BibTex RIS Kaynak Göster

OTEL İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ KAPSAMINDA İŞ İLİŞKİSİNİN SONA ERME SÜRECİNİN ANALİZİ: (SAKARYA ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 7 - 17, 28.12.2015

Öz

Bilgi toplumuna geçişle birlikte dünyada insana dayalı yönetim stratejilerinin ve İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY)’nin önemi artarken, gelişmelerle birlikte İKY’inde yeni stratejiler gündeme gelmektedir. Bunlardan biri de, son yıllarda yükselen trendler arasında giren ve işletmelerin hedefleri ve imajları için stratejik bir konu olan” iş ilişkisinin sona erme süreci” ve İKY’nin bu konuda nasıl bir yol izlediğidir. Çalışma, Sakarya İlinde faaliyet gösteren 5 yıldızlı otel işletmelerinin iş ilişkisinin sona erme sürecine yönelik strateji ve uygulamalarını, İKY işlevleriyle bağlantılı olarak 4 otel işletmesini yerinde inceleyerek analiz eden nitel bir örnek olay çalışmadır. Çalışmanın amacı, otel işletmelerinin iş ilişkisinin sona erme sürecini insan kaynakları işlevleriyle bağlantılı olarak nasıl yönettiklerini yarı yapılandırılmış mülakatlar ve doküman inceleme yöntemleriyle detaylı olarak ortaya çıkarmaktır. Araştırma bulgularına göre İnsan Kaynakları sistemlerini ISO entegre sisteminin bir parçası olarak yöneten A ve B otel işletmeleri için disiplin süreci, çalışma kurallarına uyumun denetlenmesi, prosedürlere dayanan insan kaynağını planlama, seçme-yerleştirme, oryantasyon, eğitim-yetiştirme programları ve performans değerlendirme kalıcı istihdam sağlamada anahtar süreçlerdir.

