This study aimed at developing an instrument to determine the
mathematics anxiety of teachers. The study group constitutes 487 teachers from
different disciplines. First, a literature review was conducted to develop Math
Anxiety Scale for Teachers (MAS-T). Also, semi-structured interviews were
conducted with teachers of different subjects. An instrument consisting of 5
factors and 33 items were obtained after performing a factor analysis. Model's coherence indexes related to confirmatory
factor analysis were as follows: X²/sd = 2.71, RMSEA= 0.07, SRMR= 0.07, GFI= 0.91, CFI=
0.92, NNFI= 0.93 ve AGFI= 0.90. Total internal consistency coefficient Cronbach
Alpha (α) was obtained as .91. The findings of the criterion validity (.81)
showed that the scale served itspurpose. After the analyses, Math Anxiety Scale
for Teachers (MAS-T) was found to be a valid and reliable scale.
Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin matematik kaygısını belirlemek için geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu,
farklı branşlardan 487 öğretmen oluşturmaktadır. “Öğretmenlere Yönelik
Matematik Kaygı Ölçeği (Ö-MKÖ)” nün geliştirilmesi için öncelikle literatür
taraması ve farklı branşlardan öğretmenler ile yarı yapılandırılmış görüşme
yapılmıştır. Verilere uygulanan faktör analizi ile 5 faktör ve 33 maddeden
oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Doğrulayıcı
faktör analizine ilişkin iyilik uyum indeksleri X²/sd = 2.71, RMSEA= 0.07, SRMR= 0.07, GFI= 0.91, CFI=
0.92, NNFI= 0.93 ve AGFI= 0.90’dir. Ölçeğin toplam iç tutarlılık katsayısı Cronbach Alpha (α) .91 olarak elde
edilmiştir. Ölçüt geçerliliği verileri de (.81), ölçeğin amacına hizmet
ettiğini göstermiştir. Yapılan analizler sonucunda, Öğretmenlere Yönelik
Matematik Kaygı Ölçeği (Ö-MKÖ)” nün geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu
saptanmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | February 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 3 |