Research Article
BibTex RIS Cite

Teknolojiyle Zenginleştirilmiş Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamalarının Öğrencilerin Tutum ve Başarılarına Etki Sebeplerinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 19 Issue: 79, 191 - 208, 20.01.2019

Abstract

Problem Durumu: Anlamlı öğrenmeye elverişli koşullar sağlayan, görsellik,
geri bildirim ve gözden geçirmeye imkân sunan öğretim teknolojisi ortamlarının öğrencilerin
yeteneklerini  eliştirmek üzere tasarlanmasını sağlayan teknolojinin matematiği
gerçek yaşamla ilişkilendiren PDÖ’ye entegrasyonu
öğrencilerin daha iyi
öğrenmeleri açısından önemlidir. Fakat teknoloji ve PDÖ’nün öğrenciler
üzerindeki etki veya faydalarının tüm yönleriyle derinlemesine inceleyen
çalışma pek bulunmamaktadır.
Dolayısıyla,
matematik öğretiminde PDÖ’nün ve teknoloji kullanımının matematik başarısına ve
öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarına etkisinin altında yatan
sebeplerin açığa çıkarılması matematik öğretimi açısından yararlı olacaktır.

Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı Teknoloji
Destekli Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamalarının (TPU)’nun öğrencilerin
matematiğe yönelik tutumları ve matematik başarıları üzerindeki etkisinin
altında yatan sebepleri belirlemektir.

Araştırmanın Yöntemi: Büyük ölçekli bir doktora araştırmasının (Birinci Yazar,
2017) sadece nitel kısmına odaklanan bir durum çalışması olarak
gerçekleştirilen bu araştırmada Öğrenci Görüşme Formu kullanılarak öğrencilerle
gerçekleştirilen yazılı ve sözlü mülakatların analizleri yapılmıştır.
Araştırmada çalışma grubu; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak
birinci yazarın görev yaptığı, sınavla öğrenci alan ve eşit ağırlık
alanında eğitim veren bir devlet lisesinde bulunan bir 9. Sınıfın öğrencileri
seçilmiştir.

Fonksiyonlar
konusunun öğretiminde teknoloji destekli probleme dayalı öğrenme uygulamaları
(TPU) adı altında problem çözme ve teknolojiyi kullanarak matematiğin günlük
hayattaki yerini ve anlamını görebilecekleri bir içerikte birinci yazar
tarafından hazırlanan 12 etkinlik, çalışma grubu öğrencilerine birinci yazar
rehberliğinde uygulanmıştır.

Çalışma grubu öğrencilerinin teknoloji
destekli probleme dayalı öğrenme uygulamaları hakkında düşüncelerini ayrıntılı
biçimde algılamak için
birinci yazar tarafından
uzman görüşleri doğrultusunda bir Öğrenci Görüşme Formu düzenlenerek 7 soru
içerecek biçimde son şekli verilmiştir.
Birinci
yazar
tarafından geliştirilen bu form kullanılarak önce öğrencilerin
yazılı görüşleri alınmıştır. Daha sonra bu yazılı görüşler incelenerek kendini
ifade edebilen, kız-erkek ve matematik başarısı dengeleri gözetilerek bu
öğrencilerden amaçlı örneklemeden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 12
öğrenci ile okulda özel bir odada mülakat yolu ile TPU hakkında detaylı
görüşleri alınmıştır.

Araştırmanın Bulguları: Öğrencilerin
matematik dersine yönelik tutumları ile TPU’nun ilişkisi “Hoşlanma” ve
“Kullanışlılık” alt boyutları bazında incelenmiştir. “Hoşlanma” boyutu ile TPU
ilişkisini açıklayan sebepler aşağıda sıralanıp ilgili öğrenci görüşleri
verilmiştir. TPU’nun
hoşlanma boyutu
ile ilişkisini açıklayan nedenler
Grup
Çalışması, TPU’nun ders işleyişini kolaylaştırması, TPU’nun kişisel becerileri
geliştirmesi, kendi kendine öğrenmenin dersi akıcı kılması ve teknolojinin
dersi ilgi çekici hâle dönüştürmesi
olarak ortaya çıkmıştır. Kullanışlılık” boyutunun uygulanan TPU ile ilişkisini açıklayan etmenler dersi öğrenme isteğini artırması, matematiği
sevdirmesi ve matematiğin kullanışlılığını görmenin öğrencilere verdiği
memnuniyet
olarak ortaya çıkmıştır.

