Purpose: This study aimed to identify the
effect of using reflective diaries in 4th grade Turkish classes on
bilingual students’ academic achievement and writing skills.
Research Methods: A one-group pretest-posttest
design was employed with a study group of 4th graders identified
according to convenience sampling method. Data were collected by utilizing the
Academic Achievement Test for Turkish Course for measuring students’ academic
achievement in Turkish classes in addition to the Writing Skills Scoring Rubric
for evaluating students’ written work and writing skills. Both the test and the rubric were developed
by the researcher. During the intervention phase of the research, students were
asked to write their daily achievements in their reflective diaries for 13
months. Feedback and corrections were provided for these reflective diaries and
the effect of reflective diaries on writing skills were explored.
Findings: Findings
revealed significant relationships between students’ academic achievement and
writing skills. There were no significant differences in students’ academic
achievement and writing skills in terms of gender.
Implications for Research and Practice: Results of the research indicate that using reflective diaries
increased bilingual students’ academic success and improved their writing
skills irrespective of gender.
Problem durumu: Dil eğitiminin temel amacı, kişilerin düşünme,
iletişim, anlama ve anlatma becerilerini geliştirmektir. Bu nedenle bütün ülkeler eğitim sistemlerinde
dil eğitimine büyük önem verirler (Kavcar, 1983). Eğitimin formal boyutunun
gerçekleştirildiği okullarda dil eğitiminin amacına ulaşabilmesi, öğretim
programının niteliğine ve bu programın uygulanmasında işe koşulan
öğrenme-öğretme sürecinin etkililiğine bağlıdır (Hamzadayı, 2010).
Türkçe Öğretim Programı’nın (MEB, 2015) öğrencilerin çevreleriyle
iletişim kurmaları, iş birliği yapmaları, ortak karar vermeleri ve
karşılaştıkları sorunları çözmeleri; yazılı metinleri doğru ve akıcı bir
biçimde okuyabilmeleri, okuduklarını değerlendirip okumayı bir alışkanlık
haline getirmeleri; duygu, düşünce, istek, hayal, tasarı ve izlenimleri ile bir
konu hakkındaki görüşlerini dilin imkânlarından yararlanarak yazılı anlatım
kurallarına uygun şekilde anlatmaları, yazmayı alışkanlığa dönüştürmeleri ve
yeteneği olanların bu becerilerini geliştirmeleri gibi amaçları vardır. Bu çalışmada
temel dil becerilerinden yazma öğrenme alanının öğretim süreci açısından
etkililiği ve öğrenme sürecine olan etkileri ele alınmıştır.
Türkçe Öğretim Programı’nda (MEB, 2015) yazma becerisinin
geliştirilmesiyle, öğrencilerin duygu, düşünce, hayal, tasarı ve izlenimlerini
dilin imkânlarından yararlanarak ve yazılı anlatım kurallarına uyarak
anlatmaları, yazmayı kendini ifade etmede bir alışkanlık haline getirmeleri ve
yazmaya yeteneği olanların da bu becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Bir ifade etme becerisi olan yazma becerisi, konuşma becerisi gibi doğal bir
potansiyelle gelmeyen, eğitim yoluyla öğrenilebilen (Özdemir, 2016) bir beceri
olması nedeniyle anadili Türkçe olan öğrencilerin bile en çok zorlandıkları dil
becerisidir. Anadili Türkçe olmayan öğrenciler için buna bir de anadilinin
farklı olması faktörü eklenince yazma becerisini kazanmak daha zor olmaktadır.
Eğitim sistemleri içinde bulunduğu toplumun bireylerine ulusal dilin bütün
inceliklerini öğreterek, onların yaşamlarında dili yetersiz kullanmalarından
kaynaklanan sorunlar yaşamalarına meydan vermemek olmalıdır (Sarı, 2001).
Türkiye’de çeşitli faktörlerin yazma becerisi üzerindeki etkilerinin
farklı gruplar üzerinde incelendiği pek çok araştırma yapılmıştır. Ancak
anadili Türkçe olmayan ilkokul öğrencilerinin yazma becerilerini geliştirmeye
yönelik yapılan bir çalışmaya rastlanmamıştır.
Alan yazın incelendiğinde öğrencilerin yazma becerisine yönelik
kazanımlara ulaşabilmelerine yönelik olarak yansıtma materyalleri,
yapılandırmacı yaklaşımın öğrenciden beklentileri ile uyumlu görülmektedir.
