Research Article
BibTex RIS Cite

YOUTUBE HABERCİLİĞİ; ÖZLEM GÜRSES'İN ÖZ TV KANALI ÜZERİNE NİTELİKSEL BİR İNCELEME

Year 2024, Volume: 8 Issue: 3, 408 - 455, 27.09.2024

Abstract

Yeni medya teknolojileri, haberlerin iletilme biçimini ve aynı zamanda insanların haberleri alma biçiminde büyük değişiklik yaratmıştır. Haber üretim ve tüketim biçimleri geleneksel haber kuruluşlarının haber üzerindeki egemenliğini adeta elinden alan sosyal medya platformlarına ve özellikle YouTube gibi platformlara kaptırmaya başlamıştır. Son yıllarda Türkiye’de geleneksel medya kuruluşunda işine devam edemeyen veya işsiz bırakılan birçok gazetecinin alternatif platformlar üzerinden haber üretim süreçlerine devam ettiği görülmektedir. Sosyal medya kullanıcılarının haber tüketim alışkanlıklarının ve ilgilerinin değişmesi ile habercilikte dijital aktörler gazetecilik aktörleri olarak meşruiyet kazandığı görülmekte ve gazetecilik alanında daha önemli hale geldiği fark edilmektedir. Bu çalışmanın amacı herhangi bir sebep dolayısıyla geleneksel medyadaki gazetecilik kimliğini sonlandırarak, alternatif medya platformlarından biri olan YouTube üzerinden habercilik mesleğini icra eden gazetecilere yönelik bir çerçeve çizmektir. Bu bağlamda gazeteci Özlem Gürses’in Öz TV kanalında belirli bir tarih aralığı esas alınarak gerçekleştirilen canlı yayınları niteliksel olarak incelenmiş ve özellikle gündemin nasıl oluşturulduğu, nasıl sunulduğu ve izleyici ile nasıl etkileşim sağlandığı konuları tespit edilmeye çalışılmıştır.

