Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ

Yıl 2019, Sayı: 14, 131 - 145, 30.06.2019
https://doi.org/10.31722/ejmd.584371

Öz

Bu makalede Jaques-Dalcroze'un geliştirdiği eurhytmics (ritmik) yöntemi üzerinde durulmuştur. Solfej-kulak eğitimi, hareket

ve doğaçlama dersleri temelinde öğretilen ritmik yönteminin müzikle bedeni birleştirerek oluşturduğu yeni ifade biçimi,

makalenin ana konusunu teşkil eder. Bu yeni ifade biçimine ne şekilde ulaşıldığı ve yöntemin nasıl bir müzikal kimlik

hedeflediği anlatılmaya çalışılmıştır. Dalcroze'un kısa özgeçmişinin ardından ortaya koyduğu yöntemin çıkış noktası ile

gelişiminden bahsedilmiş; bu yöntemin esasları, müzik eğitimine olan katkıları ve pedagojik olarak öğrenciler üzerindeki

etkileri, ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Gü.lü bir ritim duygusu içerisinde bedensel bir anlatımı hedefleyen ritmik

yönteminin teorik alt yapısının kavranması ve bu yapının uygulamaları masaya yatırılmış; yöntemin müzik eğitimine olan

katkıları özellikle müzikal kimliğin gelişmesi açısından örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. “Basit değerlerde yürüme

egzersizleri”, “Ritmik kol hareketleriyle yürüme egzersizleri, “Uzuvları bağımsızlaştırmak için yapılan yürüme egzersizleri”,

“Şarkı söyleyerek yürüme egzersizleri, “Ritmi iki misli büyültme-kü.ültme egzersizi” gibi alıştırmalarla açıklanan bu

örnekler, ritmik yönteminin uygulamalarını görsel bir şekilde ele alarak, canlı anlatımlarının nasıl yapılacağına dair bir

izlenim oluşturmuştur. Ancak ritmik yöntemi, bedensel hareket ve koordinasyona dayandığından dolayı, sadece teorik bir













şekilde değil de sınıf içerisinde birebir eğitim sonucunda öğretilebileceği unutulmamalıdır.

Kaynakça

  • Aktüze, İ. (2003). Müziği okumak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Bachmann, M.L. (1991). Dalcroze Today. Editör: Stewart R., Çevirmen: Parlett,D. New York: Oxford University Press.
  • Becknell, A. F. (1970). A History oft he Development of Dalcroze Eurhythmics in the U.S. and its Infulance on Public School Music Program.
  • Dalcroze (t.y.). Erişim adresi https://www.musikinesis.com/artifacts-of-interest/1914-the-dalcroze-idea-what-eurhythmics-is-andwhat- it-means.
  • Dresden Festspielhaus, Hellerau (t.y.). Erişim adresi https://www.archinform.net/projekte/5082.htm
  • Dresden Hellerau Festspielhaus (t.y.). Erişim adresi http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly9kZS53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvRGF0ZWk6RHJlc2Rlbl9IZW xsZXJhdV9GZXN0c3BpZWxoYXVzLmpwZw
  • Hall, L. D. Dalcroze (1920). Eurythmics. Francis W. Parker School Studies in Education, Vol. 6, The Individual And The Curriculum: Experiments in Adaptation, pp. 141-150
  • Hellerau (t.y.) Erişim adresi https://www.google.com/search?biw=1280&bih=667&tbm=isch&sa=1&ei=PEcVXJrnJ4GsrgTV54HoDg&q=dalcroze+hella rau&oq=dalcroze+hellarau&gs_l=img.3...463252.473536..473863...1.0..2.165.2332.0j18......3....1..gws-wiz
  • Jaques-Dalcroze’s Arm Beats, With Legs (t.y.) Erişim adresi https://www.musikinesis.com/ideas-to-try/jaques-dalcrozes-armbeats/
  • Juntunen , M.L. (2016). The Dalcroze Approach: Experiencing and Knowing Music through the Embodied Exploration. In C. R Abril & B. Gault (Eds.)
  • Kemalbay Eren, E. (2014-2018). Basılmamış Ders Notları.
  • Plastique animée (2016). Erişim adresi https://lecourrier.ch/2016/06/12/la-parenthese-de-hellerau/
  • Püsküllüoğlu, A. (2013). Arkadaş Türkçe Sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Sadler, M. E. (1920). The eurhythmics of Jaques-Dalcroze / introduction by M. E. SADLER. London: Constable&Company LTD.
  • Spector, I. (1990). Rhythm and life: the work of Emile Jaques-Dalcroze. New York: Pendragon Press Stuyvesant.
  • Vanderspar E. (ty). Dalcroze Handbook Principles and Guidelines for Teaching Eurhythmics.Yyy.