TPU ile matematik dersi akademik
başarısı ilişkisini açıklayan on etmen aşağıdaki başlıklar altındaki öğrenci
görüşleriyle belirlenmiştir. TPU ile matematik dersi başarısı ilişkisini
açıklayan etmenler;
grup çalışması, grup
çalışmasının öğrenme zorlukları, sözlü ifade etme, görsellik, teknolojinin
kabullenilmemesi, teknolojiyle daha çok duyu organlarının kullanılması, günlük
hayat uygulamalarının ilişki kurmada ve anlamada kolaylığa sebep olması,
Keşfederek, uygulayarak öğrenmenin anlamlı ve hızlı olması, Teknolojinin
sağladığı işleyiş kolaylığının zamanı üst seviyedeki düşünme becerilerinin
geliştirilmesine kullanmaya imkân tanıması ve Kendi kendine öğrenme
olarak
belirlenmiştir.

Araştırmanın Sonuçları ve
Önerileri:
Öncelikle
çalışma
grubunun öğrencileriyle yapılan
yazılı ve yüz yüze görüşmeler, uygulanan TPU’nun öğrencilerin matematik dersine
yönelik tutumlarına etkisini
nasıl açıkladığı incelenmiştir.  Öğrencilerin matematik dersine yönelik
tutumları ile TPU’nun ilişkisinin incelendiği iki alt boyuttan biri olan
Hoşlanma boyutu ile TPU ilişkisini
açıklayan sebepler yukarıda belirtilen beş başlık altında, diğer alt boyut olan
Kullanışlılık boyutunun uygulanan TPU
ile ilişkisini açıklayan etmenler ise 3 başlık altında incelenmiştir. Çalışmada
öğrenci görüşlerinin incelendiği diğer bir boyut; TPU ile öğrencilerin
matematik başarıları arasındaki ilişkidir. İncelenen öğrenci görüşleri
sonucunda TPU ile matematik dersi başarısı ilişkisini açıklayan etmenler on
başlık altında incelenmiştir.

Bu çalışmada öğrencilerin TPU’yu ilgi
çekici, anlamlı ve eğlenceli buldukları belirlenmişti. Dolayısıyla, öğrenme
motivasyonu, öğrenen bireyin, öğrenme etkinliklerini anlamlı, ilgi çekici
bulması ve bunlardan yarar sağlaması olarak düşünüldüğünde TPU’nun öğrenci
motivasyonunu etkileyip etkilemediği bir motivasyon ölçeği kullanılarak nicel
olarak da araştırılabilir.

Bununla birlikte, öğrencilerin
matematik dersi fonksiyon konusundaki başarıları ile TPU ilişkisini açıklayan
bir etmenin teknolojinin kabullenilmemesi olduğu ve öğrencilerin teknolojiye
adapte olmakta güçlükler yaşadıklarından uygulamaları benimseyemedikleri
belirlenmişti. Bu yüzden TPU çalışması öncesinde öğrencilerin bilgisayar hazır
bulunuşluk düzeyleri veya teknolojiye yönelik tutumları belirlenip teknolojinin
öğrenciler üzerindeki etkisi teknoloji geçmişleriyle karşılaştırılarak
irdelenebilir.

Bu çalışma sadece fonksiyon konusuyla sınırlı
olduğundan farklı matematik konularında ve farklı seviyelerdeki sınıflarda TPU
benzeri uygulamalar kullanılarak tutum ve başarıya etki eden faktörler daha
geniş bir yelpazede irdelenebilir. Bunun yanı sıra, çalışmamızda TPU’nun
öğrenciler tarafından benimsendiği ve faydalı görüldüğü belirlenmişti. Bu
yüzden TPU öğretmenlere veya öğretmen adaylarına ders verilip bu uygulamaları
görev yaptıkları okullarda uygulamaları sağlanması öğrenciler açısından faydalı
olabilir.

Öğrenciler akılda kalıcılığa ilişkin
görüşlerinde kendilerinin keşfederek, emek sarf ederek, günlük hayatta
uygulayarak ve kullanarak kalıcı öğrenme gerçekleştirdiklerini ifade
etmişlerdir. TPU’nun akılda kalıcılık sağladığı görüşü nicel olarak da
araştırılabilir.


























Anahtar
Kelimeler:
Matematik eğitimi,
Geogebra, Günlük hayat uygulamaları, Durum çalışması.
       

