Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Alanında Karma Gerçeklik

Year 2021, Issue: 29, 11 - 18, 01.12.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.1009810

Abstract

Düşündüğümüz tasarımları, nesneleri, sistemleri hayal hızından sadece biraz yavaş olacak şekilde gerçek dünyamız ile etkileşimli olarak gözlerimizin önüne serilmesini sağlayan karma gerçeklik teknolojisi, gerçek ve sanal nesnelerin bir arada bulunduğu ve gerçek zamanlı olarak etkileşime girdiği, yeni ortamlar ve görselleştirmeler üretmek için gerçek ve sanal dünyaları buluşturan bir gerçeklik türüdür. Eğitimden sağlığa, oyundan pazarlamaya kadar pek çok alanda uygulama örnekleri yaygınlaşan bu teknoloji; gelişen donanım ve internet alt yapılarıyla daha farklı bir boyuta taşınacaktır. Teknolojinin temelinde hayal etme, keşfetme, daha iyi gözleme, öğrenme ve uygulama faaliyetlerini en iyi şekilde deneyimlenmesini sağlamak yatmaktadır. Bu sebeple uygulamalı eğitimin gerekli olduğu, örneğin sağlık ve tıp alanındaki eğitim süreçlerinin daha kaliteli hale getirilmesine yardımcı olması bakımından karma gerçeklik önemli bir yere sahiptir. Teşhis tedavi süreçlerinin daha doğru, hızlı ve etkili bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktadır. Gün geçtikçe daha da gelişen dijital ikiz, yapay zekâ ve diğer karma gerçeklik altyapısını oluşturan teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte karma gerçeklik teknolojisinin de daha hızlı bir ivmeyle daha çok alanda yaygınlaşması beklenmektedir. Yapılan bu çalışmada teknolojinin avantaj ve dezavantajları değerlendirilecek, ardından teknolojinin sağlık alanındaki uygulamaları ve gelecek öngörüleri ele alınacaktır.

References

  • apoQlar. (2020). Experience Collaborative Medicine - VSI HoloMedicine®. https://apoqlar.com/
  • Case Western Reverse University. (2016). CWRU, Cleveland Clinic release first third-party app for Microsoft HoloLens.
  • Groves, M. (2019). Philips and Microsoft HoloLens 2: augmented for image guided therapy - News | Philips. https://www.philips.com/a-w/about/news/archive/standard/news/articles/2019/20190313-philips-and-microsoft-hololens-2-could-augmented-reality-change-the-face-of-image-guided-therapy.html
  • HASPULAT, M. (2021). Tıp Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar; AR, XR, MR – İVEK Akademi. https://ivekakademi.org/blog/tip-egitiminde-yeni-yaklasimlar-ar-xr-mr/
  • HoloNext. (2020). Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ve AR Teknolojisinin Geleceği - Holonext. https://holonext.com/tr/artirilimis-gerceklik-uygulamalari/
  • Intel. (2020). Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik ve Karma Gerçeklik - Intel. https://www.intel.com.tr/content/www/tr/tr/tech-tips-and-tricks/virtual-reality-vs-augmented-reality.html
  • Mcgurk, M. (2021). CASE DESCRIPTION HOLOMEDICINE How a nerve was saved with VSI Holomedicine. www.vsi.health
  • Microsoft. (2021). Microsoft Karma Gerçeklik - Sağlık Hizmetleri. https://www.microsoft.com/tr-tr/hololens/industry-healthcare
  • Park, M.-C., Lee, H.-D., & Son, J.-Y. (2012). 3D display simulator based on mixed reality. Https://Doi.Org/10.1117/12.921448, 8384, 249–254. https://doi.org/10.1117/12.921448
  • Steiger, A. (2020). HoloLens 2 vs Magic Leap Features: Battle of XR Headsets.
  • Verhey, J. T., Haglin, J. M., Verhey, E. M., & Hartigan, D. E. (2020). Virtual, augmented, and mixed reality applications in orthopedic surgery. The International Journal of Medical Robotics and Computer Assisted Surgery, 16(2), e2067. https://doi.org/10.1002/RCS.2067

