Abstract
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin ve öğretmenlerinin özerk öğrenmeye ilişkin yeterlilik ve
sorumlulukları ile sınıf içi ve dışı özerk etkinliklere özgü algılarını araştırmak amacıyla
yürütülmüştür. Çalışma, sorumluluk, yeterlilik ve etkinlik boyutlarının motivasyon ve cinsiyete göre
önemli derecede değişip değişmediğini de araştırmıştır. Nicel veriler 320 üniversite öğrencisi ve 24
öğretmenden toplanmış ve nitel verilerle desteklenmiştir. Sonuçlar öğrencilerin kendilerini yeterli
algılamalarına rağmen sorumluluk alamadıklarını, öğrenmelerin ise öğrencilerin sorumluluklarını
yerine getiremeyeceğini düşünerek pek çok sorumluluğu kendilerinin üstlendiğini göstermiştir.
Çalışmada öğretmen ve öğrencilerin ”öğrenci özerkliği” kavramını yeterince anlamaları ve özerk
öğrenme ile ilgili bir eğitim programının dil öğrenme programlarına alınması gerektiği
önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sorumluluk,Yeterlilik,Etkinlik,Dil öğrenimi