References

  • Akgün, E. (2018). Sosyal medya platformlarından Youtube üzerinden benlik sunumunun dramaturjik bir analizi. Yeni Medya, 1(4), 29-49.
  • Ata, F. (2022). Z kuşağında Youtuberlarla kurulan parasosyal etkileşimin sosyoekonomik koşullarla ilişkisi: ortaokul öğrencileri örneği [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Atabek, N. (2003). Gazetelerde kamuoyu araştırmaları ve uluslararası standartlar. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi.
  • Aydoğan, A. ve Başaran, F. (2012). Yeni Medyayı Alternatif Medya Bağlamında Anlamak. Literatürk Yayıncılık
  • Bakar, H. (2023). Alternatif bir yayıncılık türü olarak kitlesel fonlamalı gazetecilik: Türkiye'deki örnekleri [Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Baloğlu, E. ve Demir, Y. (2019). Sosyal Medyada Serbest Gazetecilik: YouTube Örneği. I. Uluslararası UMAY İnovatif Araştırmalar Kongresi Tam Metin Bildirisi. 28-29 Haziran 2019 Konya. (344-352).
  • Bulut, E. (2014). Pazarlama İletişiminde Yeni Yaklaşımlar Kapsamında Sosyal Medya Uygulamaları, Yeni Medya Pratikler, Olanaklar (Ed. Baştürk Akça). Umuttepe Yayınları.
  • Burgess, J., ve Green, J. (2018). ‘’Youtube: Online Video And Participatory Culture’’. Polity Press.
  • Çağlar, S., ve Çakar-Mengü, S. (2009). Küreselleşme Sürecinde Türkiye'de Medya Grupları ve Pazar Payları. International Electronic Journal of the Political Economy of Information, Communication and Culture, 11(2).
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22), 123-149.
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe Haber Siteleri Ve Türkiye’de İnternet Gazeteciliğinin Gelişimini Sınırlayan Faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi.
  • Çolak, Y., ve Zinderen, A. (2023). Youtube Haberciliği Üzerine Dijital Etnografik Bir Araştırma ve Gazeteci Görüşleri: Cüneyt Özdemir ve Nevşin Mengü Youtube Haber Kanalları Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 249-279.
  • Demir, D. (2019). Kitlesel Fonlamalı Dijital Gazetecilik. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 1(12), 44-60.
  • Demirel, M. B. (2021). Yeni Nesil Gazetecilik: Youtuber Haberciler [Yüksek Lisans Tezi]. Yalova Üniversitesi. Deuze, M. (2005). “What İs Journalism?”, Journalism 6(4): 442 – 485.
  • Duran, R. (2005). Yurttaş Gazeteciliği. IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Dutta, A., Beriwal, N., Van Breugel, L. M., Sachdeva, S., Barman, B., Saikia, H., ... Ve Paul, S. (2020). Youtube As A Source Of Medical And Epidemiological İnformation During COVID-19 Pandemic: A CrossSectional Study Of Content Across Six Languages around the globe. Cureus, 12(6). 25-32.
  • Dolmacı Durukan, E., Eşidir, O. ve Bak, G. (2023). Youtube haberciliğinde seçilen konular: “Cüneyt Özdemir ile gündem” örneği. Dahham, F. (Ed.). 13. Uluslararası Kültür, Medeniyet ve Sosyal Bilimler Kongresi, 91-100. Guba, E. G. and Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194.
  • Hall, S. (1980). Encoding/decoding. culture, media, language. (Ed. Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Lowe and Paul Willis). Routledge.
  • Karaduman, M. (2002) Değişen iletişim ortamını, yeni medya ve internet gazeteciliği, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış [Yüksek Lisans Tezi].
  • Karaduman, M. (2003), İnternet ve Gazetecilik, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, (Ed.S. Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Kaya, A. R., ve Çakmur, B., (2010). Politics and the Mass Media in Turkey. Turkish studies, cilt.11, s.4, 521-537. Logan, R. K. (2010). Understanding New Media: Extending McLuhan. http://www.peterlang.com/download/extract/58328/extract_311126.pdf
  • Masip, P., Guallar, J., Suau-Gomila, J., Ruiz-Caballero, C., Peralta, M. (2016). News and social networks: audience behavior. El profesional de la información, 4, 363-370.
  • Manovich, Lev (2001). The Language of New Media. The MIT Press
  • Pakkan, Ş. (2022). Geleneksel Gazeteciliğin Sonu Mu? Ana Akım Medyadan Ayrılan Gazetecilerin Dijital Yayıncılık Modelleri Üzerine Bir İnceleme, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(2), 229-260.
  • Scott, B. (2005). A Contemporary History Of Digital Journalism. Television ve New Media, 6(1), 89-126.
  • Tokgöz, O. (2012). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Törenli Nurcan (2005), Bilişim Teknolojileri Temelinde Haber Medyasının Yeniden Biçimlenişi, Yeni Medya Yeni İletişim Ortamı, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Ünal, R. (2017). Yeni Medyada Yeni Habercilik Ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (26), 83- 107.
  • Von Dohnanyi, J. ve Möller, C. (2003). The impact of media concentration on professional journalism, Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) Office of the Representative on Freedom of the Media.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2003), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 3, 408 - 455, 27.09.2024