Mixed Reality Technology in Healthcare

Year 2021, Issue: 29, 11 - 18, 01.12.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.1009810

Abstract

Mixed reality technology, which enables the designs, objects, systems we think of to be revealed interactively with our real world at only a little slower than the speed of imagination, real and virtual worlds to produce new environments and visualizations where real and virtual objects coexist and interact in real time. It is a kind of reality that brings together. This technology, which has become widespread in many fields from education to health, from games to marketing, will move to a different dimension with developing hardware and internet infrastructure. The basis of technology is to enable the best way to experience the activities of imagination, discovery, better observation, learning and application. Therefore, mixed reality has an important place in terms of helping to improve the quality of education processes in the field of health and medicine, where applied education is necessary. It also enables diagnosis and treatment processes to be performed more accurately, quickly and effectively. In this study, after discussing the studies in the field of health in the literature, the requirements of technology were examined. After evaluating the advantages and disadvantages of technology, the applications of technology in the field of health and our future predictions are mentioned. It is expected that the technology will become widespread in more areas with a faster acceleration with the development of the technologies that make up the developing digital twin, artificial intelligence and other mixed reality infrastructure.

References

  • apoQlar. (2020). Experience Collaborative Medicine - VSI HoloMedicine®. https://apoqlar.com/
  • Case Western Reverse University. (2016). CWRU, Cleveland Clinic release first third-party app for Microsoft HoloLens.
  • Groves, M. (2019). Philips and Microsoft HoloLens 2: augmented for image guided therapy - News | Philips. https://www.philips.com/a-w/about/news/archive/standard/news/articles/2019/20190313-philips-and-microsoft-hololens-2-could-augmented-reality-change-the-face-of-image-guided-therapy.html
  • HASPULAT, M. (2021). Tıp Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar; AR, XR, MR – İVEK Akademi. https://ivekakademi.org/blog/tip-egitiminde-yeni-yaklasimlar-ar-xr-mr/
  • HoloNext. (2020). Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ve AR Teknolojisinin Geleceği - Holonext. https://holonext.com/tr/artirilimis-gerceklik-uygulamalari/
  • Intel. (2020). Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik ve Karma Gerçeklik - Intel. https://www.intel.com.tr/content/www/tr/tr/tech-tips-and-tricks/virtual-reality-vs-augmented-reality.html
  • Mcgurk, M. (2021). CASE DESCRIPTION HOLOMEDICINE How a nerve was saved with VSI Holomedicine. www.vsi.health
  • Microsoft. (2021). Microsoft Karma Gerçeklik - Sağlık Hizmetleri. https://www.microsoft.com/tr-tr/hololens/industry-healthcare
  • Park, M.-C., Lee, H.-D., & Son, J.-Y. (2012). 3D display simulator based on mixed reality. Https://Doi.Org/10.1117/12.921448, 8384, 249–254. https://doi.org/10.1117/12.921448
  • Steiger, A. (2020). HoloLens 2 vs Magic Leap Features: Battle of XR Headsets.
  • Verhey, J. T., Haglin, J. M., Verhey, E. M., & Hartigan, D. E. (2020). Virtual, augmented, and mixed reality applications in orthopedic surgery. The International Journal of Medical Robotics and Computer Assisted Surgery, 16(2), e2067. https://doi.org/10.1002/RCS.2067
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Dilara Doğan 0000-0001-6139-5200

Tolga Erol This is me 0000-0002-3015-0910

Arif Furkan Mendi 0000-0002-0750-4012

Early Pub Date December 15, 2021
Publication Date December 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 29

Cite

APA Doğan, D., Erol, T., & Mendi, A. F. (2021). Sağlık Alanında Karma Gerçeklik. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(29), 11-18. https://doi.org/10.31590/ejosat.1009810