Bu çalışmada Fen bilimleri ve Sınıf öğretmenlerinin Fen bilimleri derslerinde etkileşimli tahta ile laboratuvarın birlikte kullanımının öğrenme ve öğretme süreci üzerindeki etkileri ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2020- 2021 eğitim öğretim yılı Kahramanmaraş ili Onikişubat ve Dulkadiroğlu merkez ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda görev yapan 50 Fen bilimleri öğretmeni ve 50 Sınıf öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yönteminde öğretmenlerin çalıştığı okullarda etkileşimli tahta ile laboratuvar bulunması gözetilmiştir. Çalışmada mevcut durumu belirlemek amacıyla tarama yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen etkileşimli tahta ile laboratuvar kullanımının öğrenme ve öğretme süreci üzerindeki etkileri ile ilgili 30 sorudan oluşan öğretmen görüş anketi kullanılmıştır. Elde edilen verilerden SPSS programı yardımıyla her bir soru için frekans ve yüzde değerler hesaplanmıştır. Frekans ve yüzde değerleri tablolar haline getirilmiştir. Etkileşimli tahta ile laboratuvar birlikte kullanıldığı zaman öğrenmenin daha kalıcı olacağı, öğrenilen bilgilerin günlük yaşama daha rahat bir şekilde aktarılacağı ve aynı zamanda öğrencilerin derse karşı ilgi ve isteklerinin daha fazla olacağı sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to determine the views of science and classroom teachers about the effects of using interactive whiteboard and laboratory together in science lessons on the learning and teaching process. The study was carried out with the participation of 50 science teachers and 50 classroom teachers working in secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in the central districts of Onikişubat and Dulkadiroğlu in Kahramanmaraş province in the 2020-2021 academic year. In the study, criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used. In the criterion sampling method, the presence of an interactive whiteboard and a laboratory in the schools where the teachers work was taken into consideration. In the study, the scanning method was used to determine the current situation. As a data collection tool, a teacher's opinion questionnaire consisting of 30 questions about the effects of the use of the interactive whiteboard and the laboratory on the learning and teaching process, developed by the researcher, was used. Frequency and percentage values were calculated for each question with the help of SPSS program from the obtained data. Frequency and percentage values have been tabulated. It has been concluded that when the interactive whiteboard and the laboratory are used together, learning will be more permanent, the learned information will be transferred to daily life more easily, and at the same time, students will have more interest and desires towards the lesson.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | February 22, 2024 |
Acceptance Date | June 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .