Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of M. Ravel’s Alborada Del Gracioso in Terms of Form and Piano Technique

Year 2018, Issue: 13, 54 - 65, 28.12.2018
https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.480479

Abstract

In order to
perform a musical work effectively, one must explore the period and the country
in which the composer was born and lived, the schools of music and composers
that inspired him along with his musical style and also analyze the musical
work in terms of technique, form and musical structure. For this reason, it is
strongly recommended that this study be carried out before a musical work is
played with an instrument. Such an analysis enables the performer both to
identify with the musical work and have a better grasp of the composer’s
feelings and desires. Miroirs, a
piano piece by the French impressionist M. Ravel (1875-1937), is composed of
five sections, each of which expresses the reflection of the ideas and images
constructed on the composer’s mind. In this context, the piece is among the
most important examples of the impressionistic music. Alborada del Gracioso, the focus of this research, ranks fourth in
the Miroirs
series and it is the most
difficult one in terms of piano technique. Harbouring elements of Spanish Flamenco
music, this piece is the most well-known as well as the most played among
pianists. For all these reasons, we aim to provide those pianists willing to
perform this piece with a comprehensive guide to which they can resort both
before and during the performance. This study analyzes the piece from such
different perspectives as form and piano technique, while at the same time
offering some useful recommendations to the pianists. 

References

  • Abramovitch, R. (2012). Maurice Ravel’s Miroirs for Piano: Historical background and some performance related aspects (Yayımlanmış Doktora Tezi, Indiana Üniversitesi, Indianapolis).
  • Aktüze, İ. (2003). Müziği okumak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Howat, R. (2009). The art of French piano music. North Yorkshire: Yale University Press.
  • Ko, E. (2007). Music and image: A performer’s guide to Maurice Ravel’s Miroirs (Yayımlanmış Doktora Tezi, Cincinnati Üniversitesi, Cincinnati).
  • Murdoch, H.M. (2007). Ravel’s Miroirs: Text and context (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Witwatersrand Üniversitesi, Johannesburg). Nichols, R. (1977). Ravel. London: Faber.
  • Roland-Manuel, C. (1947). Maurice Ravel. London: Dobson.
  • Sadie, S. (1980). The new Grove dictionary of music and musicians. London: Macmillan Publishers.

M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2018, Issue: 13, 54 - 65, 28.12.2018
https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.480479

Abstract

Bir müzik eserini iyi icra edebilmek için;
bestecinin yaşadığı dönemin, coğrafyanın, doğduğu yerin, etkilendiği akımların
veya bestecilerin, müzik dilinin (stilinin) incelenmesinin yanı sıra eserin
teknik, form ve müzikal açılardan da iyi analiz edilmesi oldukça önemlidir.
Bundan dolayı bir eseri enstrüman ile çalışmaya başlamadan önce bu araştırmayı
yapmak mutlaka tavsiye edilir. İcracının yapacağı bu araştırma çalacağı eseri
daha çok benimsemesine ve bestecinin duygularını, isteklerini daha iyi
anlamasına yardımcı olacaktır. Fransız empresyonist (izlenimci) besteci Maurice
Ravel’in (1875-1937) piyano eseri Miroirs
(aynalar) beş bölümden oluşur ve her bölüm bestecinin zihnindeki düşüncelerin
veya resimlerin yansımasını ifade eder. Bu bağlamda eser empresyonist müziğin
en önemli örneklerindendir. Çalışmaya konu olan parça Alborada del Gracioso
Miroirs
serisinde dördüncü sıradadır ve piyano tekniği açısından bakıldığında dinamik
yapısıyla içlerinde en zor olanıdır. İspanyol Flamenko müziği unsurları
barındıran parça aynı zamanda piyanistler arasında da en çok bilinen ve
çalınanıdır. Bu nedenlerle araştırmada Alborada
del Gracioso
’yu çalacak piyanistlere eseri çalışma öncesinde veya çalışma
sırasında başvurabilecekleri kapsamlı bir kaynak ortaya çıkarmak hedeflenmiştir.
Parçanın form ve piyano tekniği açısından analizi yapılmış olup, piyanistlere
kolaylaştırıcı bazı tavsiyelerde bulunulmuştur. 

References

  • Abramovitch, R. (2012). Maurice Ravel’s Miroirs for Piano: Historical background and some performance related aspects (Yayımlanmış Doktora Tezi, Indiana Üniversitesi, Indianapolis).
  • Aktüze, İ. (2003). Müziği okumak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Howat, R. (2009). The art of French piano music. North Yorkshire: Yale University Press.
  • Ko, E. (2007). Music and image: A performer’s guide to Maurice Ravel’s Miroirs (Yayımlanmış Doktora Tezi, Cincinnati Üniversitesi, Cincinnati).
  • Murdoch, H.M. (2007). Ravel’s Miroirs: Text and context (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Witwatersrand Üniversitesi, Johannesburg). Nichols, R. (1977). Ravel. London: Faber.
  • Roland-Manuel, C. (1947). Maurice Ravel. London: Dobson.
  • Sadie, S. (1980). The new Grove dictionary of music and musicians. London: Macmillan Publishers.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music, Dance and Choreography
Journal Section Articles
Authors

Suzan Sayın This is me 0000-0001-9776-7264

Emrah Sayın This is me 0000-0002-0298-2891

Publication Date December 28, 2018
Submission Date October 22, 2018
Acceptance Date November 6, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 13

Cite

APA Sayın, S., & Sayın, E. (2018). M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance(13), 54-65. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.480479
AMA Sayın S, Sayın E. M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. December 2018;(13):54-65. doi:10.31722/konservatuvardergisi.480479
Chicago Sayın, Suzan, and Emrah Sayın. “M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM Ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 13 (December 2018): 54-65. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.480479.
EndNote Sayın S, Sayın E (December 1, 2018) M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance 13 54–65.
IEEE S. Sayın and E. Sayın, “M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, no. 13, pp. 54–65, December 2018, doi: 10.31722/konservatuvardergisi.480479.
ISNAD Sayın, Suzan - Sayın, Emrah. “M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM Ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 13 (December 2018), 54-65. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.480479.
JAMA Sayın S, Sayın E. M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2018;:54–65.
MLA Sayın, Suzan and Emrah Sayın. “M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM Ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 13, 2018, pp. 54-65, doi:10.31722/konservatuvardergisi.480479.
Vancouver Sayın S, Sayın E. M. RAVEL ALBORADA DEL GRACIOSO’NUN FORM ve PİYANO TEKNİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2018(13):54-65.

Eurasian Journal of Music and Dance