Bu çalışmada özel gereksinimli bireylerin eğitsel tanılama ve değerlendirme süreçlerinde karşılaşılan problemleri tespit etmek ve bu problemlere yönelik çözüm önerileri sunmak amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi 2021-2022 yılı eğitim öğretim döneminde İstanbul ilinin Arnavutköy, Esenler, Eyüpsultan, Gaziosmanpaşa, Güngören ve Sultangazi ilçelerinde bulunan RAM’larda çalışan toplamda 30 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Katılımcıların görüşlerinden elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucundaki bulgular; “Eğitsel Tanılama ve Değerlendirme Sürecine İlişkin Problemler” ve “Sürece İlişkin Çözüm Önerilerinin Sunulması” şeklinde 2 ana tema altında oluşturulmuştur. Araştırma bulguları yorumlanarak sonuçlar ve öneriler tespit edilmiştir. Araştırmadaki katılımcılardan elde edilen sonuçlar incelendiğinde RAM’larda eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecine yönelik farklı boyutlarda birçok problem tespit edilmiştir. RAM’a eğitsel tanılama ve değerlendirme için başvuran velilerin bilinç ve bilgi düzeylerinin düşük olduğu, RAM’larda vaka inceleme sürecinde fiziksel ortamın yetersiz olduğu ve tanılamada kullanılan materyal eksikliklerinin olduğu, RAM ile paydaş kurumlar (okul-hastane-özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri) arasındaki iletişimin zayıf olduğu, eğitsel tanılama ve değerlendirme sonucu alınan yerleştirme kararı sürecinde en büyük problemin özel eğitim okullarında ve sınıflarında yaşanan kontenjan sınırı olduğu tespit edilmiştir.
Eğitsel tanılama ve değerlendirme özel eğitim özel gereksinimli bireyler ram rehberlik ve araştırma merkezi
In this study, it is aimed to identify the problems encountered in the educational identification and evaluation processes of individuals with special needs and to offer solutions to these problems. The sample of the study consists of a total of 30 participants working in RAM in Arnavutköy, Esenler, Eyüpsultan, Gaziosmanpaşa, Güngören and Sultangazi districts of Istanbul during the 2021-2022 academic year. “Personal Information Form” and semi-structured interview form were used as data collection tools in the study. Participants were selected by purposive sampling method. The data obtained from the views of the participants were analyzed by content analysis method. The findings of the study were organized under two main themes: “Problems Related to the Educational Diagnosis and Evaluation Process” and “Suggesting Solutions for the Process”. Research findings were interpreted and conclusions and recommendations were determined. When the results obtained from the participants in the study were analyzed, many problems were identified in different dimensions regarding the educational diagnosis and evaluation process in RAM. It was found that the awareness and knowledge levels of the parents who applied to RAM for educational identification and evaluation were low, the physical environment was inadequate in the case examination process in RAM and there were deficiencies in the materials used in identification, the communication between RAM and stakeholder institutions (school-hospital-special education and rehabilitation centers) was weak, and the biggest problem in the process of placement decision taken as a result of educational identification and evaluation was the quota limit in special education schools and classes.
Educational diagnosis and evaluation special education individuals with special needs ram guidance and research center
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2025 |
Submission Date | March 19, 2025 |
Acceptance Date | May 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 21 Issue: 1 |