Öğrencilerin Türkçe başarısı ve yazma becerisinin geliştirilmesi için
öğrencilerin kendi öğrenmelerini takip etmeleri ve öğrendiklerini
yansıtmalarına fırsat vermesi açısından ders günlüğü yazma uygun bir etkinlik
olarak görülmüştür.
Araştırmanın
Amacı: Bu araştırmanın amacı, dördüncü
sınıf Türkçe dersinde ders günlüğü kullanımının iki dilli öğrencilerin akademik
başarıları ve yazma becerileri üzerindeki etkisini belirlemektir.
Araştırmanın
Yöntemi: Bu çalışmada tek grup ön
test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu kolay
ulaşılabilirlik esasına göre belirlenen, araştırmacının görev yaptığı okulda
okuttuğu 4.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğrencilerin
uygulamaların başında ve uygulama sonunda Türkçe dersine ilişkin akademik
yeterliklerini ve yazma becerilerini belirlemeye yönelik olarak uygulamalar
yapılmıştır. Araştırma verileri, öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik
başarılarını belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan Türkçe Dersi
Akademik Başarı Testi ve öğrencilerin yazma becerilerini ölçmek amacıyla
öğrencilerin yazdığı yazılar ve bu yazıları değerlendirmek için araştırmacı
tarafından geliştirilen Yazma Becerileri Dereceli Puanlama Anahtarı ile
toplanmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde, on üç hafta boyunca öğrencilere
her ders sonunda derste öğrendiklerini yansıttıkları ders günlüğü
yazdırılmıştır. Yazılan ders günlüklerine ilişkin gerekli dönüt ve düzeltmeler
yapılmıştır. Araştırma verileri, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Mann-Whitney
U ve Spearman Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı testleri ile analiz
edilmiştir.
Araştırma
Bulguları: İki dilli öğrencilerin başarı
testi ön puanları ile son puanları ile yazma becerileri ön ve son test puanları
arasında yüksek düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Buna göre, öğrencilerin
duygu, düşünce ve izlenimlerini yazarak ifade etmelerinin başarılarını olumlu
yönde etkileyebileceği söylenebilir. Öğrencilerin başarı testinden aldıkları ön
ve son test puanları arasında son test puanları lehine anlamlı bir fark olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Bu farkın sebebi öğrencilerin kendi öğrenme sürecini
ders günlüğü yazarak kontrol altında tutmaları, konuyu tekrar etmiş olmaları,
öğrenmelerinin öğretmenlerinin dönüt ve düzeltmelerle desteklenmesi olabilir.
Öğrencilerin yazma becerileri ön ve son ölçümlerden aldıkları puanlar arasında
son test puanları lehine anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ulaşılan bu sonuç, ders günlüklerinin yazmayı yazarak öğrenmeye fırsat vermesi
ile ilişkilendirilebilir. Çünkü yazma, teoride öğrenilecek bir beceri değildir.
Öğrenciler, nekadar çok yazarsa ve yazılarında bu yazma kurallarını nekadar çok
uygularsa o ölçüde yazma becerilerini kazanabilecektir. Öğrencilerin başarı
testinden aldıkları ön ve son test puanları ile yazma becerilerinden aldıkları
ön ve son test puanlarının cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık
göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun bulgunun sebebi, hem kız hem de erkek
öğrencilerin bulunduğu sosyal çevrenin, öğrenim gördükleri okulun, yetiştirilme
tarzının aynı olması sebebiyle gerek genel kültürel beklenti ve aktivitelerin
gerekse de ilgilendikleri doğal aktiviteler ve çocuklar büyütülürken yapılan
bakım uygulamalarının benzer olması olabilir (Çapri ve Çelikkaleli, 2005).
Araştırma
Sonucu ve Öneriler: Bu çalışmada ders
günlüğü yazma etkinliğinin iki dilli öğrencilerin akademik başarılarını
arttırdığı ve yazma becerilerini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
öğrencilerin akademik başarılarının ve yazma becerilerinin cinsiyete göre
değişkenlik göstermediği saptanmıştır.
Ders günlüğü kullanılarak yazmanın öğrencilerin okuma ve sözlü iletişim
becerileri üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik veya daha güçlü bir değişken
olabilmesi için ön test-son test kontrol gruplu deneysel desende başka
çalışmalar yapılabilir. Farklı derslerde ve sınıf seviyelerinde ders günlüğü
tutmanın etkililiği araştırılabilir. Bu araştırma, küçük bir çalışma grubuyla
tek bir sınıfta gerçekleştirilmiştir. Benzer bir araştırma daha büyük bir
çalışma grubuyla tüm dördüncü sınıf Türkçe öğretimi için gerçekleştirilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 82 |