The impact of social media in the public sphere has brought about societal and cultural changes. The use of social media with anonymous identities has also increased political participation and communication. These platforms are also exposed to misleading and harmful troll activities. Many trolls act with the intent of entertainment or provocation. In this study, trolling on YouTube is examined in the context of participatory culture, and text and discourse analysis is applied to the five most interacted videos of the content creator known as Deep humor. As a result of this research, it has been determined that trolling has its own unique creative element and that videos that are not normally funny become popular through trolling methods. Troll content received high levels of interaction, and despite the content creator not posting new content for a long time, there was no observed decrease in interaction; in fact, an increase was detected. Therefore, it is seen that the content can be used at any time regardless of its timing. Additionally, considering all the findings, it has been observed that the publication of troll content on YouTube plays a significant role in the spread of political participation and troll culture.
Sosyal medyanın kamusal alandaki etkisi, toplumsal ve kültürel değişimleri beraberinde getirmiştir. Anonim kimliklerle yapılan sosyal medya kullanımı, siyasi katılımı ve iletişimi de artırmıştır. Bu platformlar aynı zamanda yanıltıcı ve zararlı trol eylemlere de maruz kalmaktadır. Birçok trol, eğlence veya kışkırtma amacıyla hareket etmektedir. Çalışmada Youtube üzerinden trol hareketi, katılımcı kültür bağlamında incelenmiş, Deep humor adlı içerik üreticisinin en çok etkileşim alan beş videosuna, metin ve söylem analizi uygulanmıştır. Yapılan bu araştırmanın sonucunda, trolün kendine özgü yaratıcı bir unsurunun bulunduğu ve normalde komik olmayan videoları trolleştirme yöntemleriyle popüler hale getirdiği belirlenmiştir. Trol içerikleri, yüksek ilgiyle etkileşim almış, içerik üreticisi uzun süre yeni yayın yapmamasına rağmen, etkileşimde herhangi bir düşüş gözlemlenmemiş, hatta artış saptanmıştır. Bu nedenle, içeriklerin zamanı dikkate alınmaksızın herhangi bir zamanda kullanılabileceği görülmüştür. Ayrıca, tüm bulgular değerlendirildiğinde, YouTube üzerinden trol içeriğinin yayınlanmasının siyasal katılım ve trol kültürünün yayılmasında önemli bir rol oynadığı gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | New Media, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | May 22, 2024 |
Acceptance Date | July 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)