In the academic year of 2012-2013, 12 years of
compulsory education is put into practice and classroom teachers enter music
courses in primary schools. In the Secondary school education period, that is,
from the 5th grade, the music teacher enters the music courses. In the primary
school education process, music courses continue with classroom teacher, while
students continue to be in the 5th grade of secondary school without getting
the full benefits of the music course curriculum. This situation can lead to
problems in obtaining the attainments of the students in the secondary school
5th grade music lesson curriculum. The purpose of this study is to reveal how
the attainments in primary school 4th grade and secondary school 5th grade
music lesson instruction program are realized at the level of teachers'
opinions. Descriptive scanning model was used in the study. The study group is
composed of 40 classroom teachers who entered the 4th grade in Çankırı province
center during the 2013-2014 academic year and 9 music teachers who entered the
music courses of the 5th grade in the secondary class. Each attainment
statement in primary school 4th grade and Secondary school 5th class music
lesson teaching program was arranged in the form of questionnaire and applied
to the course teachers. The result was that the classroom teachers were
inadequate in achieving the attainments in the primary school 4th grade music
course teaching program and the music teachers had problems in not attaining the
5th class music course attainments of the secodary school.
Primary school music lesson Secondary school music lesson Attainments Music teacher Classroom teacher
2012-2013
eğitim-öğretim yılında, 12 yıllık zorunlu eğitimin uygulamaya konmasıyla, ilkokullarda müzik derslerine sınıf öğretmeni girmektedir.
Ortaokul eğitimi sürecinde ise yani 5. sınıftan itibaren, müzik derslerine alan
(müzik) öğretmeni girmektedir. İlkokul eğitimi sürecinde müzik derslerinin
sınıf öğretmeni ile yapılmasından dolayı, öğrenciler müzik dersi öğretim programındaki
kazanımları tam olarak edinemeden ortaokul 5. sınıfa devam etmektedir. Bu durum
öğrencilerin, ortaokul 5. sınıf müzik dersi öğretim programındaki kazanımları
edinmelerinde problemlere yol açabilmektedir. Bu çalışmanın amacı ilkokul 4.
sınıf ve ortaokul 5. sınıf müzik dersi öğretim programında yer alan
kazanımların, ne derecede gerçekleştirildiğini öğretmenlerin görüşleri
doğrultusunda ortaya koymaktır. Araştırmada betimsel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında
Çankırı il merkezinde 4. sınıfları okutan 40 sınıf öğretmeni ve ildeki
ortaokullarda 5. sınıfların müzik dersine giren 9 müzik öğretmeni
oluşturmaktadır. İlkokul 4. sınıf ve ortaokul 5. sınıf müzik dersi öğretim
programında yer alan her bir kazanım ifadesi, anket sorusu şeklinde
düzenlenerek ders öğretmenlerine uygulanmıştır. Sonuç olarak, sınıf
öğretmenlerinin ilkokul 4. sınıf müzik dersi öğretim programında yer alan
kazanımları gerçekleştirmede yetersiz kaldıkları, müzik öğretmenlerinin ise
ortaokul 5. sınıf müzik dersi kazanımlarını gerçekleştirmede sorunlar
yaşadıkları ortaya çıkmıştır.
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 30, 2017 |
Submission Date | September 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.