Curriculum, which can be defined as the path that is followed to acquire intented knowledge, ability and attitude, is divided into different types by Posner (1995) and Eisner (1985). Null curriculum is one of these types. Although there are many studies about other curriculum types, no study about null curriculum are seen in literature in Turkey. So in this study, it is aimed to discuss the null curriculum elaborately, which has important role on planning education, within the frame of some questions to provide a basis for future studies. This study, which provides summary and synthesis of the knowledge about null curriculum that was found, is literature review. Null curriculum term can be described as the curriculum which includes what is not taught in schools either intentionally or unintentionally (Eisner, 1985). Schools or teachers are responsible for not only what they teach but also what they neglect to teach (Eisner, 1985). So the reasons, which cause to neglect or not to teach these parts, should be found out and understood. Null curriculum points out to the analysis of what is left out or neglected, and concentrates on how the curriculum is designed and implemented (Gholami, Rahimi, Ghahramani, & Dorri, 2016). The content, which are left out from the formal curriculum and included in the null curriculum, can be anything from the whole lesson to little information (Flinders, Noddings, & Thornton, 1986). Studying the reflections of null curriculum in schools has many benefits for deciding on content, aims and their choosing criteria and implementation of curriculum. Although null curriculum is divided into three types as intented, implemented and experiential (Assemi & Sheikhzade, 2013) in literature, in this study it is discussed in three types as the curriculum which is neglected by decision makers, by headmasters and teachers and by students.
Öğrencilerin
amaçlanan bilgi, beceri ve tutumlara ulaşması için izlenen yol olarak
tanımlanan (Tyler, 1986) eğitim programı, Posner ve Eisner tarafından farklı
türlere ayrılmıştır. Göz ardı edilen program bu türlerden bir tanesidir.
Özellikle ulusal alan yazında diğer program türleri hakkında çok fazla çalışma
olmasına rağmen, göz ardı edilen program hakkında herhangi bir tez, makale ya
da bildiriye rastlanmamıştır. Dolayısıyla bu çalışmada, ileride yapılacak başka
çalışmalara temel oluşturması amacıyla, eğitimin planlanmasında önemli bir role
sahip olan göz ardı edilen programın temel sorular çerçevesinde ayrıntılı bir
şekilde tartışılması amaçlanmıştır. Göz ardı edilen program hakkındaki
bilgilerin özetini ve sentezini sunan bu makale bir derleme makalesidir. Göz
ardı edilen program kavramı, isteyerek ya da farkında olmadan okulda
öğretilmeyen konuları kapsayan program olarak tanımlanabilir (Eisner, 1985).
Okullar ya da öğretmenler sadece öğrettikleri şeylerden değil aynı zamanda göz
ardı ettikleri ve öğretmedikleri şeylerden de sorumludurlar (Eisner, 1985).
Dolayısıyla göz ardı edilen kısımların neden görmezden gelindiği ya da neden
öğretilmediğinin bilinmesi gerekir. Göz ardı edilen program da, görmezden
gelinen ve anlatılmayan şeylere yönelinmesini ve programın kavramsal olarak nasıl
tasarlandığına ve uygulandığına odaklanılmasına vurgu yapar (Gholami,
Rahimi, Ghahramani & Dorri, 2016). Resmi öğretim programına dahil edilmeyen ve göz
ardı edilen programın konusu olan içerik, bütün bir dersten ufak bir bilgi
parçasına kadar geniş bir yelpazede ele alınabilir (Flinders, Noddings &
Thornton, 1986). Göz ardı edilen programın okullardaki yansımalarının
çalışılmasının içerik seçimi, hedefler ve seçim kriterleri ve programın uygulanması
noktasında birçok önemli faydası vardır. Alan yazında göz ardı edilen programı
bilinçli olarak göz ardı edilen, uygulamada göz ardı edilen ve kişisel
tecrübeler sonucu göz ardı edilen olmak üzere üç gruba ayıran çalışmalar
(Assemi & Sheikhzade, 2013) olmasına rağmen bu çalışmada göz ardı edilen
program, bu çalışmada karar vericiler tarafından göz ardı edilen, müdür ya da
öğretmenler tarafından göz ardı edilen ve öğrenciler tarafından göz ardı edilen
olmak üzere üç grupta ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2018 |
Submission Date | January 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 3 |