Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An example of Ahmed Adnan Saygun’s Serial Approach: String Quartet No. 2, Op. 35

Yıl 2018, Sayı: 13, 34 - 53, 28.12.2018
https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.483211

Öz

During the times he got training in Paris Schola Cantorum, an early
period of is composition, Ahmed Adnan Saygun (1907-1991) targeted to build his
music on the foundation of folk music with the effect of the respectable
composers there and the nationalist education system of the school. He believed
that the future would be formed via tradition; in addition to this, he
benefited from innovative approaches in a way that wouldn’t wear out his
musical expression and composed works accordingly. He built his works with the
values of Turkish folk music and traditional Turkish classical music maqams and
usûls as well as with pentatonism,
modality, serialism, counterpoint and tonal elements and didn’t abstain from
using the past period composing techniques which would reflect the musical
expression and enrich the content. With this article, it is aimed to describe
the composition approach and sequential perspective of Saygun via String
Quartet No. 2, Op. 35, completed in 1958 which is distinguished from the
previous works with respect to its modern language and innovative structure,
considered as the last work of the second period of his creativity studied in
three periods. In the article; from all musical materials especially folk music
and traditional Turkish classical music elements he used in his works, only the
sequential ones are included and it is targeted to create a model on how to use
especially traditional sequences in a modern approach like in String Quartet No.
2, Op. 35. 

Kaynakça

  • Aracı, E. (1999). The life and works of Ahmed Adnan Saygun. (Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Edinburgh, Edinburgh).
  • Aracı, E. (2001). Ahmed Adnan Saygun doğu-batı arası müzik köprüsü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aydın, Y. (2003). Türk beşleri. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları Şen Matbaası.
  • Aydın, Y. (2004). Biyografya 5-Adnan Saygun. Ahmed Adnan Saygun’un yaşamöyküsü ile besteci ve müzikolog kimlikleri. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bartok, B. (2017). Küçük Asya’dan Türk halk musıkisi. İstanbul: Pan Yayıncılık Ayhan Matbaası.
  • Gutman, D. (b.t.). Saygun yaylı dördüller kulağı yakalayan romantizim karşıtı Türk. Erişim Tarihi: 08.10.2018, https://www.gramophone.co.uk/review/saygun-complete-string-quartets.
  • Gülbey, Ö. (2005). Ahmed Adnan Saygun II. Kuvarteti’nin modal ve formal yapısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir).
  • Karadeniz, İ. & Berki, T. (2016). Bir Saygun prelüdüne analitik bakış. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 3, 74-85.
  • Kütahyalı, Ö. (2004). Biyografya 5-Adnan Saygun. Saygun’un yapıtlarında modal ya da makamsal etmen. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Sahin, L. M. (2016). Ahmed Adnan Saygun’s concerto for viola and orchestra, Op. 59: A Western Perspective. Journal of the American Viola Society, 32(2), 15-26.
  • Saydam, E. (1973 Eylül). Adnan Saygun / Mevlit de bir oratoryodur, bizde Batı’dan önce kullanılmıştır. Erişim Tarihi: 23.10.2018, http://muziksoylesileri.net/besteciler/turk-besteciler/adnan-saygun-mevlit-de-bir-oratoryodur-bizde-batidan-once-kullanilmistir/
  • Saygun, A. A. (1936). Türk halk musilisinde pentatonism. İstanbul: Numune Matbaası.
  • Saygun, A. A. (1981). Atatürk ve musiki. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları:1, Ajans-Türk Matbaacılık Sanayii. Yekta, R. (1986). Türk musikisi. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Yöre, S. (2010). Ahmed Adnan Saygun’un çoksesli müzikte/Türk Çoksesli Müziği’nde ulusalcılık görüş ve yönlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya).
  • Yükselsin, İ. Y. (2011). Etnomüzikoloji açısından Ahmed Adnan Saygun. Bilig. 57, 247-277.

AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35

Yıl 2018, Sayı: 13, 34 - 53, 28.12.2018
https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.483211

