Because of web applications are popular nowadays, they are generally preferred over desktop applications because of their ease of access. And however This IBM ILOG CPLEX program is frequently used in operations research in mathematical model solving.
İt presents this program on the web and it provides flexibility and convenience to the decision maker. In this study, the parameters entered from the web interface which are connected to IBM ILOG CPLEX and the results are listed as an application, a specific advertising example is used in optimization problems. Today, internet and television advertising are so much famous. The importance of advertising, which is allocated a good budget in reaching their target audience is of great goal. In this application, company producing form to give spot ads to televisions. It is aimed to calculate the number of advertisements and to calculate the number of advertisements by reaching the target audience by entering the advertising costs and the number of people in which sector, in exact age ranges. The application consists of desktop and web applications. These applications were created by using c programming language in Visual Studio which was developed by Microsoft in 2017 and the SQL Server was used as the database in 2012. The goal of the desktop application is to run every minute with the task scheduler and read the advertising parameters from the web application on the SQL Server tables. Because of the complex things of CPLEX connection codes and non web compatibility, those connection codes are developed in desktop software by hard. And however web application is developed in ASP.NET MVC 4 which is a visual studio development tool. Here, advertising costs, the number of people in the age range to be entered and the number of people desired to reach the target audience are entered. Since waiting for the task timer to return, reports keep being on the screen. As a result, the targeted cost and number of ads were obtained successfully and the budget for which advertisement was allocated was calculated. The results obtained according to the specified sequence of operations are displayed in the queue by showing the loading times on the screen. the results obtained, the costs entered, the total advertising costs calculated, statistics that allow the examination of targeted age ranges are shown in the reports.
Web uygulamaları günümüzde popüler olduğundan, erişim kolaylığı sebebiyle genellikle masaüstü uygulamaların yerine tercih edilmektedir. IBM ILOG CPLEX programı, matematiksel model çözme konusunda yöneylem araştırmalarında sıklıkla kullanılan bir programdır. Bu programın web ortamından sunulması, karar vericiye hem esneklik hemde kolaylık sağlamaktadır. Bu çalışmada, web arayüzünden girilen parametreler ile IBM ILOG CPLEX’ e bağlanıp sonuçlar gösterilmiştir. Uygulama olarak optimizasyon problemlerinde bilinen reklam örneği kullanılmıştır. Günümüzde reklamcılık konusunda internet ve televizyon reklamcılığı ön plana çıkmaktadır. Bunların hedef kitleye ulaşma konusunda iyi bir bütçe ayrılan reklamın önemi büyüktür. Uygulamada, forma üreten bir şirketin televizyonlara spot reklamlar vermesi ele alınmıştır. Şirketin hangi sektörde, belirli yaş aralıklarında kaç insana hitap ettiği ve reklam maliyetleri girilerek, hedef kitleye ulaşmasında en az maliyetle çıkması ve buna bağlı olarak reklam sayıları hesaplanması amaçlanmıştır. Uygulama masaüstü ve web uygulamalarından oluşmaktadır. Bu uygulamalar Microsoft tarafından geliştirilen Visual Studio 2017 ‘ de C# programlama dili kullanarak yapılmıştır. Veritabanı olarak SQL Server 2012 kullanılmıştır. Masaüstü uygulamasının görevi, görev zamanlayıcı ile her dakika çalışıp, web uygulamasından gelen reklam parametlerini SQL Server tablolarından okumaktır. CPLEX bağlantı kodlarının karmaşık yapısı ve web uyumlu olmamasından dolayı bağlantı kodları masaüstü programda yazılmıştır.Web uygulaması ise aynı şekilde visual studio geliştirme aracı olan ASP.NET MVC 4 ile yazılmıştır. Burada reklam maliyetleri, hitap edilen yaş aralıklarındaki insan sayısı ve hedef kitlede ulaşmak istenen insan sayıları girilir. Görev Zamanlayıcının cevabı dönmesi beklendikten sonra ekranda raporlar gösterilir. Sonuç olarak hedeflenen maliyet ve reklam sayıları başarılı bir şekilde elde edilerek, hangi reklama ne kadar bütçe ayrılabileceği hesaplanmıştır. Belirlenen işlem sırasına göre ortaya çıkan sonuçlar, ekranda yüklenme süreleri gösterilerek kuyruğa alınması sağlanmıştır. Elde edilen sonuçlar ile girilen maliyetler, hesaplanan toplam reklam masrafları, hedeflenen yaş aralıklarının incelenmesini sağlayan istatistikler raporlarda gösterilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 18 |