak ortaya çıkan kavram hatalarıdır (Oliver, 1986). Bir diğer ifadeyle
kavram yanılgılarıdır. Bu üç faktör içerisinde en tehlikeli olanı elbette ki
kavram yanılgılarıdır. Çünkü kavram yanılgıları hem sistematik hem de
kalıcıdır. Ayrıca sonraki öğrenmelerin önündeki bir settir.
Kavram yanılgılarının tespiti, nedenleri ve giderilmesi
için hem ulusal hem de uluslar arası birçok çalışma yapılmıştır. De Villiers
(1994) ve Türnüklü & Aktaş (2013) yaptıkları çalışmalarda özel dörtgenler
üzerinde durmuş ve bu yanılgıların çözümü için hiyerarşik bir sınıflama
yöntemleriyle anlatım yapma gerekliliğini ortaya koymuşlardır. Okazaki &
Fujita (2008) ve Fujita (2012), prototip örneklerin kavram yanılgısı
oluşturduğunu ifade etmişlerdir. Bunun yanı sıra; Ubuz ve Üstün (2003) de
yaptıkları çalışmada akademik başarıyı temel almak suretiyle, öğrencilerin ilk
verilen örnekleri kullandıkları sonucuna ulaşmıştır. Öğrencilerin kelimelerin
anlamsal ilişkilere ve şekil görüntülerine takıldıkları (Robert, 1995) ve
analoji yapmalarına rağmen kavramsal ilişkiyi kuramadıkları (Fonseca &
Cunha, 2011) için kavram yanılgısı yaptıkları görülmüştür. Elbette ki genel manada
bu çalışmaların yanı sıra özele inilerek yapılan çalışmalar da mevcuttur.
Konkav ve konveks çokgenler (Ward, 2004 ve Lipovec, 2009), geometrik cisimler
(İncikabı &Kılıç, 2013), paralelkenar ve yamuk (Aktaş & Aktaş, 2012)
gibi çalışmalarda geometride yapılan kavram yanılgıları araştırılmıştır.
Cutugnol & Spagnolo (2002), üçgen kavramı üzerine yaptıkları çalışmada
öğrencilerin günlük hayatta kavramlarla sıkça karşılaştırılması gerektiğini
belirtmiştir. Aksine Edward ve Ward (2004) ise; sistematik olarak şekillerin
ders içerisinde verilmesi gerektiği vurgusunu yapmaktadır. Çokgenlerin
elemanları da (Heinze, 2002; Sandt & Nieuwouldt,2003; Gutierrez, Pegg &
Lawrie, 2004; Picreign, 2007) yine
araştırılan konular arasındadır.
Araştırmanın
Amacı: Literatür incelendiğinde, açı, üçgen ve dörtgen
kavramlarının çokça incelendiği görülmektedir. Bunun yanı sıra yamuk, kare,
dikdörtgen ve paralelkenar gibi geometrik şekillerin ayrı ayrı veya gruplar
halinde incelendiği de mevcuttur. Ancak hiyerarşik bir şekilde çokgen kavramı
ve özel dörtgenler bütüncül olarak ele alınmamıştır. Bu çalışma geometrik
şekiller üzerinde özellikle de çokgenlerde ve özel dörtgenlerde öğrencilerin
yapmış oldukları kavram yanılgıları tespit edilerek, bu kavramların
öğretilmesine ışık tutacaktır.
Bu
çalışmanın amacı “7. sınıf öğrencilerinin çokgenler ve özel dörtgenler ile
ilgili kavram yanılgıları nelerdir?” sorusu, araştırmanın problem cümlesini
oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacını
gerçekleştirebilmek için aşağıdaki alt problemlere yanıt aranmaktadır.
1.
7. Sınıf öğrencilerinin çokgenlerle ilgili
(iç bükey ve dış bükey, köşegen ve açı) kavram yanılgıları nelerdir?
2.
7. Sınıf öğrencilerinin özel dörtgenlerle
ilgili (temel özellikleri, paralellik, yükseklik ve alan) kavram yanılgıları
nelerdir?
Akademik başarıya göre öğrencilerin kavram yanılgıları
arasında anlamlı bir farklılık var mıdır?
