Problem Durumu: Anlamlı öğrenmeye elverişli koşullar sağlayan, görsellik,
geri bildirim ve gözden geçirmeye imkân sunan öğretim teknolojisi ortamlarının öğrencilerin
yeteneklerini eliştirmek üzere tasarlanmasını sağlayan teknolojinin matematiği
gerçek yaşamla ilişkilendiren PDÖ’ye entegrasyonu öğrencilerin daha iyi
öğrenmeleri açısından önemlidir. Fakat teknoloji ve PDÖ’nün öğrenciler
üzerindeki etki veya faydalarının tüm yönleriyle derinlemesine inceleyen
çalışma pek bulunmamaktadır. Dolayısıyla,
matematik öğretiminde PDÖ’nün ve teknoloji kullanımının matematik başarısına ve
öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarına etkisinin altında yatan
sebeplerin açığa çıkarılması matematik öğretimi açısından yararlı olacaktır.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı Teknoloji
Destekli Probleme Dayalı Öğrenme Uygulamalarının (TPU)’nun öğrencilerin
matematiğe yönelik tutumları ve matematik başarıları üzerindeki etkisinin
altında yatan sebepleri belirlemektir.
Araştırmanın Yöntemi: Büyük ölçekli bir doktora araştırmasının (Birinci Yazar,
2017) sadece nitel kısmına odaklanan bir durum çalışması olarak
gerçekleştirilen bu araştırmada Öğrenci Görüşme Formu kullanılarak öğrencilerle
gerçekleştirilen yazılı ve sözlü mülakatların analizleri yapılmıştır.
Araştırmada çalışma grubu; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak birinci yazarın görev yaptığı, sınavla öğrenci alan ve eşit ağırlık
alanında eğitim veren bir devlet lisesinde bulunan bir 9. Sınıfın öğrencileri
seçilmiştir.
Fonksiyonlar
konusunun öğretiminde teknoloji destekli probleme dayalı öğrenme uygulamaları
(TPU) adı altında problem çözme ve teknolojiyi kullanarak matematiğin günlük
hayattaki yerini ve anlamını görebilecekleri bir içerikte birinci yazar
tarafından hazırlanan 12 etkinlik, çalışma grubu öğrencilerine birinci yazar
rehberliğinde uygulanmıştır.
Çalışma grubu öğrencilerinin teknoloji
destekli probleme dayalı öğrenme uygulamaları hakkında düşüncelerini ayrıntılı
biçimde algılamak için birinci yazar tarafından
uzman görüşleri doğrultusunda bir Öğrenci Görüşme Formu düzenlenerek 7 soru
içerecek biçimde son şekli verilmiştir. Birinci
yazar tarafından geliştirilen bu form kullanılarak önce öğrencilerin
yazılı görüşleri alınmıştır. Daha sonra bu yazılı görüşler incelenerek kendini
ifade edebilen, kız-erkek ve matematik başarısı dengeleri gözetilerek bu
öğrencilerden amaçlı örneklemeden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 12
öğrenci ile okulda özel bir odada mülakat yolu ile TPU hakkında detaylı
görüşleri alınmıştır.
Araştırmanın Bulguları: Öğrencilerin
matematik dersine yönelik tutumları ile TPU’nun ilişkisi “Hoşlanma” ve
“Kullanışlılık” alt boyutları bazında incelenmiştir. “Hoşlanma” boyutu ile TPU
ilişkisini açıklayan sebepler aşağıda sıralanıp ilgili öğrenci görüşleri
verilmiştir. TPU’nun hoşlanma boyutu
ile ilişkisini açıklayan nedenler Grup
Çalışması, TPU’nun ders işleyişini kolaylaştırması, TPU’nun kişisel becerileri
geliştirmesi, kendi kendine öğrenmenin dersi akıcı kılması ve teknolojinin
dersi ilgi çekici hâle dönüştürmesi olarak ortaya çıkmıştır. “Kullanışlılık” boyutunun uygulanan TPU ile ilişkisini açıklayan etmenler dersi öğrenme isteğini artırması, matematiği
sevdirmesi ve matematiğin kullanışlılığını görmenin öğrencilere verdiği
memnuniyet olarak ortaya çıkmıştır.
TPU ile matematik dersi akademik
başarısı ilişkisini açıklayan on etmen aşağıdaki başlıklar altındaki öğrenci
görüşleriyle belirlenmiştir. TPU ile matematik dersi başarısı ilişkisini
açıklayan etmenler; grup çalışması, grup
çalışmasının öğrenme zorlukları, sözlü ifade etme, görsellik, teknolojinin
kabullenilmemesi, teknolojiyle daha çok duyu organlarının kullanılması, günlük
hayat uygulamalarının ilişki kurmada ve anlamada kolaylığa sebep olması,
Keşfederek, uygulayarak öğrenmenin anlamlı ve hızlı olması, Teknolojinin
sağladığı işleyiş kolaylığının zamanı üst seviyedeki düşünme becerilerinin
geliştirilmesine kullanmaya imkân tanıması ve Kendi kendine öğrenme olarak
belirlenmiştir.