References

  • Amalia, E., Surya, E., & Syahputra, E. (2017). The effectiveness of using problem based learning in mathematics problem solving ability for junior high school students. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 3(2), 147-155.
  • Arbain, N., & Shukor, N. (2015). The effects of geogebra on students’ achievement, Procedia Social and Behavioral Sciences, 172, 208–214.
  • Baltaci, S., Yildiz, A., & Kosa T. (2015). Analitik geometri öğretiminde Geogebra yazılımının potansiyeli: Ogretmen adaylarının gorusleri (Potential of Geogebra software in teaching analytical geometry: Views of teacher pre-service teachers). Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(3), 483-505.
  • Botty, R.H., Jaidin, J.H., Li, H. , Shahrill, M., & Chong, S.F. (2016). The implementation of problem-based learning in a year 9 mathematics classroom: a study in Bruneidarussalam. International Researchs in Education. 4(2), s. 34-47.
  • Bozkurt, A., & Cilavdaroglu, A. (2011). Matematik ve sınıf ogretmenlerinin teknolojiyi kullanma ve derslerine teknolojiyi entegre etme algıları (Using mathematics and primary school teachers to use technology and integrate technology into their lessons). Kastamonu Journal of Education, 19(3), 859-870
  • Cakir, S., & Aztekin S. (2016). Matematik dersinde probleme dayalı Öğrenme yonteminin ogrencilerin motivasyonlarına ve matematik kaygı duzeylerine etkisi (The effect of Problem-based learning method in mathematics on students' motivation and mathematics anxiety levels). Abant Izzet Baysal University Journal of the Faculty of Education, 16(2), 377-398.
  • Cevik, S.(1991). Mekan-kimlik-kimliklendirme, Trabzon sokagı ornegi ( Place-identity- identification, Trabzon Street example) (Doctorate Thesis). K.T.Ü. Institute of Science, Trabzon.
  • Ceylan, E. A. (2003). Matematik egitimine uygun bir ogretim yazılımı ve prototipi gelistirilmesi, calısma yaprakları ile uygulanması (Development of a teaching software and prototype suitable for mathematics education, application with worksheets) (Doctorate Thesis). Dokuz Eylül University Institute of Educational Sciences, İzmir.
  • Cheung, K.C. (1988). Outcomes of schooling: Mathematics achievement and attitudes Towards mathematics learning in Hong Kong. Educational Studies in Mathematics, 19, 209-219.
  • Creswell, J.W. (2014). Araştırma deseni (Research design). (Translator: Demir, S.B.). Ankara: Egiten Kitap.
  • Dayı, G. (2015). How geogebra contributes to middle grade algebra Students' conceptual understanding of functions (Doctorate Thesis). Florida State University, Florida.
  • Erktin, E.(1993). The Relationship between math anxiety attitude toward mathematics and classroom environment. In 14. International Conference of Stress and Anxiety Research Society (STAR), Cairo, Egypt.
  • Fies, C. (2007). Research summary: Digital technologies in mathematics and science education. Retrieved May 13, 2017, from http://ww.nmsa.org/ResearchSummaries/DigitalTechnology/tabid/1486/Default.aspx
  • Han, S. H. , Shahrill, M.,Tan, A., Tengah,K.,A. Jaidin, J.,H., & Jawawi, R. ( 2016 ). Administering Problem-Based Learning (PBL) Approach in the Teaching of College Level Mathematics. Presentation in International Conference On New Horizons in New Education. Vienna. National Council of Teachers of Mathematics Commission on Standards for School Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston VA: The Council.
  • Oberlander, J., & Talbert-Johnson, C. (2004). Using technology to support problem-based learning, Action in Teacher Education, 25(4), 48-57.
  • Sheehan, M., &Nillas,L. A. (2010) "Technology integration in secondary Mathematics classrooms: Effect on students’ understanding" Journal of Technology Integration in the Classroom, 2(3),67-83.
  • Takaci, D. , Stankov, G., & Milanovic, I. (2015). Efficiency of learning environment using geogebra when calculus contents are learned in collaborative groups. Computers and Education, 82, 421–431.
  • Usta, N. (2013). Probleme dayalı ögrenmenin ortaokul ogrencilerinin matematik basarısına, matematik ozyeterligine ve problem cozme becerilerine etkisi (The effect of problem based learning on mathematics achievement, mathematics self-efficacy and problem solving skills of middle school students) (Doctorate Thesis), Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Wah, K. L. (2015). The effects of instruction using the arcs model and geogebra on Upper secondary students' motivation and achievement in learning combined transformation. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 30, 141–158.
  • Yildirim, A., & Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yontemleri (Qualitative research methods in social sciences) (8. Edition). Ankara: Seckin Publishing.
  • Yildirim, A. (1999). Nitel arastırma yontemlerinin temel ozellikleri ve egitim arastırmalarındaki yeri ve onemi (Basic features of qualitative research methods and place and importance in education research). Education and Science, 23(112), 7-17.
  • Zengin, Y. (2017). The potential of geogebra software for providing mathematical communication in the light of pre-service teachers' views, Necatibey Faculty of Education Electronic Science and Mathematics Education Journal. 11(1), 101-127.

