Günümüzde neredeyse tüm otomobil üreticileri, elektronik ve bilişim sektöründen tanınmış birçok şirket sürücüsüz otomobiller için çalışmalar yürütmektedir. Otomobillerde otonom sürüş işlevlerinin tanıtımları yapılmakta, bu teknolojinin insanlar ve çevre için potansiyelleri, faydaları ve risklerini yoğun bir şekilde tartışılmaktadır. Sürüş yardımı işlevine sahip araçların, hatta yolcu ve eşya taşımacılığına yönelik otonom araçların (AV) günlük trafikte giderek artan bir paya sahip olması beklenmektedir. Gerçek sürücüsüz otomobiller, yapay zekânın otomobili tamamen kendi başına sürdüğü ve sürüş görevi sırasında herhangi bir insan yardımı olmadığı araçlardır. Otomotiv Mühendisleri Topluluğu (SAE, Society for Automotive Engineers) otonom araçlar için 0 ila 5. seviye arasında değişen standart (J3016) yayınlamıştır. Seviye “0” otomasyon olmayan basit model araçlara işaret ederken, seviye “5” gerçek bir sürücüsüz otomobili belirtmektedir. Sürücüsüz araç teknolojilerinde hedeflenen, mevcut durumda kullanılan ve insanlar tarafından yapılan faaliyetlerin devre dışı bırakılması, insanların araç idaresi sırasındaki algılama yeteneklerinin teknoloji vasıtasıyla yapılması, daha az risk taşıyacak şekilde araçların üretilmesi ve yaygınlaştırılmasıdır. Bu araçlar hareket kabiliyetini kullanırken insanların duyu organları yerine geçen, daha az hata yapan, daha kısa zamanda karar verebilen; radar, lidar, kamera, sensör, GPS, bilgisayar ve ileri derecede gelişmiş kontrol sistemleri kullanmaktadır. AV'lerin güvenliği ve konforu artıracağı, trafik sıkışıklığını, kirliliği, yakıt tüketimini azaltacağı ve aynı zamanda engelliler ve yaşlı insanlar için mobilite erişilebilirliğini daha da kolaylaştıracağı tahmin edilmektedir. Ayrıca, otonom sürüşün kaza ve çarpışmaların sayısını da azaltacağı öngörülmektedir. Bütün bu veriler otonom araçların önümüzdeki yıllara damga vuracak teknolojiler arasında yer alacağını göstermektedir.
Today, almost all automobile manufacturers, many well-known companies from the electronics and information sector are working for driverless cars. Autonomous driving functions are promoted in automobiles, and the potential, benefits and risks of this technology for people and the environment are discussed extensively. It is expected that vehicles with driving assistance functions and even autonomous vehicles (AV) for passenger and goods transportation will have an increasing share in daily traffic. Real driverless cars are vehicles where the artificial intelligence drives the car completely on its own and there is no human assistance during the driving mission. The Society of Automotive Engineers (SAE) has published a standard for autonomous vehicles ranging from level 0 to level 5 (J3016). Level "0" refers to the base model vehicles without automation, while level "5" refers to a true driverless car. The aim of driverless vehicle technologies is to disable the activities that are currently used and carried out by people, to make people's perception skills during vehicle management through technology, to produce and spread vehicles with less risk. These tools replace the sensory organs of people while using their mobility, making less mistakes, making decisions in a shorter time; it uses radar, lidar, camera, sensor, GPS, computer and advanced control systems. It is predicted that AVs will increase safety and comfort, reduce traffic congestion, pollution, fuel consumption, and also facilitate mobility accessibility for disabled people and older people. In addition, it is predicted that autonomous driving will reduce the number of accidents and collisions. All these data show that autonomous vehicles will be among the technologies that will mark the coming years.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Ejosat Special Issue 2020 (ISMSIT) |