Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI

Yıl 2024, Sayı: 24, 19 - 35, 30.06.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1468550

Öz

Bu araştırma, piyano literatüründeki eserlerin kanun çalgısıyla çalınması sürecini, Erik Satie’nin Gymnopedie No 1 eseri örneği üzerinden detaylı bir şekilde ele almaktadır. Kanunun sınırlı ses aralığı ve mandalların kullanımı gibi özellikleri, piyano eserlerinin kanunla çalınmasını zorlaştırmaktadır. Ayrıca eserlerdeki ton değişiklikleri ve sık altere ses kullanımı da kanun icracısının teknik becerilerini sınırlamaktadır. Bu çalışmada, piyano literatüründeki eserlerin kanunla çalınması için gerekli olan özel teknikleri ve pratik uygulamaları araştırılmaktadır. Bu bağlamda, eserlerin uygunluğu, ses aralığı, ton değişiklikleri ve altere ses kullanımı gibi faktörler incelenmektedir. Araştırma, kanun icracısının teknik becerilerini geliştirmek ve piyano eserlerini etkili bir şekilde icra edebilmesini sağlamak amacıyla yapılmıştır. Sonuçlar piyano tekniğinin kanun çalgısı üzerinde nasıl uygulanabileceğine dair önemli bir kılavuz sunmaktadır. Bu çalışma müzik eğitimi alanında piyano ve kanun çalgılarının birleşimini inceleyen literatüre önemli bir katkı sağlamaktadır. Araştırma, müzik eğitimcileri ve öğrencileri için fayda sağlamasının yanında gelecekteki benzer çalışmalara yol gösterebilir. Makale, Empresyonizm döneminin başlıca özellikleri ile birlikte dönemin popüler isimlerinden biri olan Erik Satie'nin hayatı ve yaratıcılığı, kanun çalgısının tarihçesi, piyano tekniğiyle ilgili bilgiler ve Erik Satie'nin Gymnopedie No 1 eserinin kanun uyarlamasının notasını içermektedir. Çalışma için hazırlanan örnek egzersizlerin, piyano literatüründeki uygun eserlerin kanunla icra edilebilmesine hazırlık ortamı sağlaması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Aydoğdu, G. ve Aydoğdu, T. (2014). Kanun metodu, C. 1. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Bebek, E. (2011). Kanun sazında belli başlı tekniklerin eğitiminde geleneksel Türk Sanat Müziği’ndeki şarkı formundaki eserlerin aranağmelerinin kullanılabilirliği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Ergene, E. (2014). Erik Satie’nin piyano eserlerindeki stilistik özellikler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gahramanova, Z. (2018). Müzik Tarihi ders notları [Yayınlanmamış ders notları]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuvarı.
  • Karakaya, F. (2001). Kanun. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt 24, 327-328. ss.). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Özen, B. İ. (2020). Erik Satie’nin Avangard müziği ve 20. yüzyıl müziğine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıcan, S. (2004). Fransız altıları (Les Sıx). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.   Heuristic. (t.y.) Ankara Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzik Bölümü Bestecilik (Kompozisyon) Anasanat Dalı Kompozisyon Semineri V – Kom 305 sunumu. Erişim adresi https:// acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=9300
  • Heuristic. (t.y.) Parmak Kemiği. Erişim adresi https://tr.wikipedia.org/wiki/Parmak_kemi%C4%9Fi
  • Heuristic. (t.y.) Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi Kanun. Erişim adresi https://www.mgu.edu.tr/calgi-egitimi-bolumu-kanun/#:~:text=Yakla%C5%9F%C4%B1k%203.5%20oktavl%C4%B1k%20geni%C5%9F%20ses,T%C3%BCrk%20M%C3%BBsik%C3%AEsinin%20Piyanosu%20olarak%20adland%C4%B1r%C4%B1lmaktad%C4%B1r

Qanun Arrangement of Erik Satie’s Gymnopedie No 1 with Piano Technique

Yıl 2024, Sayı: 24, 19 - 35, 30.06.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1468550