Abstract

References

  • Akgün, E. (2018). Sosyal medya platformlarından Youtube üzerinden benlik sunumunun dramaturjik bir analizi. Yeni Medya, 1(4), 29-49.
  • Ata, F. (2022). Z kuşağında Youtuberlarla kurulan parasosyal etkileşimin sosyoekonomik koşullarla ilişkisi: ortaokul öğrencileri örneği [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Atabek, N. (2003). Gazetelerde kamuoyu araştırmaları ve uluslararası standartlar. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi.
  • Aydoğan, A. ve Başaran, F. (2012). Yeni Medyayı Alternatif Medya Bağlamında Anlamak. Literatürk Yayıncılık
  • Bakar, H. (2023). Alternatif bir yayıncılık türü olarak kitlesel fonlamalı gazetecilik: Türkiye'deki örnekleri [Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Baloğlu, E. ve Demir, Y. (2019). Sosyal Medyada Serbest Gazetecilik: YouTube Örneği. I. Uluslararası UMAY İnovatif Araştırmalar Kongresi Tam Metin Bildirisi. 28-29 Haziran 2019 Konya. (344-352).
  • Bulut, E. (2014). Pazarlama İletişiminde Yeni Yaklaşımlar Kapsamında Sosyal Medya Uygulamaları, Yeni Medya Pratikler, Olanaklar (Ed. Baştürk Akça). Umuttepe Yayınları.
  • Burgess, J., ve Green, J. (2018). ‘’Youtube: Online Video And Participatory Culture’’. Polity Press.
  • Çağlar, S., ve Çakar-Mengü, S. (2009). Küreselleşme Sürecinde Türkiye'de Medya Grupları ve Pazar Payları. International Electronic Journal of the Political Economy of Information, Communication and Culture, 11(2).
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22), 123-149.
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe Haber Siteleri Ve Türkiye’de İnternet Gazeteciliğinin Gelişimini Sınırlayan Faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi.
  • Çolak, Y., ve Zinderen, A. (2023). Youtube Haberciliği Üzerine Dijital Etnografik Bir Araştırma ve Gazeteci Görüşleri: Cüneyt Özdemir ve Nevşin Mengü Youtube Haber Kanalları Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 249-279.
  • Demir, D. (2019). Kitlesel Fonlamalı Dijital Gazetecilik. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 1(12), 44-60.
  • Demirel, M. B. (2021). Yeni Nesil Gazetecilik: Youtuber Haberciler [Yüksek Lisans Tezi]. Yalova Üniversitesi. Deuze, M. (2005). “What İs Journalism?”, Journalism 6(4): 442 – 485.
  • Duran, R. (2005). Yurttaş Gazeteciliği. IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Dutta, A., Beriwal, N., Van Breugel, L. M., Sachdeva, S., Barman, B., Saikia, H., ... Ve Paul, S. (2020). Youtube As A Source Of Medical And Epidemiological İnformation During COVID-19 Pandemic: A CrossSectional Study Of Content Across Six Languages around the globe. Cureus, 12(6). 25-32.
  • Dolmacı Durukan, E., Eşidir, O. ve Bak, G. (2023). Youtube haberciliğinde seçilen konular: “Cüneyt Özdemir ile gündem” örneği. Dahham, F. (Ed.). 13. Uluslararası Kültür, Medeniyet ve Sosyal Bilimler Kongresi, 91-100. Guba, E. G. and Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194.
  • Hall, S. (1980). Encoding/decoding. culture, media, language. (Ed. Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Lowe and Paul Willis). Routledge.
  • Karaduman, M. (2002) Değişen iletişim ortamını, yeni medya ve internet gazeteciliği, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış [Yüksek Lisans Tezi].
  • Karaduman, M. (2003), İnternet ve Gazetecilik, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, (Ed.S. Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Kaya, A. R., ve Çakmur, B., (2010). Politics and the Mass Media in Turkey. Turkish studies, cilt.11, s.4, 521-537. Logan, R. K. (2010). Understanding New Media: Extending McLuhan. http://www.peterlang.com/download/extract/58328/extract_311126.pdf
  • Masip, P., Guallar, J., Suau-Gomila, J., Ruiz-Caballero, C., Peralta, M. (2016). News and social networks: audience behavior. El profesional de la información, 4, 363-370.
  • Manovich, Lev (2001). The Language of New Media. The MIT Press
  • Pakkan, Ş. (2022). Geleneksel Gazeteciliğin Sonu Mu? Ana Akım Medyadan Ayrılan Gazetecilerin Dijital Yayıncılık Modelleri Üzerine Bir İnceleme, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(2), 229-260.
  • Scott, B. (2005). A Contemporary History Of Digital Journalism. Television ve New Media, 6(1), 89-126.
  • Tokgöz, O. (2012). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Törenli Nurcan (2005), Bilişim Teknolojileri Temelinde Haber Medyasının Yeniden Biçimlenişi, Yeni Medya Yeni İletişim Ortamı, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Ünal, R. (2017). Yeni Medyada Yeni Habercilik Ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (26), 83- 107.
  • Von Dohnanyi, J. ve Möller, C. (2003). The impact of media concentration on professional journalism, Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) Office of the Representative on Freedom of the Media.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2003), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects New Media
Journal Section Research Article
Authors

Deniz Günsel This is me 0000-0003-0288-3794

Burak Yenituna 0000-0003-1499-6665

Publication Date September 27, 2024
Submission Date July 31, 2024
Acceptance Date September 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Günsel, D., & Yenituna, B. (2024). YOUTUBE HABERCİLİĞİ; ÖZLEM GÜRSES’İN ÖZ TV KANALI ÜZERİNE NİTELİKSEL BİR İNCELEME. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 8(3), 408-455.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png