BibTex RIS Cite

SOSYAL MEDYA KULLANICILARININ GERÇEKLİK YANILGISI

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 14, 01.03.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı, bir sosyal medya arayüzü olan Twitter’ı kullanan bireylerin bu yeni medya ortamında yarattıkları dijital(sanal) gerçeklik ile bireyin var olduğu reel dünya üzerindeki gerçeklik algısını ve kavrayışını karşılaştırarak, bireylerin yeni medya ile kurdukları yeni iletişim biçiminin onları nasıl bir gerçeklik yanılgısına sürüklediğini inceleyecektir. Bir varlık felsefesi konusu olan “gerçek nedir?” sorusundan hareketle yola çıkarak bu çalışmada; insanın sahip olduğu maddi gerçeklik ile dijital ortamda kendisinin yarattığı sanal gerçekliğin, bireyin kendisi ve çevresiyle olan iletişim kurma biçiminde ne tür bir değişmeye neden olduğu incelenecek. Bu değişimin, önce insanın düşünsel süreçte kendi zihninde var ettiği gerçeklik algısıyla, daha sonra bulunduğu toplum içinde kamusal alanda bireylerin birbirleriyle ve çevresiyle kurduğu gerçeklik algısıyla birlikte yeniden nasıl şekillendiğini aktaracaktır. Bu yeniden şekillenen gerçeklik kurgusunun, bireyin birçok toplumsal konuya bakış açısında yarattığı; neyin gerçek olup, neyin gerçek olmadığını bilememe çelişkisi üzerinde durarak, bu çelişkinin kitleleri nasıl etkileyip yönlendirdiği ve bu süreçlerin hangi düşünsel süreçlerden geçerek meydana geldiğini incelemek bu çalışmanın konusudur

REALITY CONTRADICTION OF THE SOCIAL MEDIA USERS

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 14, 01.03.2017

Abstract

The aim of this study is to compare the digital reality created by individuals who use Twitter, an interface of social media, in this new media environment and their comprehension of reality of the real world where the individual is in existence, and to examine how the new form of communication that individuals create with the new media drives them into a misconception.In this study, starting from the question of "what is reality", which is the subject of the ontology, what kind of change the material reality of the human beings and the virtual reality that they created in the digital environment lead to the individuals have in the way they communicate with their surroundings will be studied.How this change is first shaped by the reality that the people have created in their minds during their intellectual process, and how it is shaped once again in the public space, by the perception of reality by other individuals and their surroundings will be explained. This reshaping reality conception which individual creates in many social perspectives focusing on the contradiction of inabilitiy to know what is real and what is not, how this contradiction effects and leads the masses and analyzing that which intellectual processes these processes go through is subject of this study

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA67RM24KV
Journal Section Research Article
Authors

Orkun Öngen

Publication Date March 1, 2017
Submission Date March 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Öngen, O. (2017). SOSYAL MEDYA KULLANICILARININ GERÇEKLİK YANILGISI. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(1), 1-14.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png