Dmitri Shostakovich, one of the leading composers of the 20th century, has composed many kinds of works including symphonies, film music, songs, jazz music and has been rewarded many high-level awards and orders throughout his life. He composed his symphony No.9 after the victory of the Soviet Union against the Third Reich. By the present government, it was expected to be composed to celebrate and glorify the Soviet people. However, after the first premiere of the piece, it was understood that the piece was transparent, amusing, small in scale and a short symphony for an orchestra, it did not meet the expectations of the Soviet Party and it caused a great disappointment. For this reason, it has never been regarded as a work that befits socialist realism and meets the needs of the time. It was later banned along with many other works of the composer. Shostakovich used the “musical joke” technique in his 9th symphony. Bassoon solos, which are in the fourth and fifth movements of the work, are one of the most important works encountered in national and international orchestra auditions. Correct interpretation of solos requires knowledge, musicality and technical skills. The aim of this study is to provide general information about the Dmitri Shostakovich’s Symphony No.9, to examine bassoon solos and to propose solutions for the technical and musical difficulties encountered in the interpretation of these solos. This research is a qualitative research that has been made a literature review on the Dmitri Shostakovich’s Symphony No.9.
20. yüzyılın önde gelen bestecilerinden Dmitri Şostakoviç, senfoni, film müziği, şarkı ve caz müziği dâhil olmak üzere pek çok türde eserler bestelemiş, hayatı boyunca üst düzey pek çok ödül ve nişana layık görülmüştür. 9. Senfonisini Sovyetler Birliği’nin Üçüncü Reich’e karşı kazanılan zaferinden sonra bestelemiştir. Mevcut olan iktidar tarafından Sovyet halkını kutlamak ve yüceltmek için besteleneceği umulmuştur. Ancak, eserin ilk seslendirilişinden sonra eserin Sovyet Partisi’nin beklentilerini karşılamayan görünüşte hafif, eğlenceli, küçük bir orkestra için kısa bir senfoni olduğu anlaşılmış ve büyük bir hayal kırıklığına neden olmuştur. Bu nedenle, asla sosyalist gerçekçiliğe yakışır ve zamanın ihtiyaçlarını karşılayan bir eser olarak görülmemiştir. Daha sonra bestecinin diğer birçok eseri ile birlikte yasaklanmıştır. Şostakoviç 9. Senfonisinde “müzikal şaka” aktarımı tekniğini kullanmıştır. Eserin dördüncü ve beşinci bölümünde yer alan fagot soloları, ulusal ve uluslararası orkestra sınavlarında karşılaşılan en önemli eserlerden biri olma niteliği taşır. Soloların doğru bir biçimde yorumlanması bilgi birikimini, müzikaliteyi ve teknik beceriyi gerektirir. Bu çalışmanın amacı, Dmitri Şostakoviç’in 9. Senfonisi hakkında genel bir bilgi verilmesi, fagot sololarının incelenmesi ve bu soloların yorumlanmasında karşılaşılan teknik ve müzikal zorluklar için çözüm önerilerinde bulunmaktır. Bu araştırma, Dmitri Şostakoviç’in 9. Senfonisi hakkında literatür taraması yapılan nitel bir araştırmadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 16 |
Eurasian Journal of Music and Dance