Araştırmanın
Yöntemi: Bu araştırma
2013-2014 öğretim döneminde yedinci sınıf öğrencilerinin çokgenler ve özel
dörtgenler ile ilgili kavram yanılgılarını belirlemek amacıyla yapılan bir
çalışmadır. Bu amaç doğrultusunda nicel veriler kullanılmıştır. Bu araştırmanın
evrenini Gaziantep ilinde bulunan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma evreni
oluşturulurken oranlı küme örnekleme yöntemi seçilmiştir. Oranlı küme örneklemi
yapmak için, evren, önce araştırma bulguları açısından önemli farklılıklar
getirebileceği düşünülen alt evrenlere ayrılmıştır. Böylelikle aynı türden
gelebilecek bulgular şansa bırakılmamıştır. Bu şekilde evrenin, daha temsili
olduğu ifade edilebilir. Gaziantep’te bulunan farklı sosyo-ekonomik düzeyde
bulunan toplam beş okuldaki 229 adet 7.sınıf öğrencileriyle gerçekleşmiştir.
Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, t testi ve tek yönlü ANOVA
testi SPSS 17.0 paket programıyla uygulanmıştır. Ayrıca hata türlerinin ve
kavram yanılgılarının belirlenmesi, ilgili literatürden yararlanılarak betimsel
analiz uygulanmıştır. Araştırmanın güvenirliğini artırmak için Teşhis Testi’den
elde edilen veriler matematik eğitimi alanında bir başka uzman tarafından da
analiz edilmiştir. Kodlayıcılar arasındaki uyuşma oranı .92 olarak
hesaplanmıştır.
Araştırmanın
Bulguları: Öğrencilerin; iç bükey ve dış bükey, köşegen, toplam
köşegen, bir çokgen içerisinde oluşan üçgen sayısı, çevre, iç açı ve dış açı
kavramlarında farklı oranlarla yanılgıya düştükleri görülmektedir.
Öğrencilerden bir çokgende bir köşegenin
oluşturduğu toplam üçgen sayısını belirlemeleri ve betimlemeleri istenmektedir.
Bu bilginin tespiti için (n-2).180o
formülündeki (n-2) ‘nin ne anlama geldiği sorulduğunda, öğrencilerin
%51.1’i boş bırakmış ve %30.6’sında da kavram yanılgısı yapmıştır. Genel olarak
en az kavram yanılgısının yapıldığı özel dörtgen de dikdörtgendir. Eşkenar
dörtgen ve paralelkenarda yükseklik kavramı verilmiş ve alan hesaplanması
istenmiştir. Kavram yanılgısı yapan öğrenciler, bu soruda yüksekliği, ait
olduğu kenara indirememişlerdir. F(2,
226)=11.37, p<.01 . Tukey
çoklu karşılaştırma testi sonuçları, Matematik başarısı arttıkça kavram
yanılgısına düşme oranının azaldığını ortaya koymaktadır. Bir
başka ifadeyle; akademik başarısı yüksek grupta bulunan öğrencilerin, orta ve
düşük grupta bulunan öğrencilerden daha az kavram yanılgısına düştüğü
görülmektedir.
Araştırmanın
Sonuçları ve Önerileri: Araştırmada,
köşegen kavramı ile ilgili sorulara cevap alındığında öğrencilerin bazı kavram
yanılgılarının olduğu görülmüştür. Ayrıca, teşhis testi sonuçlarında, orta
seviye öğrencilerin düşük seviyedeki öğrencilere kıyasla daha fazla yanılgıya
sahip oldukları sonucu, düşük seviyedeki öğrencilerin daha fazla soruyu boş
bırakması neden olabilir. Çünkü kavram yanılgılarının tespiti için cevaplanan
sorular değerlendirilmeye alınmış ancak boş bırakılan sorular hatalar
bağlamında değerlendirilmemiştir.
Bu çalışma yedinci sınıf düzeyinde
gerçekleştirilmiştir. Diğer çalışmalarda, farklı eğitim kademelerinde çokgenler
ve özel dörtgenlerde kavram yanılgısının olma-olmama ve neden olduğu durumları
incelenebilir. Nitel çalışmalar yapılmak suretiyle, yanılgıya sebebiyet veren
düşünceler tespit edilebilir. Ayrıca karşılaştırmalı çalışmalar yapılarak;
kavram yanılgılarının sonraki öğrenmeleri nasıl etkilediği araştırılabilir.
Öğretmenlere hiyerarşik anlatımı ve öğrencilerine çokgenler arasındaki
sınıflama çalışmaları yapmaları önerilebilir. Belirli prototiplerden başka;
aynı şeklin farklı duruşları, öğrencilere gösterildiğinde öğrenmenin daha
kalıcı olacağı düşünülmektedir.
Purpose:This study will find out |
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 67 |