During the times he got training in Paris Schola Cantorum, an early
period of is composition, Ahmed Adnan Saygun (1907-1991) targeted to build his
music on the foundation of folk music with the effect of the respectable
composers there and the nationalist education system of the school. He believed
that the future would be formed via tradition; in addition to this, he
benefited from innovative approaches in a way that wouldn’t wear out his
musical expression and composed works accordingly. He built his works with the
values of Turkish folk music and traditional Turkish classical music maqams and
usûls as well as with pentatonism,
modality, serialism, counterpoint and tonal elements and didn’t abstain from
using the past period composing techniques which would reflect the musical
expression and enrich the content. With this article, it is aimed to describe
the composition approach and sequential perspective of Saygun via String
Quartet No. 2, Op. 35, completed in 1958 which is distinguished from the
previous works with respect to its modern language and innovative structure,
considered as the last work of the second period of his creativity studied in
three periods. In the article; from all musical materials especially folk music
and traditional Turkish classical music elements he used in his works, only the
sequential ones are included and it is targeted to create a model on how to use
especially traditional sequences in a modern approach like in String Quartet No.
2, Op. 35.
Ahmed Adnan Saygun Saygun String Quartet No. 2 Op. 35 Serial Approach Maqam Approach Modal Approach
Ahmed Adnan Saygun (1907-1991), besteciliğinin
erken dönemi olan Paris Schola Cantorum’da eğitim aldığı dönemlerde, buradaki
büyük bestecilerin ve okulun ulusalcı eğitim sisteminin etkisiyle müziğini halk
müziği geleneği temellerinde kurgulamayı hedeflemiş, geleceğin gelenekle
oluşturulacağına inanmış; bunun yanı sıra yenilikçi yaklaşımlardan, kendi
müzikal ifadesini yıpratmayacak şekilde yararlanmış ve bu doğrultuda eserler
bestelemiştir. Eserlerini Türk halk müziği değerleri ve geleneksel sanat müziği
makamlarıyla usûllerinin yanı sıra pentatonizm, modalite, serializm,
kontrpuantal ve tonal unsurlarla kurgulamış, müzikal ifadeyi yansıtacak ve
içeriği zenginleştirecek geçmiş dönem bestecilik tekniklerinden yararlanmaktan
kaçınmamıştır. Bu makale ile Saygun’un bestecilik anlayışı ve dizisel bakış
açısının, üç dönemde incelenen yaratıcılığının ikinci döneminin son eseri
olarak kabul edilen, modern dili ile yenilikçi yapısı yönünden önceki
yapıtlarından ayrılan, 1958’de tamamlanan Yaylı Kuartet No. 2, Op. 35 eseri ve
bu eserden verilen nota örnekleri ile açıklanması amaçlanmıştır. Makalede
bestecinin, eserlerinde kullandığı halk müziği ve geleneksel sanat müziği
unsurları başta olmak üzere tüm müzikal malzemeden sadece dizisel olanlar yer
almış; bu makalenin, özellikle geleneksel dizilerin Yaylı Kuartet No. 2’deki
gibi modern bir anlayışta nasıl kullanılabileceğine dair bir örnek oluşturması
hedeflenmiştir.
Ahmed Adnan Saygun Saygun Yaylı Kuartet No. 2 Op. 35 Dizisel Yaklaşım Makamsal Yaklaşım Modal Yaklaşım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik, Dans ve Koreografi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 13 |
Eurasian Journal of Music and Dance