The purpose of
this study is to identify the problems faced by campus students in the context
of factors that affect the success of simultaneous distance education
(depending on infrastructure, individual attitude, time, location, systemic
interaction). Campus students who are studying online distance learning
are faced with the problems they encountered and the mistakes that have been
made in the application-oriented dimension have been tried to be revealed. In
this context, the study aims to examine the participants of the design study as
holistic one-state study; In Kırklareli University, 2016-2017 academic year
students in distance education and employees of distance learning center (UZEM)
are constituted in spring semester. Within the scope of the study, the data
were obtained by the prepared questionnaire (n = 970) and the notes kept by the
researcher in the process. Data obtained from UZEM employees (n = 2) were
obtained from 9-page researchers' diaries, including interviews and
observations with the investigator during the research process. In this study,
descriptive analysis methods were applied. Within the scope of the research,
the problems that students have experienced in simultaneous learning
environments have been examined in five different themes: Infrastructure
Situations, Individual Attitudes, Time-Based Situations, Location-Based
Situations, and Interaction-based Problems. Although the internet
infrastructure is developed, 54% of the students stated that they can not
access online courses because of internet access. A significant number of
students found virtual classes unnecessary (19%) and boring (20%). It has been
observed that the vast majority of the students are close to the virtual
classroom session hours are not suitable times. Problems due to space are
usually caused by the negativity of the dormitory conditions. The problems in
the aspect of the interaction with the students' learning management system are
divided into three sub-themes communicative, educational and systematically.
Bu çalışmanın amacı kampüs öğrencilerinin eşzamanlı uzaktan öğretimin
başarısını etkileyen faktörler (altyapıya bağlı, bireysel tutuma bağlı, zamana
bağlı, mekâna bağlı, sistemsel etkileşime bağlı) bağlamında karşılaştıkları
problemlerin ortaya çıkarılmasıdır. Çevrimiçi uzaktan öğretim gören kampüs
öğrencilerinin karşılaştıkları sorunlar ve nedenleri tartışılmış uygulama
boyutunda yapılan yanlışlar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu amaç
kapsamında çalışma Bütüncül Tek Durum (BTD) çalışması olarak desenlenen çalışmanın
katılımcılarını Kırklareli Üniversitesinde 2016-2017 eğitim öğretim Bahar
döneminde uzaktan öğretim ile ders alan öğrencilerini ve uzaktan eğitim merkezi
(UZEM) çalışanları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veriler hazırlanan
anket formu (n=970) ve araştırmacının süreç içerisinde tuttuğu notlar aracılığı
ile elde edilmiştir. UZEM çalışanlarından (n=2) elde edilen veriler araştırma
sürecinde araştırmacı ile yapılan görüşmeleri ve gözlemleri kapsayan 9 sayfalık
araştırmacı günlüklerinden elde edilmiştir. Bu araştırmada betimsel analiz
yöntemleri uygulanmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerin eş zamanlı öğrenme
ortamlarında yaşadıkları sorunlar Altyapısal Durumlar, Bireysel Tutumlar,
Zamana Bağlı Durumlar, Mekâna Bağlı Durumlar, Etkileşime Dayalı Sorunlar beş
ayrı kategoride incelenmiştir. İnternet altyapısının gelişmiş olmasına karşın
öğrencilerin %54’ ü internet erişiminden dolayı eşzamanlı çevrimiçi derslere
giremediklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin anlamlı bir
çoğunluğu sanal sınıfları gereksiz (%19) ve sıkıcı (%20) bulmuştur.
Öğrencilerin büyük çoğunluğunun sanal sınıf oturum saatlerinin uygun vakitte
olmadığından yakındığı görülmüştür. Mekâna bağlı yaşanılan problemler
genellikle yurt şartlarının olumsuzluğundan kaynaklanmaktadır. Öğrencilerin
öğrenme yönetim sistemi ile olan etkileşimi boyutunda yer alan sorunlar
iletişimsel, eğitimsel ve sistemsel olarak üç ayrı alt temaya ayrılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2018 |
Submission Date | January 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 3 |