Fosil kaynaklı yakıtların oluşturduğu çevresel etkiler ve küresel ısınmaya verdiği zararlarla birlikte dünyadaki yakıt rezervlerin azalması, alternatif yakıt arayışını hızlandırmıştır. Ülkemizdeki enerji kaynaklarının %85-90’ ithal edildiği için alternatif yakıt arayışı daha fazla öneme sahiptir. Cevreye daha az zarar veren ve kullanım ömrü daha uzun olan yenilenebilir enerji kaynakları arayışına yönelmişlerdir. Bu çalışmada, haşhaş tohumudan elde edilen haşhaş yağının transestrifikasyon yöntemi ile bodizel elde edilmiştir. Yakıt olarak motorin ile haşhaş tohum yağı yüzdesel olarak harmanlanmıştır. Deneyde dört zamanlı, tek silindirli, direk enjektörlü, hava soğutmalı bir dizel motor kullanılmıştır. Özgül yakıt tüketiminde %34.95 NOx emisyonunda %31,02 azalış, CO emisyonunda %23,62 azalış, CO2 emisyonunda %26,09 artış ve HC emisyonunda %39,57 azalış tespit edilmiştir.
istanbul aydın üniversitesi
Due to the environmental effects of fossil fuels and the damage they cause to global warming, the shortness of their reserves in the world, has accelerated the search for alternative fuels in the world. Since 85-90% of the energy resources in our country are imported from other countries, the search for alternative fuels is more important for us. For this reason, the countries of the world and especially our country have turned to the search for renewable energy sources that are less harmful to the environment and have a longer useful life. In this study, we tested the results and emission values on the engine by mixing poppy oil, which is widely produced in our country and which we think can adapt better when mixed with diesel fuel due to its chemical properties, with diesel fuel. We compared the results found with each other. We put forward the benefits and harms of the result of our study. In specific fuel consumption, 34.95% reduction in NOx emission, 31.02% decrease, 23.62% decrease in CO emission, 26.09% increase in CO2 emission and 39.57% decrease in HC emission were determined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 32 |