A cognitive radio driven vehicular network with a multichannel secondary user (SU) and many primary users is considered. A channel is allocated to each primary user for data transmission. SU is data backlogged and selects channels for transmission. SU knows neither channel states nor statistics of channel evolution processes. SU senses each of its selected communications channels to decide whether to use it for data transmission or not. It is assumed that sensing the channel takes 1 time slot. If SU senses that a good-state selected channel is in good state, it sends data over that channel at that time. Otherwise, SU do not use that channel and make another selection next time. Considering average throughput criteria, it is shown that the proposed policy is near-optimal for general channel evolution processes.
Bir çokkanallı ikincil kullanıcı (İK) ve çok sayıda birincil kullanıcılardan oluşan bir bilişsel radyo etkinleşmiş araçsal ağ incelenmektedir. Veriyi gönderim amacıyla her birincil kullanıcı için tahsis edilmiş bir kanal vardır. İK’nın verisi birikmiş ve iletisim amacıyla kanallar seçmektedir. Kanalların durumları ve evrimlerinin istatistikleriyle ilgili hiçbir bilgiye sahip degildir. İK seçtiği her haberleşme kanalını onunla verisini iletip iletmeyecegine karar verme amacıyla algılamaktadır. Bu kanal durumunu algılama için 1 zaman dilimi harcandığı kabul edilmiştir. Eğer İK o zaman diliminde iyi durumda bir kanalı seçerse, o kanal üzerinden ikincil alıcıya paket iletir. Eger o zaman diliminde kötü kanal seçerse o kanal üzerinden veri paketi göndermez ve başka bir kanalı seçmek için sonraki zaman dilimini bekler. Ortalama verihacmi kriterleri gözetilerek, önerilen politikanın genel kanal evrim süreçleri için eniyiye yakın oldugu gösterilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 2, 2022 |
Publication Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 41 |