Günümüzde eğitim kurumlarının karşılaştıkları
karar problemleri oldukça karmaşık hale gelmiştir. Kurumlar arası rekabet
koşulları altında bu karmaşık karar problemlerinin nicel karar analizi
yöntemleri ile çözümlenmesi gerekli görülmektedir. Bu sebeple son zamanlarda
yöneylem araştırmaları temelli çok kriterli karar verme (ÇKKV) yöntemleri sık
kullanılmaktadır. Bu çalışmada amaç, eğitim kurumları yöneticilerinin
karşılaştıkları karar problemlerinde ÇKKV yöntemlerinin kullanılabilirliğini
göstermek ve bu konuda çalışan araştırmacılar nezdinde farkındalık oluşturmak
çalışmanın başlıca amacıdır. Literatürde eğitim kurumlarının değişik karar
problemlerini ÇKKV yöntemleri ile çözümlediği açıktır. Ancak ödül alacak
öğrencilerin seçiminde karar analizi yöntemlerini kullanan çalışma yok denecek
azdır. Literatürde ki bu boşluğun doldurulması çalışmanın diğer amaçları
arasındadır. Çalışmanın uygulama kısmında, Düzce de faaliyet gösteren bir
ortaöğretim kurumunda ödül alacak öğrencilerin tespiti probleminin MACBETH (Measuring
Attractiveness by a Categorical Based Evaluation Technique)
yöntemi ile değerlendirilmesi yer almaktadır. Analiz için gerekli tüm
veriler ilgili eğitim kurumun yetkililerinden alınmıştır. Bu yetkililer aynı
zamanda karar vericiler olarak kabul edilmiştir. Oluşturulan çözüm modelinin
kriter ve alternatifleri karar vericilerin görüşleri ve ilgili literatür
taranarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda; birinci sırada A1
(Yasin), ikinci sırada A2 (Nazar) ve üçüncü sırada A3 (Sude) çıkmıştır.
Çalışmada adil bir seçim yapısının belirlenmesi için MACBETH yöntemi
kullanılmıştır. Bu konuda sonradan yapılacak çalışmalarda yapay zekâ veya
hibrit yöntemlerin kullanılması tavsiye edilmektedir.
Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri MACBETH Yöntemi Eğitim Kurumları
Today, the decision
problems faced by educational institutions have become quite complex. Under
complex competition conditions, it is necessary to solve these complex decision
problems with quantitative decision analysis methods. Recently for this reason
multi criteria decision making (MCDM) methods based on operations research have
been frequently used.
The aim of this study
is to demonstrate the usability of the MCDM methods in the decision problems
faced by the administrators of the educational institutions and to raise
awareness among the researchers working on this subject. It is clear in the
literature that educational institutions solve different decision problems by
using MCDM methods. However, there are few studies that use decision analysis
methods in the selection of students who will receive awards. The filling of
this gap in the literature is among the other purposes of the study. In the
application part of the study, the problem of detection of the students who
will be awarded in a secondary school operating in Düzce was evaluated by
MACBETH (Measuring Attractiveness by a Categorical Based Evaluation Technique)
method. All required data for the analysis were obtained from the managers of
the relevant educational institution. These managers were also accepted as
decision makers at the same time. Criteria and alternatives of the solution
model created by the opinions of decision makers and related literature. As a
result of the analyzes, A1 (Yasin) the first, A2 (Nazar) the second and A3
(Sude) the third was become. The MACBETH method was used to determine a fair
choice structure in the study. The use of artificial intelligence or hybrid
methods is recommended in subsequent studies.
Multi Criteria Decision Making Methods MACBETH Method Educational Institutions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |