Research Article
BibTex RIS Cite

ASTRONOMİYE YÖNELİK İLGİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMALARI

Year 2017, Volume: 13 Issue: 1, 35 - 54, 31.01.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı lisans düzeyinde astronomiye yönelik ilgi ölçeği
geliştirmektir. Çalışmanın örneklemini bir üniversitenin eğitim fakültesinin
sosyal bilgiler, ilköğretim matematik ve fen bilgisi öğretmenliği bölümlerinde
öğrenim gören birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışmaya toplam 458 öğrenci katılmıştır. Ölçeğin geçerlik
çalışmalarında kapsam geçerliliği ve yapı geçerliliği incelenmiştir. Yapı
geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) uygulanmış, elde edilen faktör
yapısının doğruluğunu test etmek için doğrulayıcı faktör analizi (DFA)
gerçekleştirilmiştir. AFA sonuçları ölçekteki 31 maddenin üç faktörde
toplandığını göstermiştir. Bu faktörlerin toplam varyansa yaptıkları katkı
%56,15 olup, faktör yükleri 0,50 ve 0,73 arasında değişmektedir. DFA sonucunda
elde edilen uyum indeksleri incelendiğinde χ2/sd = 2,76; RMSEA = 0,06; SRMR
=0,04; GFI =0,86; AGFI = 0,83; CFI =0,98 ve NNFI =0,98’dir. Ölçeğin güvenirliği
ile ilgili olarak madde toplam korelasyon katsayıları incelenmiş ve Cronbach
Alfa iç tutarlılık katsayına bakılmıştır. Ölçeğin madde-toplam korelasyon
katsayıları 0,51 ile 0,79 arasında olduğu görülmüştür. Ölçek maddelerinin tümü
için Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0,96 olarak elde edilmiştir. Elde
edilen bulgular sonucunda astronomiye yönelik ilgi ölçeğinin geçerli ve
güvenilir olduğu söylenebilir.

References

  • Adams, J. P., & Slater, T. F. (2000). Astronomy in the national science education. Journal of Geoscience Education Standards, 48(1), 39-45.
  • Ainley, M., Hidi, S., & Berndorff, D. (2002). Interest, learning, and the psychological processes that mediate their relationship. Journal of Educational Psychology, 94(3), 545–561.

DEVELOPMENT OF THE SCALE OF INTEREST IN ASTRONOMY: VALIDITY AND RELIABILITY STUDIES

Year 2017, Volume: 13 Issue: 1, 35 - 54, 31.01.2017

Abstract

The purpose of the current study is to develop a scale of interest in
astronomy for undergraduate students. The sampling of the study consists of
first, second, third and fourth year students from the departments of social
studies, elementary school mathematics and science teacher education of the
educational faculty of a university. Totally 458 students participated in the
study. Within the context of the validity studies of the scale, content
validity and construct validity were analyzed. For the construct validity,
exploratory factor analysis (EFA) was run and in order to test the accuracy of
the obtained factor structure, confirmatory factor analysis (CFA) was employed.
The results of EFA revealed that the 31 items of the scale can be subsumed
under three factors. These three factors can explain 56.15% of the total
variance and their factor loadings vary between 0.50 and 0.73. When the fit
indices obtained as a result of CFA are examined, it is seen that χ2/sd = 2.76,
RMSEA = 0.06, SRMR =0.04, GFI =0.86, AGFI = 0.83, CFI =0.98 and NNFI =0.98.
Item total correlation coefficients in relation to the reliability of the scale
were analyzed and Cronbach Alpha internal consistency coefficient was
calculated. The item-total correlation coefficients of the scale were found to
be ranging from 0.51 to 0.79. For the whole of the scale items, Cronbach Alpha
internal consistency coefficient was calculated to be 0.96. In light of these
values, the scale of interest in astronomy can be argued to be valid and
reliable.

References

  • Adams, J. P., & Slater, T. F. (2000). Astronomy in the national science education. Journal of Geoscience Education Standards, 48(1), 39-45.
  • Ainley, M., Hidi, S., & Berndorff, D. (2002). Interest, learning, and the psychological processes that mediate their relationship. Journal of Educational Psychology, 94(3), 545–561.
There are 2 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Hülya Ertaş Kılıç

Özgül Keleş

Publication Date January 31, 2017
Submission Date February 11, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Ertaş Kılıç, H., & Keleş, Ö. (2017). ASTRONOMİYE YÖNELİK İLGİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMALARI. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 13(1), 35-54. https://doi.org/10.17244/http-eku-comu-edu-tr.291327