Öz

This study extensively examines the process of performing piano literature on the qanun instrument, using Erik Satie's Gymnopedie No. 1 as a primary example. Features such as the limited range of the kanun's sound and the use of articulation pegs make it challenging to perform piano pieces on the qanun. Additionally, tonal changes and frequent use of altered tones in the pieces also restrict the technical abilities of the qanun performer. This study investigates the specific techniques and practical applications required for performing piano literature on the qanun. In this context, factors such as suitability of pieces, range of sound, tonal changes, and use of altered tones are examined. The research is conducted with the aim of enhancing the technical skills of qanun performers and enabling them to effectively perform piano pieces. The findings provide a significant guide on how piano technique can be applied to the qanun instrument. This study contributes significantly to the literature examining the combination of piano and qanun instruments in music education. In addition to benefiting music educators and students, the research may also guide future similar studies. The article includes information on the main characteristics of the Impressionist period, along with the life and creativity of Erik Satie, one of the period's popular figures, the history of the qanun instrument, information related to piano technique, and the notation of Erik Satie's Gymnopedie No. 1 adapted for the qanun. The aim is to provide a preparatory environment for the performance of suitable piano pieces on the qanun through the example studies prepared for the study.

Kaynakça

  • Aydoğdu, G. ve Aydoğdu, T. (2014). Kanun metodu, C. 1. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Bebek, E. (2011). Kanun sazında belli başlı tekniklerin eğitiminde geleneksel Türk Sanat Müziği’ndeki şarkı formundaki eserlerin aranağmelerinin kullanılabilirliği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Ergene, E. (2014). Erik Satie’nin piyano eserlerindeki stilistik özellikler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gahramanova, Z. (2018). Müzik Tarihi ders notları [Yayınlanmamış ders notları]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuvarı.
  • Karakaya, F. (2001). Kanun. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt 24, 327-328. ss.). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Özen, B. İ. (2020). Erik Satie’nin Avangard müziği ve 20. yüzyıl müziğine etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıcan, S. (2004). Fransız altıları (Les Sıx). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.   Heuristic. (t.y.) Ankara Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzik Bölümü Bestecilik (Kompozisyon) Anasanat Dalı Kompozisyon Semineri V – Kom 305 sunumu. Erişim adresi https:// acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=9300
  • Heuristic. (t.y.) Parmak Kemiği. Erişim adresi https://tr.wikipedia.org/wiki/Parmak_kemi%C4%9Fi
  • Heuristic. (t.y.) Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi Kanun. Erişim adresi https://www.mgu.edu.tr/calgi-egitimi-bolumu-kanun/#:~:text=Yakla%C5%9F%C4%B1k%203.5%20oktavl%C4%B1k%20geni%C5%9F%20ses,T%C3%BCrk%20M%C3%BBsik%C3%AEsinin%20Piyanosu%20olarak%20adland%C4%B1r%C4%B1lmaktad%C4%B1r
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zahra Gahramanova 0000-0001-9710-1577

Özge Gülbey 0000-0003-2766-8193

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2024
Kabul Tarihi 19 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Gahramanova, Z., & Gülbey, Ö. (2024). ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI. Eurasian Journal of Music and Dance(24), 19-35. https://doi.org/10.31722/ejmd.1468550
AMA Gahramanova Z, Gülbey Ö. ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2024;(24):19-35. doi:10.31722/ejmd.1468550
Chicago Gahramanova, Zahra, ve Özge Gülbey. “ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 24 (Haziran 2024): 19-35. https://doi.org/10.31722/ejmd.1468550.
EndNote Gahramanova Z, Gülbey Ö (01 Haziran 2024) ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI. Eurasian Journal of Music and Dance 24 19–35.
IEEE Z. Gahramanova ve Ö. Gülbey, “ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 24, ss. 19–35, Haziran 2024, doi: 10.31722/ejmd.1468550.
ISNAD Gahramanova, Zahra - Gülbey, Özge. “ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI”. Eurasian Journal of Music and Dance 24 (Haziran 2024), 19-35. https://doi.org/10.31722/ejmd.1468550.
JAMA Gahramanova Z, Gülbey Ö. ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024;:19–35.
MLA Gahramanova, Zahra ve Özge Gülbey. “ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 24, 2024, ss. 19-35, doi:10.31722/ejmd.1468550.
Vancouver Gahramanova Z, Gülbey Ö. ERİK SATİE’NİN GYMNOPEDİE NO 1 ADLI ESERİNİN PİYANO TEKNİĞİ İLE KANUN UYARLAMASI. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024(24):19-35.

Eurasian Journal of Music and Dance