An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement

Year 2019, Volume: 19 Issue: 79, 191 - 208, 20.01.2019

Abstract

Purpose: In the constantly changing and evolving world of
today, there is a need to raise individuals who are able to renew themselves,
learn autonomously, and have higher order thinking skills such as critical
thinking and deducing. The purpose of the present study is to investigate the
effects of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities (TEPLA),
developed with regard to the aforementioned need, on learners’ attitudes
towards mathematics and academic achievement in mathematics through qualitative
data in order to designate the underlying causes of these effects.



Method: In the research, conducted
as a case study, the analysis of the written and oral interviews were held 
with students using
“Student Interview Form” in order to analyze the effect of TEPLA on the
attitudes towards mathematics and mathematics achievements of study group
students who were applied TEPLA by the first author.



Findings: The analysis
revealed two main dimensions affecting the association between TEPLA and
learners’ attitudes towards mathematics: Affection and Usefulness, which
comprised five and three distinct reasons, respectively. On the other hand, ten
factors were defined to account for the impact of using TEPLA on learners’
mathematics achievement.



Implications for Research and Practice: The research findings suggested that learners found
TEPLA interesting and meaningful. Thus, it can be suggested that the impact of
TEPLA on learner motivation can also be investigated using a motivation scale.
Moreover, learners stated during interviews that they achieved retention in
learning thanks to TEPLA. Thus, the finding regarding TEPLA’s impact on
retention can be further investigated quantitatively.

