In recent years, the importance of social media data has increased with the developments in information and communication technologies, and data volume, velocity, variety, veracity, and value have been affected by these developments. Because of the popularity of social networks, the analysis of social media data has also become an important issue for large companies whose brand identity is very crucial. User comments, shares, and explanations in social networks can be used to obtain information about the brand and product. Besides, deep learning techniques, which have become popular recently and provide high accuracy, can be employed for big data analysis in social networks. The number of studies examining the brand image in social networks is quite limited. In this context, we developed a model that performs brand analysis using deep learning techniques in social networks by considering the Starbucks Coffee Company, one of the world's largest coffeehouse chains. We trained our model with Faster Region-based Convolutional Neural Network (Faster R-CNN), Single Shot Multibox Detector (SSD), Mask R-CNN, and You Only Look Once (YOLO) algorithms. We then tested the model on data from Instagram and compared the results. In the light of our results, we have shown that analyzes using deep learning techniques in social networks can significantly affect the image of companies and their brands.
Son yıllarda bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte sosyal medya verilerinin önemi artmış, veri hacminin yanısıra veri artış hızı, çeşitliliği, doğruluğu ve değeri bu gelişmelerden etkilenmiştir. Sosyal ağların popülaritesi nedeniyle, sosyal medya verilerinin analizi marka kimliği çok önemli olan büyük şirketler için kritik bir konu haline gelmiştir. Marka ve ürün hakkında bilgi edinmek için sosyal ağlardaki kullanıcı yorumlarından, paylaşımlarından ve açıklamalarından faydalanılabilir. Buna ilaveten, son zamanlarda popüler hale gelen ve yüksek doğruluk sağlayan derin öğrenme teknikleri sosyal ağlarda büyük veri analizi için kullanılabilir. Sosyal ağlarda marka imajını inceleyen araştırma sayısı oldukça sınırlıdır. Bu kapsamda, dünyanın en büyük kahve firmalarından biri olan Starbucks örneği ele alınarak sosyal ağlarda derin öğrenme tekniklerini kullanarak marka analizi yapan bir model geliştirdik. Modelimizi Faster Region-based Convolutional Neural Network (Faster R-CNN), Single Shot Multibox Detector (SSD), Mask R-CNN ve You Only Look Once (YOLO) algoritmaları ile eğittik, Instagram sosyal medya verileri üzerinde test ettik ve sonuçları karşılaştırdık. Elde edile sonuçlar ışığında, sosyal ağlarda derin öğrenme teknikleri kullanan analizlerin, şirketlerin ve markaların imajını önemli ölçüde etkileyebileceğini gösterdik.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2021 |
Publication Date | November 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 27 |