Liquid natural gas-powered vehicles store liquid natural gas fuel on board. When the gasification of this fuel is maintained, cooling down of the the vehicle cabin can be provided. In this study, the theoretical calculation of the savings that can be achieved if this process is done with an appropriate tool is emphasized. Since diesel fuel is used in heavy vehicles, diesel is taken as reference fuel in the calculations. How much methane is needed by the heavy vehicles that operate at various consumption values is calculated fist, then how much LNG should be evaporated for this need is found, and then, what amount of cooling this evaporating LNG could provide is computed. The results are presented in tabular form. It is seen that the proposed system can provide fuel savings with sufficient cooling, and therefore reduce emissions, especially in the vehicles mentioned.
-
-
-
Sıvılaştırılmış doğal gazla çalışan araçlar, sıvılaştırılmış doğal gaz yakıtını depolarlar. Bu yakıtın gazlaştırılması sağlandığında, taşıt kabininin soğutulması sağlanabilecektir. Bu çalışmada, bu işlemin uygun bir araç ile yapılması durumunda elde edilebilecek tasarrufların teorik olarak hesaplanması üzerinde durulmuştur. Ağır vasıtalarda dizel yakıtı kullanıldığı için hesaplamalarda dizel referans yakıt olarak alınmıştır. Öncelikle çeşitli tüketim değerinde çalışan ağır vasıtaların ne kadar metan yakacakları hesaplanmış, sonra bunun için ne kadar LNG buharlaşması gerektiği hesaplanmış ve bu buharlaşan LNG'nin hangi miktarda soğutma sağlayabileceği bulunmuştur. Sonuçlar tablo halinde sunulmuştur. Önerilen sistemin özellikle belirtilen taşıtlarda yeterli bir soğutma ile yakıt tasarrufu sağlayabileceği dolayısıyla da emisyonları azaltabileceği görülmektedir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 32 |