The aim of this study is to investigate the
capabilities of primary school teachers’ recognition of Social Studies
Curriculum. The sample of this study is comprised of primary school teachers
(187 female, 152 male) selected randomly from the primary schools in the
districts as Pamukkale and Merkezefendi of Denizli. In order to measure the
capacities of primary school teachers’ recognition of Social Studies
Curriculum, ‘the scale of capabilities in recognition of Social Studies
Curriculum’ developed by Gürbüz (2013) is used. The data is collected from
primary school teachers included in the sample within the 2016-2016 education
year. The results of this study suggest that the primary school teachers
recognize the curriculum moderately. Moreover, the views of primary school
teachers about the basic structure of the curriculum are differ according to
their professional status. Additionally, primary school teachers mentioned that
they prefer to use traditional assessment and evaluation rather than
alternative ones. Generally, it can be said that primary school teachers’ views
differ from each other in recognition of the main dimensions of the
curriculum.
Bu çalışmanın amacı, Sınıf öğretmenlerinin Sosyal
Bilgiler öğretim programını tanıma yeterliklerini incelemektir. Araştırmanın
örneklemini Denizli ili Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerindeki ilkokulları
içinden basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen (187 kadın, 152 erkek) toplam
339 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler
öğretim programını tanıma yeterliğini ölçmek amacıyla Gürbüz (2013) tarafından
geliştirilmiş olan “Sosyal Bilgiler Öğretim Programı Tanıma Yeterliği Ölçeği”
kullanılmıştır. Veri, 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde örnekleme dâhil
olan ilkokullardaki sınıf öğretmenlerinden toplanmıştır. Çalışma sonucuna göre,
sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler öğretim programını orta düzeyde
tanıdıkları söylenebilir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin programın temel yapısına
ilişkin ifadeleri mesleki kıdemlerine göre farklılık göstermektedir. Aynı
şekilde sınıf öğretmenleri, tavsiye
edilen alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılmasının yerine
geleneksel ölçme araç-gereçlerini tercih ettikleri yönünde görüş belirtmişlerdir.
Genel olarak incelendiğinde; sınıf öğretmenlerinin programın temel boyutları
konusunda farklı görüşlere sahip oldukları görülmüştür.
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Submission Date | August 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.