BibTex RIS Cite

ÖZEL VE DEVLET OKULLARINDA ÖĞRETMENLERİN BEKLENTİLERİNİN İŞ DOYUMU VE MOTİVASYON ÜZERİNE ETKİLERİ

Year 2006, Volume: 2 Issue: 1, 3 - 14, 14.01.2013

Abstract

Motivasyon kavramı; bireylerin beklenti ve gereksinimlerinin karşılanarak örgütsel hedefler doğrultusunda yönlendirilmesi olarak tanımlanabilir. İnsanları motive eden gereksinimlerin neler olduğu ne kadar iyi anlaşılırsa, insanlar o derece etkin şekilde motive edilebilirler. Araştırmanın genel amacı; öğretmenlerin farklı boyutlardaki beklentilerinin iş doyumu ve motivasyonlarına etkisini saptamaktır. Bu amaçla likert tipi bir ölçek geliştirilerek örnekleme alınan öğretmen grubu üzerinde uygulanmıştır. Araştırma bulguları; özel okullarda çalışan öğretmenlerin, okul müdürlerinin tutum ve davranışlarının öğretmenlerin işlerinde doyuma ulaşmalarında ve işlerine motive olmalarında olumlu yönde etkisinin olduğunu; devlet okullarında çalışanların ise bu görüşe daha az katılım gösterdiklerini ortaya koymaktadır. Bununla birlikte özel okullarda çalışan öğretmenler devlet okullarındakilere oranla; okullarının çevredeki itibarına ve okulun çalışma ortamı ile ilgili olarak daha olumlu düşünmektedir. Hem özel okuldaki hem de devlet okulundaki öğretmenler; mesleklerinin kendilerine performanslarını değerlendirme şansı verdiğini, işlerini yaparken hedeflerine ulaşabileceklerini belirtmişler; ancak özel okul öğretmenleri mesleklerini icra ederken kendilerini daha fazla stres altında hissettiklerini ifade etmişlerdir.

References

  • Akat, İ. (1984). İşletme Yönetimi. İzmir: Üçel Yayıncılık.
  • Alıç, M. (1996). Eğitim sisteminin amaçlarının gerçekleştirilmesinde eğitim yöneticisinin işlevleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, (217): 12-16.
  • Aydın, M. (1986). Çağdaş Eğitim Denetim. Ankara: İM Eğitim Araştırma Yayın Danışmanlık A.Ş.
  • Aytaç, T. (2000). Okul Merkezli Yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bentley, T. (1999). İnsanları Motive Etme. (O. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Bingöl, D. (1984). Çalışma Psikolojisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Yayınları.
  • Çelik, V. (1999). Eğitimsel Liderlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çetinkanat, C. (2000). Örgütlerde Güdülenme ve İşdoyumu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li Yıllarda Yönetim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Eryılmaz, M. K. (1987). İletişim Kanalları ve Motivasyon. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir: Türkiye
  • Hanks, K. (1999). İnsanları Motive Etme Sanatı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Kinman, G.and Kinman, R. (2001). The role of motivation to learn in management education. The Journal of Workplace Learning, 13 (4): 132-144.
  • Kuruoğlu, M. (1995). Motivasyonunu Nümerik Analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul: Türkiye.
  • Rowley, J. (1996). Motivation and academic staff in higher education.Quality Assurance in Education, 4 (3): 11-16.
  • Sabancı, A. (1994). Eğitim Yönetiminde Çift Yönlü İletişim Yönetilenleri Motivasyon Yayınlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya: Türkiye. İşdoyumu Bakımından Nasıl Etkilemektedir?
  • Sabuncuoğlu, Z ve Tüz, M. (1995). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Ezgi Yayınları.
  • Sancar, İ. (1996). İşletmelerde Motivasyon ve İş Doyumu İlişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Türkiye
  • Tutum, C. (1979). Personel Yönetimi. Ankara: TODAİ Yayınları.
  • Türe, R. (1993). Yöneticilik ve Motivasyon. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Türkiye.
Year 2006, Volume: 2 Issue: 1, 3 - 14, 14.01.2013

Abstract

References

  • Akat, İ. (1984). İşletme Yönetimi. İzmir: Üçel Yayıncılık.
  • Alıç, M. (1996). Eğitim sisteminin amaçlarının gerçekleştirilmesinde eğitim yöneticisinin işlevleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, (217): 12-16.
  • Aydın, M. (1986). Çağdaş Eğitim Denetim. Ankara: İM Eğitim Araştırma Yayın Danışmanlık A.Ş.
  • Aytaç, T. (2000). Okul Merkezli Yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bentley, T. (1999). İnsanları Motive Etme. (O. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Bingöl, D. (1984). Çalışma Psikolojisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Yayınları.
  • Çelik, V. (1999). Eğitimsel Liderlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çetinkanat, C. (2000). Örgütlerde Güdülenme ve İşdoyumu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li Yıllarda Yönetim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Eryılmaz, M. K. (1987). İletişim Kanalları ve Motivasyon. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir: Türkiye
  • Hanks, K. (1999). İnsanları Motive Etme Sanatı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Kinman, G.and Kinman, R. (2001). The role of motivation to learn in management education. The Journal of Workplace Learning, 13 (4): 132-144.
  • Kuruoğlu, M. (1995). Motivasyonunu Nümerik Analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul: Türkiye.
  • Rowley, J. (1996). Motivation and academic staff in higher education.Quality Assurance in Education, 4 (3): 11-16.
  • Sabancı, A. (1994). Eğitim Yönetiminde Çift Yönlü İletişim Yönetilenleri Motivasyon Yayınlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya: Türkiye. İşdoyumu Bakımından Nasıl Etkilemektedir?
  • Sabuncuoğlu, Z ve Tüz, M. (1995). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Ezgi Yayınları.
  • Sancar, İ. (1996). İşletmelerde Motivasyon ve İş Doyumu İlişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Türkiye
  • Tutum, C. (1979). Personel Yönetimi. Ankara: TODAİ Yayınları.
  • Türe, R. (1993). Yöneticilik ve Motivasyon. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Türkiye.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Turgut Karaköse

İbrahim Kocabaş This is me

Publication Date January 14, 2013
Submission Date December 15, 2012
Published in Issue Year 2006 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2013). ÖZEL VE DEVLET OKULLARINDA ÖĞRETMENLERİN BEKLENTİLERİNİN İŞ DOYUMU VE MOTİVASYON ÜZERİNE ETKİLERİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 2(1), 3-14.