This study aims to determine the individual learning needs of 6th grade visually impaired students in Science lessons and Musculoskeletal System, to design and implement a teaching model that could meet these needs, and to evaluate this model from various aspects. The study was conducted with the Design-Based Research model, and the ADDIE model was used as the design model. In the first stage of the study, which was completed in three basic stages, the individual learning needs of 6th grade visually impaired students and their learning levels about the concepts of "Musculoskeletal System" were determined. In the second stage, instructional materials and activities were designed and implemented following the identified needs and individual characteristics of the students. In the last stage, the effectiveness of the instructional design was evaluated from various aspects. While working with six visually impaired students (two of whom were blind) in the first stage (needs analysis) of the study, it was studied with nine visually impaired students (four of whom were blind) in the implementation stage. As a data collection tool, semi-structured observation and interview forms, Gazi Functional Vision Assessment Instrument and expert opinion forms were used. Descriptive analysis was performed in the analysis of the qualitative data obtained. As a result of the study, it was determined that the instructional design, prepared to learn the concepts of "Musculoskeletal System" effectively by visually impaired students, met the identified needs of the students and made positive contributions to their concept learning.
Primary Language | tr |
---|---|
Subjects | Education, Scientific Disciplines |
Journal Section | Makaleler |
Authors |
|
Supporting Institution | Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) |
Project Number | 114K725 |
Thanks | Bu çalışma Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından #114K725 nolu proje kapsamında desteklenmiştir. Araştırmaya gönüllü olarak katılan öğretmen ve öğrencilere teşekkür ederiz. |
Dates |
Publication Date : December 31, 2020 |
Bibtex | @research article { eku799303,
journal = {Eğitimde Kuram ve Uygulama},
issn = {1304-9496},
address = {},
publisher = {Çanakkale Onsekiz Mart University},
year = {2020},
volume = {16},
pages = {231 - 250},
doi = {10.17244/eku.799303},
title = {6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi},
key = {cite},
author = {Yazıcı, Fatih and Sözbi̇li̇r, Mustafa}
} |
APA | Yazıcı, F , Sözbi̇li̇r, M . (2020). 6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi . Eğitimde Kuram ve Uygulama , 16 (2) , 231-250 . DOI: 10.17244/eku.799303 |
MLA | Yazıcı, F , Sözbi̇li̇r, M . "6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi" . Eğitimde Kuram ve Uygulama 16 (2020 ): 231-250 <https://dergipark.org.tr/en/pub/eku/issue/59223/799303> |
Chicago | Yazıcı, F , Sözbi̇li̇r, M . "6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi". Eğitimde Kuram ve Uygulama 16 (2020 ): 231-250 |
RIS | TY - JOUR T1 - 6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi AU - Fatih Yazıcı , Mustafa Sözbi̇li̇r Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17244/eku.799303 DO - 10.17244/eku.799303 T2 - Eğitimde Kuram ve Uygulama JF - Journal JO - JOR SP - 231 EP - 250 VL - 16 IS - 2 SN - 1304-9496- M3 - doi: 10.17244/eku.799303 UR - https://doi.org/10.17244/eku.799303 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Eğitimde Kuram ve Uygulama 6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi %A Fatih Yazıcı , Mustafa Sözbi̇li̇r %T 6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi %D 2020 %J Eğitimde Kuram ve Uygulama %P 1304-9496- %V 16 %N 2 %R doi: 10.17244/eku.799303 %U 10.17244/eku.799303 |
ISNAD | Yazıcı, Fatih , Sözbi̇li̇r, Mustafa . "6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi". Eğitimde Kuram ve Uygulama 16 / 2 (December 2020): 231-250 . https://doi.org/10.17244/eku.799303 |
AMA | Yazıcı F , Sözbi̇li̇r M . 6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi. Journal of Theory and Practice in Education. 2020; 16(2): 231-250. |
Vancouver | Yazıcı F , Sözbi̇li̇r M . 6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2020; 16(2): 231-250. |
IEEE | F. Yazıcı and M. Sözbi̇li̇r , "6. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Destek ve Hareket Sistemi Konusundaki Kavramların Öğretimi", Eğitimde Kuram ve Uygulama, vol. 16, no. 2, pp. 231-250, Dec. 2021, doi:10.17244/eku.799303 |