Araştırmanın Sonuçları ve
Önerileri: Öncelikle
çalışma grubunun öğrencileriyle yapılan
yazılı ve yüz yüze görüşmeler, uygulanan TPU’nun öğrencilerin matematik dersine
yönelik tutumlarına etkisini nasıl açıkladığı incelenmiştir. Öğrencilerin matematik dersine yönelik
tutumları ile TPU’nun ilişkisinin incelendiği iki alt boyuttan biri olan Hoşlanma boyutu ile TPU ilişkisini
açıklayan sebepler yukarıda belirtilen beş başlık altında, diğer alt boyut olan
Kullanışlılık boyutunun uygulanan TPU
ile ilişkisini açıklayan etmenler ise 3 başlık altında incelenmiştir. Çalışmada
öğrenci görüşlerinin incelendiği diğer bir boyut; TPU ile öğrencilerin
matematik başarıları arasındaki ilişkidir. İncelenen öğrenci görüşleri
sonucunda TPU ile matematik dersi başarısı ilişkisini açıklayan etmenler on
başlık altında incelenmiştir.
Bu çalışmada öğrencilerin TPU’yu ilgi
çekici, anlamlı ve eğlenceli buldukları belirlenmişti. Dolayısıyla, öğrenme
motivasyonu, öğrenen bireyin, öğrenme etkinliklerini anlamlı, ilgi çekici
bulması ve bunlardan yarar sağlaması olarak düşünüldüğünde TPU’nun öğrenci
motivasyonunu etkileyip etkilemediği bir motivasyon ölçeği kullanılarak nicel
olarak da araştırılabilir.
Bununla birlikte, öğrencilerin
matematik dersi fonksiyon konusundaki başarıları ile TPU ilişkisini açıklayan
bir etmenin teknolojinin kabullenilmemesi olduğu ve öğrencilerin teknolojiye
adapte olmakta güçlükler yaşadıklarından uygulamaları benimseyemedikleri
belirlenmişti. Bu yüzden TPU çalışması öncesinde öğrencilerin bilgisayar hazır
bulunuşluk düzeyleri veya teknolojiye yönelik tutumları belirlenip teknolojinin
öğrenciler üzerindeki etkisi teknoloji geçmişleriyle karşılaştırılarak
irdelenebilir.
Bu çalışma sadece fonksiyon konusuyla sınırlı
olduğundan farklı matematik konularında ve farklı seviyelerdeki sınıflarda TPU
benzeri uygulamalar kullanılarak tutum ve başarıya etki eden faktörler daha
geniş bir yelpazede irdelenebilir. Bunun yanı sıra, çalışmamızda TPU’nun
öğrenciler tarafından benimsendiği ve faydalı görüldüğü belirlenmişti. Bu
yüzden TPU öğretmenlere veya öğretmen adaylarına ders verilip bu uygulamaları
görev yaptıkları okullarda uygulamaları sağlanması öğrenciler açısından faydalı
olabilir.
Öğrenciler akılda kalıcılığa ilişkin
görüşlerinde kendilerinin keşfederek, emek sarf ederek, günlük hayatta
uygulayarak ve kullanarak kalıcı öğrenme gerçekleştirdiklerini ifade
etmişlerdir. TPU’nun akılda kalıcılık sağladığı görüşü nicel olarak da
araştırılabilir.
Anahtar
Kelimeler: Matematik eğitimi,
Geogebra, Günlük hayat uygulamaları, Durum çalışması.
Purpose: In the constantly changing and evolving world of
today, there is a need to raise individuals who are able to renew themselves,
learn autonomously, and have higher order thinking skills such as critical
thinking and deducing. The purpose of the present study is to investigate the
effects of Technology Enhanced Problem-Based Learning Activities (TEPLA),
developed with regard to the aforementioned need, on learners’ attitudes
towards mathematics and academic achievement in mathematics through qualitative
data in order to designate the underlying causes of these effects.
Method: In the research, conducted
as a case study, the analysis of the written and oral interviews were held with students using
“Student Interview Form” in order to analyze the effect of TEPLA on the
attitudes towards mathematics and mathematics achievements of study group
students who were applied TEPLA by the first author.
Findings: The analysis
revealed two main dimensions affecting the association between TEPLA and
learners’ attitudes towards mathematics: Affection and Usefulness, which
comprised five and three distinct reasons, respectively. On the other hand, ten
factors were defined to account for the impact of using TEPLA on learners’
mathematics achievement.
Implications for Research and Practice: The research findings suggested that learners found
TEPLA interesting and meaningful. Thus, it can be suggested that the impact of
TEPLA on learner motivation can also be investigated using a motivation scale.
Moreover, learners stated during interviews that they achieved retention in
learning thanks to TEPLA. Thus, the finding regarding TEPLA’s impact on
retention can be further investigated quantitatively.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 79 |