Kaynakça

  • Adal, Z. (2009), “İnsan Kaynakları Yönetiminin Hukuki Boyutları”, C. UYARGİL v.d., İnsan Kaynakları Yönetimi içinde, İ.Ü. İşletme Fakültesi, İşletme Ekonomi Dizisi, Yayın No: 2211, İstanbul, 491-606.
  • Akbaba A, Günlü, E. (2011), “Otel İşletmelerinde İşgören Bulma, Seçme ve Eğitim Sürecinin Stratejik İnsan Kaynakları Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: 5 Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi. İİBF, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9 (18), 200-227.
  • Altunışık, R. Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S ve Yıldırım, E. (2004), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • Armstrong, M. ( 2003), A Handbook of Human Resource Management Practice, Kogan Page, London.
  • Bingöl, D. ( 2011), İnsan Kaynakları Yönetimi, (7. Basım), Beta Basın Yayım, İstanbul.
  • Bingöl, D. (2014), İnsan Kaynakları Yönetimi, (9. Basım), Beta Basın Yayım, İstanbul.
  • Boella, M.J, Turner, S.G. (2005), Human Resource Management in the Hospitality Industry: An Introductory Guide, Routledge (Taylor and Francis Group), London and New York.
  • Boella, M.J, Turner, S.G. (2013), Human Resource Management in the Hospitality Industry, (9. Edition), Routledge, London, NY.
  • Cheng, A. Brown, A. (2010), HRM Strategies and Labour Turnover in the Hotel Industry: A Comparative Study of Australia and Singapore”, The International Journal of Human Resource Management, V 9, Issue: 1.
  • DelCampo, R, G. (2011), Human Resource Management, McGraw Hill, New York.
  • Erdem, B. (2004), “Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Planlamasının Yeri ve Önemi”, Balıkesir Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (11), 35-54.
  • Hayes, D. K, Ninemier J, D. (2009), Human Resource Management İn the Hospitality Industry, JohnWiley & Sons Inc, New Jersey.
  • İslamoğlu, A, H. Alnıaçık, Ü. (2014), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı), 4. Baskı, Beta, İstanbul.
  • Karakaş, Z. (2015), “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Sosyal Hizmet E-Dergi, Cilt:1, Sayı:1, Ocak, 2015, 62-80.
  • Kusluvan, S. Kusluvan, Z. İlhan, İ ve Buyruk, L. (2010), “The Human Dimension: A Review of Human Resource Management Issues in the Tourism and Hospitality Industry”, Cornell Hospitality Qarterly, 51 (2), 171-214.
  • Mitchell, B, Gamlem, C. (2012), The Big Book of HR, Career Press, New Jersey.
  • Nickson, D. (2007), Human Resource Management for the Hospitality and Tourism Industries, Elseiver, London.
  • Noe, R, A. (2009), İnsan Kaynaklarının Eğitimi ve Geliştirilmesi, Çeviren: C. Çetin, (4. Baskı), Beta, İstanbul.
  • Poulstone, J. (2006), “Constructive Dismissals in Hospitality: Perceived Incidence and Acceptance”, New Zealand Tourism and Hospitality Research Conference, University of Otago, Department of Tourism, Dunedin, New Zealand, 112-118.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2013), İnsan Kaynakları Yönetimi (Uygulama Örnekleriyle), 7. Baskı, Beta, İstanbul.
  • SHRM (Society for Human Resource Management (2014), Seperation of Employment Policy: Procedures for Voluntary and Involuntary Termination”, http://www.shrm.org/temlatestools/samples/policies/pages/cms_011005.aspx/ e.t: 15.12.2013
  • Sır, İ. (2013), “4857 Sayılı İş Kanunu” Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Çalışma Genel Müdürlüğü, ÇSGB, 2013, http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/ShowDoc/WLP+Repository/per/dosyalar/duyurular/işkanunu/ e.t:10.12.2013
  • Tanke, M, L. (2001), Human Resource Management for the Hospitality Industry (2nd edition), Delmar, Thomson Learning, USA.
  • Tütüncü, Ö. Demir, M. (2003), “Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kapsamında İşgücü Devir Hızının Analizi ve Muğla Bölgesi Örneği”, Dokuz Eylül Üniv, Sosyal Bil. Enst. Dergisi, Cilt:5, Sayı:2, 146-169.
  • Uyargil, C. (2009), “Performans Değerlendirme”, C.UYARGİL, v.d, İnsan Kaynakları Yönetimi içinde, İ.Ü. İşletme Fakültesi, İşletme-Ekonomi Dizisi, Yayın No: 2211, İstanbul, 209-260.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 5. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • İnternet Kaynakları
  • Bosphorus Conferences, (2014), “İnsan Kaynakları Yönetiminde İş İlişkisinin Sonlanması ve Fesih Süreçlerinin Etkin Yönetimi”, http://www.bosphorusconferences.com/insan-kaynaklari-yonetiminde-iş-ilişkisinin-sonlanması-ve-fesih-süreçlerinin-etkin-yonetimi-zirvesi/ e.t: 08.10.2015.
  • Enz, C, A. (2009), “HR Management Troubles the Global Hotel Industry”, http://www.hotelnewsnow.com/article/972/HR-Management-troubles-the-global-hotel-industry/ e.t:21.01.2013.
  • Heathfield, S, M. (2012a), “Definition of HRM”, http://www.humanresources.about.com/0d/glossaryh/f/hr-management.htm, e.t:21.12.2013.
  • Heathfield, S, M. (2012b), “When Employment Ends: Layoffs, Job termination, Firing, Resignation”, http://www.humanresources.about.com/od/when-employment-ends/ , 21.12.2013.
  • Hotel Mule, (2010), “Labour Turnover and Termination of Employment”, https://www.hotelmule.com/html/39/n-2339-15.html/ , e.t:21.01.2013.
  • HT İnsan Kaynakları, (2014), “Kurumsallığın Göstergesi İşten Ayrılma Süreci”, http://ik.habertürk.com/insankaynaklari/haber/902827-kurumsalligin-gostergesi-isten-ayrilma-sureci/ e.t:09.10.2015.
  • http://www.finansaldenetci.com/iscinin-is-gorme-edimini-yerine-getirmesinin-is-mevzuatındaki-sonuclari/ e.t:15.12.2013.
  • www.iskanunu.com/images/documan/4857-sayili-is-kanunu-guncel-tam-metin-2014.pdf/ e.t:15.12.2013.
  • http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4857.pdf/ e.t: 15.12.2013.
  • http://www.tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucuYeni.jsp/ e.t. 09.10.2015.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Sarıaltın

Zuhal Erol

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarıaltın, H., & Erol, Z. (2015). OTEL İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ KAPSAMINDA İŞ İLİŞKİSİNİN SONA ERME SÜRECİNİN ANALİZİ: (SAKARYA ÖRNEĞİ). Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 5(2), 7-17. https://doi.org/10.17339/ejovoc.43655