The purpose of this research is to survey the views of the music teacher trainees about the proficiencies on the preschool music education. The screening model has been used for this research. The study group for the thesis is based on 590 students from the 4th grades of the following schools who are studying in the music educating departments in the fine arts fields during the academic year of 2019 – 2020: Dokuz Eylül University, Pamukkale University, Muğla Sıtkı Koçman University, Balıkesir University, Bolu Abant İzzet Baysal University, Gazi University, Burdur Mehmet Akif Ersoy University, Samsun Ondokuz Mayıs University, Van Yüzüncüyıl University, Uludağ University, İnönü University, Konya Necmettin Erbakan University, Gaziosmanpaşa University, Marmara University, Harran University, Cumhuriyet University, Adnan Menderes University, Atatürk University, Aksaray University, Niğde Ömer Halisdemir University, Trakya University, Çanakkale University. The datum in the survey is collected via a personal information form, Likert type questionnaire with 5 pieces consisting 34 statements and 2 open end question forms. The views of the participants on the PME (Preschool Music Education) have been evaluated through Mann Whitney U test for discovering whether there were differences in their views according to the variables; and to discover the level of their views, arithmetical averages of the answers to the statements were taken as well as the frequencies and the percentage values. The qualitative data has been presented on a table using content analysis method. According to the data from the research, it is discovered that the music teacher trainees evaluate themselves as proficient in the field of PME. The majority of the future teachers involved in the research do not have the experience in the preschool education institutions according to the results reached. It is suggested that for the future music teachers to have experience in the preschool institutions, the content and the extent of the school experience lectures for the four year programs must be developed more.
Music music teaching music education preschool music education
Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmeni adaylarının okul öncesi müzik eğitimi yeterliklerine ilişkin görüşlerinin ortaya konmasıdır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,2019-2020 eğitim-öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Harran Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Aksaray Üniversitesi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Trakya Üniversitesi, Çanakkale Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 4. sınıfında öğrenim gören 590 müzik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu, 34 önermeden oluşan 5'li likert tipi anket ve 2 açık uçlu sorunun yer aldığı form aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcıların OÖME’ne ilişkin görüşlerinin ne düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla önermelere verilen cevapların frekans, yüzde değerleri ve aritmetik ortalamaları alınmış, görüşlerinde değişkenlere göre anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi kullanılarak tablolaştırılmıştır. Öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun okul öncesi eğitim kurumlarında deneyim kazanmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının Okul öncesi eğitim kurumlarında deneyim kazanmaları için, lisans programlarında yürütülen okul deneyimi dersi içerik ve kapsamının genişletilmesi önerilmektedir.
Müzik müzik öğretmenliği müzik eğitimi okul öncesi müzik eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 16 |
Eurasian Journal of Music and Dance