Historical documents,
papers and reports on education focused on how good and well-qualified citizens
should be. During the Republican era, many foreign education experts came to
Turkey in order to improve the quality of our education system. Particularly,
between 1923 and 1960, foreign education experts from different countries were
invited to our country and many reports were prepared in an attempt to solve
the problems of the Turkish education system. It is possible to say that in
these reports of foreign experts, they made a significant impact on the
structure of the Turkish education system with the solutions they offered.
Specifically, these experts identified some important opinions and
recommendations in their reports on how good citizens should be and how to
raise a well-qualified person. In particular, John Dewey reported on the
general structure of the Turkish education system and Beryl Parker on the
structure of primary school education. In their reports, these foreign
education experts identified significant issues about the education system in
Turkey. Therefore, the aim of the present study is to reveal the perception of
good citizens mentioned in the reports of John Dewey and Beryl Parker, two of
the foreign education experts in the Republican period. In this context, the method of document analysis, one of the qualitative
research methods, was used in the study. The data source of the study consisted
of the reports of John Dewey and Beryl Parker. The data obtained from these
reports were coded and categorized based on content analysis. As a result, the
data that was categorized was interpreted. The findings of the study were
checked by two field experts and attempts were exerted to increase the validity
and reliability of the study.
Eğitimle ilgili
tarihsel dokümanlar, belgeler ve raporlar, dönemin iyi ve nitelikli vatandaş
özelliklerinin nasıl olması gerektiği üzerine odaklanmıştır. Cumhuriyet
döneminde, eğitim ve öğretim faaliyetlerinin niteliğini arttırmak için birçok
yabancı eğitim uzmanı Türkiye’ye gelmiştir. Özellikle, 1923-1960 yılları
arasında farklı ülkelerden yabancı eğitim uzmanları, ülkemize davet edilmiş ve
Türk eğitim sisteminin sorunlarına çözüm üretmek amacıyla birçok rapor
hazırlanmıştır. Yabancı uzmanların bu raporlarında, sunmuş oldukları çözüm
önerileriyle Türk eğitim yapısı üzerinde önemli etkiler bıraktığı söylenebilir.
Özellikle bu uzmanlar raporlarında, iyi vatandaş özelliklerinin nasıl olması
gerektiği ve bununla birlikte nitelikli bir insan yetiştirmenin nasıl olması
gerektiğine dair, birtakım önemli görüş ve öneriler belirtmişlerdir. Özellikle,
John Dewey, Türk eğitim sisteminin genel yapısı üzerine, Beryl Parker ise
ilköğretim alanında rapor sunmuştur. Bu yabancı eğitim uzmanları, hazırlamış
oldukları raporlarda, eğitim sistemiyle ilgili önemli tespitler yapmışlardır.
Bu nedenle araştırmanın amacı; Cumhuriyet dönemi yabancı eğitim uzmanlarından
John Dewey ve Beryl Parker’ın raporlarında iyi vatandaş algısını tespit
etmektir. Bu bağlamda çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden dokuman
incelenmesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağı, John Dewey ve
Beryl Parker’ın raporlarından oluşmaktadır. Bu raporlardan elde edilen veriler,
içerik analizine dayalı olarak kodlanıp kategori haline getirilmiştir. Bunun
sonucunda kategorileşen veriler, yorumlanmıştır. Araştırmanın bulguları iki
alan uzmanı tarafından kontrol edilerek çalışmanın geçerlilik ve güvenirliği
arttırılmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | December 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1 |