The main aim of this
study is to examine the effect of Respect for Diversity Program with Family
Involvement developed for the age group of 5-6 years on children's level of
respect for diversity. Prepared based on a constructivist approach;
"Respect for Diversity Program with Family Involvement Developed for the
Age Group of 5-6 Years" consists of a total of 52 integrated activities,
each of them implemented for 3 days a week. The study is a quantitative study.
A model with a pretest-posttest control group, which is among the experimental
models, was used in the study. The study group consisted of a total of 23
children; 12 in the experimental group (7 girls, 5 boys) and 11 in the control
group (7 girls, 4 boys) in the age group of 5-6 years attending preschool
education in Kadıköy, İstanbul in the spring term of the school year of
2015-2016. The "Scale of Respect for Diversity" developed by
Ekmişoğlu (2007) was used in the research. Non-parametric tests were used in
the analysis of the data. The Mann Whitney U test was employed to determine
whether there was a difference between the pre-test results of the experimental
and control groups. The Wilcoxon Signed Sequence Test was used to compare the
pre-test and post-test total scores of the experimental group. The difference
between the post-test scores of the experimental and control groups was checked
by the Mann-Whitney U test. On the grounds of the study results, it is possible
to state that the “Respect for Family-Attended Diversity Curriculum Developed
for the Age Group of 5-6 Years” affects children’s levels of respect for
diversity positively.
Preschool education Respect for diversity Respect for diversity programs Family involvement
Bu
çalışmanın amacı, “5-6 Yaş Grubu İçin Geliştirilen Aile Katılımlı Farklılıklara
Saygı Programının” çocukların farklılıklara saygı düzeyine etkisinin
incelemektir. Yapılandırmacı yaklaşım temel alınarak hazırlanan “5-6 Yaş Grubu
İçin Geliştirilen Aile Katılımlı Farklılıklara Saygı Programı” haftada 3 gün
her güne birer tane olmak üzere toplam 52 adet bütünleştirilmiş etkinlikten
oluşmaktadır. Araştırma nicel bir çalışmadır. Deneysel modellerden ön test-son
test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
2015-2016 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde İstanbul ilinin Kadıköy
ilçesinde yer alan okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubundaki 12
kişilik deney grubu (7 kız 5 erkek), 11 kişilik kontrol grubu (7 kız 4 erkek)
olmak üzere toplam 23 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Ekmişoğlu (2007) tarafından geliştirilen “Farklılıklara Saygı Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde non-parametrik testler
kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupların ön test sonuçları arasında fark olup
olmadığını belirlemek üzere Mann Whitney-U testi yapılmıştır. Deney grubunun ön
test ve son test toplam puanlarını karşılaştırmak için Wilcoxon İşaretli
Sıralar Testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunun son test puanları
arasında fark olup olmadığı Mann Whitney-U testi ile kontrol edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına dayanarak, “5-6 Yaş Grubu İçin Geliştirilen Aile
Katılımlı Farklılıklara Saygı Programının” çocukların farklılıklara saygı
düzeyini olumlu yönde etkilediği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | October 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |