Studies related to the use of multimodal texts which are defined as settings where scripts, paroles, static and mobile images could be used together, have increased recently. Concentrating upon the meaning that is constructed together rather than the meaning made by each component in multimodal texts seems to be important because the meaning in multimodal texts appears not by taking the components separately but by contextualizing them. Those characteristics of multimodal texts reveal the idea that multimodal literacy teaching should be taken into consideration as separately at faculties of education. A case study method which is among qualitative research methods was used in this study which intended to reveal prospective teachers’ views regarding multimodal literacy teaching. 61 prospective teachers studying at Canakkale Onsekiz Mart University, Department of Turkish Education, 4th grade and their views were taken into consideration within the scope of the study. Through the findings, it was revealed that prospective teachers have a low level of awareness regarding multimodal text structure and multimodal literacy teaching. Besides, about two thirds of prospective teachers (f=42) suggested the idea that multimodal texts should be used in Turkish courses at secondary schools and just 1 of them expressed as being qualified enough regarding multimodal literacy teaching.
Yazının, sözün, durağan ve hareketli görüntülerin bir arada kullanılabildiği ortamlar olarak tanımlanan çok katmanlı metinlerin, dil öğretiminde kullanımına ilişkin çalışmalar son dönemde artmıştır. Çok katmanlı metinlerin bünyesinde bulunan her bir unsurun ürettiği anlamdan ziyade bir arada ürettikleri anlama yoğunlaşılması önemli görülmektedir. Çünkü çok katmanlı metinlerde anlam, bütünü oluşturan parçaların ayrı ayrı ele alınmasıyla değil; aksine bütünü oluşturan parçaların bir arada yorumlanmasıyla ortaya çıkmaktadır. Çok katmanlı metinlerin bu özellikleri, çok katmanlı okuryazarlık öğretiminin eğitim fakültelerinde ayrıca ele alınması gereğini ortaya çıkarmaktadır. Türkçe öğretmen adaylarının çok katmanlı okuryazarlık öğretimine ilişkin görüşlerinin ortaya konulmasının amaçlandığı bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması yöntemi kullanılarak desenlenmiştir. Çalışma kapsamında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği 4. Sınıfta öğrenim gören 61 öğretmen adayının görüşüne başvurulmuştur. Elde edilen bulgulardan hareketle, öğretmen adaylarının çok katmanlı metin yapısına ve çok katmanlı okuryazarlık öğretimine ilişkin farkındalık düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının yaklaşık üçte ikilik kısmı (f=42) çok katmanlı metinlerin ortaokul Türkçe derslerinde kullanılması gerekliliğini savunurken yalnızca 1 öğretmen adayı çok katmanlı okuryazarlık öğretimi konusunda kendini yeterli gördüğünü ifade etmektedir.
Anahtar Kelimeler: Çok katmanlı okuryazarlık, çok katmanlı metinler, Türkçe öğretmen adayı görüşleri, öğretmen eğitimi.
Çok katmanlı okuryazarlık çok katmanlı metinler Türkçe öğretmen adayı görüşleri öğretmen eğitimi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2013 |
Submission Date | April 27, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 2 |