Bu makalede Jaques-Dalcroze'un geliştirdiği eurhytmics (ritmik) yöntemi üzerinde durulmuştur. Solfej-kulak eğitimi, hareket
ve doğaçlama dersleri temelinde öğretilen ritmik yönteminin müzikle bedeni birleştirerek oluşturduğu yeni ifade biçimi,
makalenin ana konusunu teşkil eder. Bu yeni ifade biçimine ne şekilde ulaşıldığı ve yöntemin nasıl bir müzikal kimlik
hedeflediği anlatılmaya çalışılmıştır. Dalcroze'un kısa özgeçmişinin ardından ortaya koyduğu yöntemin çıkış noktası ile
gelişiminden bahsedilmiş; bu yöntemin esasları, müzik eğitimine olan katkıları ve pedagojik olarak öğrenciler üzerindeki
etkileri, ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Gü.lü bir ritim duygusu içerisinde bedensel bir anlatımı hedefleyen ritmik
yönteminin teorik alt yapısının kavranması ve bu yapının uygulamaları masaya yatırılmış; yöntemin müzik eğitimine olan
katkıları özellikle müzikal kimliğin gelişmesi açısından örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. “Basit değerlerde yürüme
egzersizleri”, “Ritmik kol hareketleriyle yürüme egzersizleri, “Uzuvları bağımsızlaştırmak için yapılan yürüme egzersizleri”,
“Şarkı söyleyerek yürüme egzersizleri, “Ritmi iki misli büyültme-kü.ültme egzersizi” gibi alıştırmalarla açıklanan bu
örnekler, ritmik yönteminin uygulamalarını görsel bir şekilde ele alarak, canlı anlatımlarının nasıl yapılacağına dair bir
izlenim oluşturmuştur. Ancak ritmik yöntemi, bedensel hareket ve koordinasyona dayandığından dolayı, sadece teorik bir
şekilde değil de sınıf içerisinde birebir eğitim sonucunda öğretilebileceği unutulmamalıdır.
Dalcroze eurhythmics solfej doğaçlama kinestezi müzik eğitimi
This article focuses on the Eurhytmics method developed by Jaques-Dalcroze. The rhetorical method taught on the basis of
solfege-ear education, movement and improvisation is the subject of this article. It has been tried to explain how this new
form of expression is reached and how the method aims a musical identity. Following the short background of Dacroze, the
starting point and the development of the method is explained and the principles of this method and its contributions to music
education and its effects on the students are discussed in detail. Understanding of the theoretical background of rhythmic
method aiming a bodily expression in a strong sense of rhythm and the applications of this structure; the contribution of the
method to music education has been tried to be explained with examples in terms of the development of musical identity.
Exercises like “Walking exercises in simple values” “Walking exercises with rhythmic arm movements”, “Walking
exercises to independent the limbs”, “Walking exercises by singing”, “Walking exercises toaugment-reduce the rhytms” are
explained with by taking an impression of how to make live narratives. However, since the rhythmic method is based on
bodily movement and coordination, it should be kept in mind that it can be taught not only in a theoretical way but in the
classroom as a result of one-on-one training.
Dalcroze eurhythmics solfège improvisation kinesthesia musical education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 14 |
Eurasian Journal of Music and Dance