The effect of color and music on the subconscious is a situation that contains many unknowns and can be explained with assumptions even today. Developing humanity and increasing competition conditions do not make the promotional activities available in sales efforts sufficient, and subliminal sales efforts beyond the known are gradually coming to the fore. Consumer behavior, which has been researched by thousands of authors in the literature, is blocked in the concept we call "motive" when humanity and the complexity of creation come into play. This situation envisages the examination of consumer behavior patterns within the discipline of psychology. Thus, all kinds of stimuli that will affect the subconscious have been examined, and the science of color is one of the most important of these effects. Even in the light of this obscurity and chaos, the fact known by both business owners and academics is that color and music are used as silent and powerful weapons in the field of marketing. Color and music attract the attention of the individual within the first three seconds of encountering people and affect the motives of people who are in a certain mood. In the light of this information, in this study, the use of color and music in the store atmosphere was examined in terms of its effects on both customers and employees. In the study, a questionnaire was conducted on the feelings of black, white, red, yellow and blue colors to the employees and SPSS statistical program was used. In the section for consumers, it was measured whether the effect of color and music use changed according to demographic characteristics. A questionnaire was applied to 250 employees in order to measure the emotions of the employees towards colors. A questionnaire was applied to 100 customers to measure the customers' reactions to color and music. A total of 350 face-to-face surveys were conducted with employees and customers at the Şişli shopping center in Istanbul. The obtained data were analyzed with frequency analysis, variance and t test analysis. The results of the study showed that the emotions of the employees and therefore their communication change according to the colors. In addition, it has been shown that there is a significant relationship between people who give importance to colors and music in the store atmosphere and their educational status. Further analysis also showed significant associations between Gender and Music, Income, Occupation and use of colours.
Rengin ve müziğin bilinçaltına etkisi günümüzde dahi pek çok bilinmezliği içerisinde barındıran ve varsayımlar yolu ile açıklanabilen bir durumdur. Gelişen insanlık ve artan rekabet koşulları satış çabalarında var olan tanıtım faaliyetlerini yeterli kılmamakta, bilinenin ötesinde bilinçaltı satış çabaları yavaş yavaş gündeme gelmektedir. Literatürde binlerce yazar tarafından araştırılan tüketici davranışları insanoğlu ve yaratılış karmaşası işin içerisine girdiğinde “güdü” dediğimiz kavramda tıkanmaktadır. Bu durum tüketicinin davranış şekillerinin psikoloji disiplini içerisinde incelenmesini öngörmektedir. Böylelikle bilinçaltını etki altına alacak her türlü uyarıcı inceleme altına alınmıştır ki renk bilimi de bu etkilerin önemlilerindendir. Bu bilinmezlik ve kaos ışığında dahi gerek işletmeciler gerekse akademisyenler tarafından bilinen gerçek ise renk ve müziğin pazarlama alanında sessiz ve güçlü bir silah olarak kullanılmakta olduğudur. Renk ve müzik bireyin dikkatini çekme süresi insanlar ile karşı karşıya kaldığı ilk üç saniye içerisinde gerçekleşmekte ve belli bir ruh hali içerisinde olan insanların güdülerini etkilemektedir. Bu bilgiler ışığında bu çalışmada mağaza atmosferinde renk ve müzik kullanımı hem müşteriler hem de çalışanlara etkisi açısından incelenmiştir. Çalışmada siyah, beyaz, kırmızı, sarı ve mavi renklerin çalışanlara hissettirdiği duygular üzerine anket yapılmış ve SPSS istatistik program kullanılmıştır. Tüketicilere yönelik kısımda ise renk ve müzik kullanımının etkisinin demografik özelliklere göre değişip değişmediği ölçümlenmiştir. Çalışanların renklere yönelik duygularını ölçümlemek için 250 çalışana anket uygulanmıştır. Müşterilerin renk ve müziğe yönelik tepkilerini ölçmek için ise 100 müşteriye anket uygulanmıştır. Çalışanlar ve müşterilere yüz yüze uygulanan toplam 350 anket İstanbul Şişli alış veriş merkezinde yapılmıştır. Elde edilen veriler frekans analizi, varyans ve t testi analizleri ile analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları çalışanların duygularının dolayısı ile iletişimlerinin renklere göre değiştiğini göstermiştir. Ayrıca mağaza atmosferinde renklere ve müziğe önem veren kişiler ile eğitim durumları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Daha ileri analizler ayrıca Cinsiyet ve Müzik, Gelir, Meslek ve renklerin kullanımı arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 14 |