Öz

Ahmed Adnan Saygun (1907-1991), besteciliğinin
erken dönemi olan Paris Schola Cantorum’da eğitim aldığı dönemlerde, buradaki
büyük bestecilerin ve okulun ulusalcı eğitim sisteminin etkisiyle müziğini halk
müziği geleneği temellerinde kurgulamayı hedeflemiş, geleceğin gelenekle
oluşturulacağına inanmış; bunun yanı sıra yenilikçi yaklaşımlardan, kendi
müzikal ifadesini yıpratmayacak şekilde yararlanmış ve bu doğrultuda eserler
bestelemiştir. Eserlerini Türk halk müziği değerleri ve geleneksel sanat müziği
makamlarıyla usûllerinin yanı sıra pentatonizm, modalite, serializm,
kontrpuantal ve tonal unsurlarla kurgulamış, müzikal ifadeyi yansıtacak ve
içeriği zenginleştirecek geçmiş dönem bestecilik tekniklerinden yararlanmaktan
kaçınmamıştır. Bu makale ile Saygun’un bestecilik anlayışı ve dizisel bakış
açısının, üç dönemde incelenen yaratıcılığının ikinci döneminin son eseri
olarak kabul edilen, modern dili ile yenilikçi yapısı yönünden önceki
yapıtlarından ayrılan, 1958’de tamamlanan Yaylı Kuartet No. 2, Op. 35 eseri ve
bu eserden verilen nota örnekleri ile açıklanması amaçlanmıştır. Makalede
bestecinin, eserlerinde kullandığı halk müziği ve geleneksel sanat müziği
unsurları başta olmak üzere tüm müzikal malzemeden sadece dizisel olanlar yer
almış; bu makalenin, özellikle geleneksel dizilerin Yaylı Kuartet No. 2’deki
gibi modern bir anlayışta nasıl kullanılabileceğine dair bir örnek oluşturması
hedeflenmiştir.  

Kaynakça

  • Aracı, E. (1999). The life and works of Ahmed Adnan Saygun. (Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Edinburgh, Edinburgh).
  • Aracı, E. (2001). Ahmed Adnan Saygun doğu-batı arası müzik köprüsü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aydın, Y. (2003). Türk beşleri. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları Şen Matbaası.
  • Aydın, Y. (2004). Biyografya 5-Adnan Saygun. Ahmed Adnan Saygun’un yaşamöyküsü ile besteci ve müzikolog kimlikleri. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bartok, B. (2017). Küçük Asya’dan Türk halk musıkisi. İstanbul: Pan Yayıncılık Ayhan Matbaası.
  • Gutman, D. (b.t.). Saygun yaylı dördüller kulağı yakalayan romantizim karşıtı Türk. Erişim Tarihi: 08.10.2018, https://www.gramophone.co.uk/review/saygun-complete-string-quartets.
  • Gülbey, Ö. (2005). Ahmed Adnan Saygun II. Kuvarteti’nin modal ve formal yapısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir).
  • Karadeniz, İ. & Berki, T. (2016). Bir Saygun prelüdüne analitik bakış. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 3, 74-85.
  • Kütahyalı, Ö. (2004). Biyografya 5-Adnan Saygun. Saygun’un yapıtlarında modal ya da makamsal etmen. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Sahin, L. M. (2016). Ahmed Adnan Saygun’s concerto for viola and orchestra, Op. 59: A Western Perspective. Journal of the American Viola Society, 32(2), 15-26.
  • Saydam, E. (1973 Eylül). Adnan Saygun / Mevlit de bir oratoryodur, bizde Batı’dan önce kullanılmıştır. Erişim Tarihi: 23.10.2018, http://muziksoylesileri.net/besteciler/turk-besteciler/adnan-saygun-mevlit-de-bir-oratoryodur-bizde-batidan-once-kullanilmistir/
  • Saygun, A. A. (1936). Türk halk musilisinde pentatonism. İstanbul: Numune Matbaası.
  • Saygun, A. A. (1981). Atatürk ve musiki. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları:1, Ajans-Türk Matbaacılık Sanayii. Yekta, R. (1986). Türk musikisi. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Yöre, S. (2010). Ahmed Adnan Saygun’un çoksesli müzikte/Türk Çoksesli Müziği’nde ulusalcılık görüş ve yönlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya).
  • Yükselsin, İ. Y. (2011). Etnomüzikoloji açısından Ahmed Adnan Saygun. Bilig. 57, 247-277.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik, Dans ve Koreografi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Usta Bu kişi benim 0000-0003-2766-8193

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2018
Kabul Tarihi 13 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Usta, Ö. (2018). AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35. Eurasian Journal of Music and Dance(13), 34-53. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.483211
AMA Usta Ö. AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35. Eurasian Journal of Music and Dance. Aralık 2018;(13):34-53. doi:10.31722/konservatuvardergisi.483211
Chicago Usta, Özge. “AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 13 (Aralık 2018): 34-53. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.483211.
EndNote Usta Ö (01 Aralık 2018) AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35. Eurasian Journal of Music and Dance 13 34–53.
IEEE Ö. Usta, “AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 13, ss. 34–53, Aralık 2018, doi: 10.31722/konservatuvardergisi.483211.
ISNAD Usta, Özge. “AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35”. Eurasian Journal of Music and Dance 13 (Aralık 2018), 34-53. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.483211.
JAMA Usta Ö. AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35. Eurasian Journal of Music and Dance. 2018;:34–53.
MLA Usta, Özge. “AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 13, 2018, ss. 34-53, doi:10.31722/konservatuvardergisi.483211.
Vancouver Usta Ö. AHMED ADNAN SAYGUN’UN DİZİSEL YAKLAŞIMINA BİR ÖRNEK: YAYLI KUARTET NO. 2, OP. 35. Eurasian Journal of Music and Dance. 2018(13):34-53.

Eurasian Journal of Music and Dance