Emile Jaques-Dalcroze and Eurhythmics

Yıl 2019, Sayı: 14, 131 - 145, 30.06.2019
https://doi.org/10.31722/ejmd.584371

Öz

This article focuses on the Eurhytmics method developed by Jaques-Dalcroze. The rhetorical method taught on the basis of

solfege-ear education, movement and improvisation is the subject of this article. It has been tried to explain how this new

form of expression is reached and how the method aims a musical identity. Following the short background of Dacroze, the

starting point and the development of the method is explained and the principles of this method and its contributions to music

education and its effects on the students are discussed in detail. Understanding of the theoretical background of rhythmic

method aiming a bodily expression in a strong sense of rhythm and the applications of this structure; the contribution of the

method to music education has been tried to be explained with examples in terms of the development of musical identity.

Exercises like “Walking exercises in simple values” “Walking exercises with rhythmic arm movements”, “Walking

exercises to independent the limbs”, “Walking exercises by singing”, “Walking exercises toaugment-reduce the rhytms” are

explained with by taking an impression of how to make live narratives. However, since the rhythmic method is based on

bodily movement and coordination, it should be kept in mind that it can be taught not only in a theoretical way but in the












classroom as a result of one-on-one training.

Kaynakça

  • Aktüze, İ. (2003). Müziği okumak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Bachmann, M.L. (1991). Dalcroze Today. Editör: Stewart R., Çevirmen: Parlett,D. New York: Oxford University Press.
  • Becknell, A. F. (1970). A History oft he Development of Dalcroze Eurhythmics in the U.S. and its Infulance on Public School Music Program.
  • Dalcroze (t.y.). Erişim adresi https://www.musikinesis.com/artifacts-of-interest/1914-the-dalcroze-idea-what-eurhythmics-is-andwhat- it-means.
  • Dresden Festspielhaus, Hellerau (t.y.). Erişim adresi https://www.archinform.net/projekte/5082.htm
  • Dresden Hellerau Festspielhaus (t.y.). Erişim adresi http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly9kZS53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvRGF0ZWk6RHJlc2Rlbl9IZW xsZXJhdV9GZXN0c3BpZWxoYXVzLmpwZw
  • Hall, L. D. Dalcroze (1920). Eurythmics. Francis W. Parker School Studies in Education, Vol. 6, The Individual And The Curriculum: Experiments in Adaptation, pp. 141-150
  • Hellerau (t.y.) Erişim adresi https://www.google.com/search?biw=1280&bih=667&tbm=isch&sa=1&ei=PEcVXJrnJ4GsrgTV54HoDg&q=dalcroze+hella rau&oq=dalcroze+hellarau&gs_l=img.3...463252.473536..473863...1.0..2.165.2332.0j18......3....1..gws-wiz
  • Jaques-Dalcroze’s Arm Beats, With Legs (t.y.) Erişim adresi https://www.musikinesis.com/ideas-to-try/jaques-dalcrozes-armbeats/
  • Juntunen , M.L. (2016). The Dalcroze Approach: Experiencing and Knowing Music through the Embodied Exploration. In C. R Abril & B. Gault (Eds.)
  • Kemalbay Eren, E. (2014-2018). Basılmamış Ders Notları.
  • Plastique animée (2016). Erişim adresi https://lecourrier.ch/2016/06/12/la-parenthese-de-hellerau/
  • Püsküllüoğlu, A. (2013). Arkadaş Türkçe Sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Sadler, M. E. (1920). The eurhythmics of Jaques-Dalcroze / introduction by M. E. SADLER. London: Constable&Company LTD.
  • Spector, I. (1990). Rhythm and life: the work of Emile Jaques-Dalcroze. New York: Pendragon Press Stuyvesant.
  • Vanderspar E. (ty). Dalcroze Handbook Principles and Guidelines for Teaching Eurhythmics.Yyy.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Kemalbay Eren Bu kişi benim 0000-0002-9548-7637

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kemalbay Eren, E. (2019). EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ. Eurasian Journal of Music and Dance(14), 131-145. https://doi.org/10.31722/ejmd.584371
AMA Kemalbay Eren E. EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2019;(14):131-145. doi:10.31722/ejmd.584371
Chicago Kemalbay Eren, Ebru. “EMILE JAQUES-DALCROZE Ve RİTMİK YÖNTEMİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 14 (Haziran 2019): 131-45. https://doi.org/10.31722/ejmd.584371.
EndNote Kemalbay Eren E (01 Haziran 2019) EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ. Eurasian Journal of Music and Dance 14 131–145.
IEEE E. Kemalbay Eren, “EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 14, ss. 131–145, Haziran 2019, doi: 10.31722/ejmd.584371.
ISNAD Kemalbay Eren, Ebru. “EMILE JAQUES-DALCROZE Ve RİTMİK YÖNTEMİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 14 (Haziran 2019), 131-145. https://doi.org/10.31722/ejmd.584371.
JAMA Kemalbay Eren E. EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2019;:131–145.
MLA Kemalbay Eren, Ebru. “EMILE JAQUES-DALCROZE Ve RİTMİK YÖNTEMİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 14, 2019, ss. 131-45, doi:10.31722/ejmd.584371.
Vancouver Kemalbay Eren E. EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2019(14):131-45.

Eurasian Journal of Music and Dance