References

  • Amalia, E., Surya, E., & Syahputra, E. (2017). The effectiveness of using problem based learning in mathematics problem solving ability for junior high school students. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 3(2), 147-155.
  • Arbain, N., & Shukor, N. (2015). The effects of geogebra on students’ achievement, Procedia Social and Behavioral Sciences, 172, 208–214.
  • Baltaci, S., Yildiz, A., & Kosa T. (2015). Analitik geometri öğretiminde Geogebra yazılımının potansiyeli: Ogretmen adaylarının gorusleri (Potential of Geogebra software in teaching analytical geometry: Views of teacher pre-service teachers). Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(3), 483-505.
  • Botty, R.H., Jaidin, J.H., Li, H. , Shahrill, M., & Chong, S.F. (2016). The implementation of problem-based learning in a year 9 mathematics classroom: a study in Bruneidarussalam. International Researchs in Education. 4(2), s. 34-47.
  • Bozkurt, A., & Cilavdaroglu, A. (2011). Matematik ve sınıf ogretmenlerinin teknolojiyi kullanma ve derslerine teknolojiyi entegre etme algıları (Using mathematics and primary school teachers to use technology and integrate technology into their lessons). Kastamonu Journal of Education, 19(3), 859-870
  • Cakir, S., & Aztekin S. (2016). Matematik dersinde probleme dayalı Öğrenme yonteminin ogrencilerin motivasyonlarına ve matematik kaygı duzeylerine etkisi (The effect of Problem-based learning method in mathematics on students' motivation and mathematics anxiety levels). Abant Izzet Baysal University Journal of the Faculty of Education, 16(2), 377-398.
  • Cevik, S.(1991). Mekan-kimlik-kimliklendirme, Trabzon sokagı ornegi ( Place-identity- identification, Trabzon Street example) (Doctorate Thesis). K.T.Ü. Institute of Science, Trabzon.
  • Ceylan, E. A. (2003). Matematik egitimine uygun bir ogretim yazılımı ve prototipi gelistirilmesi, calısma yaprakları ile uygulanması (Development of a teaching software and prototype suitable for mathematics education, application with worksheets) (Doctorate Thesis). Dokuz Eylül University Institute of Educational Sciences, İzmir.
  • Cheung, K.C. (1988). Outcomes of schooling: Mathematics achievement and attitudes Towards mathematics learning in Hong Kong. Educational Studies in Mathematics, 19, 209-219.
  • Creswell, J.W. (2014). Araştırma deseni (Research design). (Translator: Demir, S.B.). Ankara: Egiten Kitap.
  • Dayı, G. (2015). How geogebra contributes to middle grade algebra Students' conceptual understanding of functions (Doctorate Thesis). Florida State University, Florida.
  • Erktin, E.(1993). The Relationship between math anxiety attitude toward mathematics and classroom environment. In 14. International Conference of Stress and Anxiety Research Society (STAR), Cairo, Egypt.
  • Fies, C. (2007). Research summary: Digital technologies in mathematics and science education. Retrieved May 13, 2017, from http://ww.nmsa.org/ResearchSummaries/DigitalTechnology/tabid/1486/Default.aspx
  • Han, S. H. , Shahrill, M.,Tan, A., Tengah,K.,A. Jaidin, J.,H., & Jawawi, R. ( 2016 ). Administering Problem-Based Learning (PBL) Approach in the Teaching of College Level Mathematics. Presentation in International Conference On New Horizons in New Education. Vienna. National Council of Teachers of Mathematics Commission on Standards for School Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston VA: The Council.
  • Oberlander, J., & Talbert-Johnson, C. (2004). Using technology to support problem-based learning, Action in Teacher Education, 25(4), 48-57.
  • Sheehan, M., &Nillas,L. A. (2010) "Technology integration in secondary Mathematics classrooms: Effect on students’ understanding" Journal of Technology Integration in the Classroom, 2(3),67-83.
  • Takaci, D. , Stankov, G., & Milanovic, I. (2015). Efficiency of learning environment using geogebra when calculus contents are learned in collaborative groups. Computers and Education, 82, 421–431.
  • Usta, N. (2013). Probleme dayalı ögrenmenin ortaokul ogrencilerinin matematik basarısına, matematik ozyeterligine ve problem cozme becerilerine etkisi (The effect of problem based learning on mathematics achievement, mathematics self-efficacy and problem solving skills of middle school students) (Doctorate Thesis), Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Wah, K. L. (2015). The effects of instruction using the arcs model and geogebra on Upper secondary students' motivation and achievement in learning combined transformation. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 30, 141–158.
  • Yildirim, A., & Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yontemleri (Qualitative research methods in social sciences) (8. Edition). Ankara: Seckin Publishing.
  • Yildirim, A. (1999). Nitel arastırma yontemlerinin temel ozellikleri ve egitim arastırmalarındaki yeri ve onemi (Basic features of qualitative research methods and place and importance in education research). Education and Science, 23(112), 7-17.
  • Zengin, Y. (2017). The potential of geogebra software for providing mathematical communication in the light of pre-service teachers' views, Necatibey Faculty of Education Electronic Science and Mathematics Education Journal. 11(1), 101-127.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Yucel Cetın

Seref Mırasyedıoglu

Erdinc Cakıroglu

Publication Date January 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 19 Issue: 79

Cite

APA Cetın, Y., Mırasyedıoglu, S., & Cakıroglu, E. (2019). An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 19(79), 191-208.
AMA Cetın Y, Mırasyedıoglu S, Cakıroglu E. An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement. Eurasian Journal of Educational Research. January 2019;19(79):191-208.
Chicago Cetın, Yucel, Seref Mırasyedıoglu, and Erdinc Cakıroglu. “An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement”. Eurasian Journal of Educational Research 19, no. 79 (January 2019): 191-208.
EndNote Cetın Y, Mırasyedıoglu S, Cakıroglu E (January 1, 2019) An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement. Eurasian Journal of Educational Research 19 79 191–208.
IEEE Y. Cetın, S. Mırasyedıoglu, and E. Cakıroglu, “An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement”, Eurasian Journal of Educational Research, vol. 19, no. 79, pp. 191–208, 2019.
ISNAD Cetın, Yucel et al. “An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement”. Eurasian Journal of Educational Research 19/79 (January 2019), 191-208.
JAMA Cetın Y, Mırasyedıoglu S, Cakıroglu E. An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement. Eurasian Journal of Educational Research. 2019;19:191–208.
MLA Cetın, Yucel et al. “An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement”. Eurasian Journal of Educational Research, vol. 19, no. 79, 2019, pp. 191-08.
Vancouver Cetın Y, Mırasyedıoglu S, Cakıroglu E. An Inquiry into the Underlying Reasons for the Impact of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities on Students’ Attitudes and Achievement. Eurasian Journal of Educational Research. 2019;19(79):191-208.