The purpose of this
study was to analyse how school administrators make sense of instructional
leadership depending on their professional experiences and lives. This study
designed in phenomenological design under qualitative research method focuses
on determining how school administrators make sense of instructional leadership
experiences. Criterion sampling and maximum variation sampling under purposeful
sampling methods were conducted to select the participant of the present study.
The data of the study were gathered through a semi-structure interview form
including open-ended questions developed by the researchers. A systematic
process composed of the steps entitled bracketing, phenomenological reduction,
imaginative variation and synthesising of meanings and essences was conducted
analyse the data. Results revealed that instructional leadership was composed
of seven interrelated components entitled managing the human and material
resources, enabling the continuous professional development, building a healthy
school climate and culture, being a learning school, life-long learning,
identifying common purposes and being appointed though the necessary
qualifications. Results of the study were discussed in line with the related
literature and some suggestions were made.
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin mesleki
deneyim ve yaşantılarına dayalı olarak öğretim liderliğini nasıl
anlamlandırdıklarını incelemektir. Nitel
araştırma yöntemi ve fenomenolojik desende kurgulanmış bu çalışma, okul
yöneticilerinin öğretim liderliği deneyimlerini nasıl anlamlandırdıklarını
belirlemeye odaklanmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örneklemesi birlikte
kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla araştırmacılar tarafından
geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme
formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde ‘parantezleme’,
‘fenomenolojik redüksiyon’, ‘imgesel çeşitleme’ ve ‘anlam ve özlerin
sentezlenmesi’ basamaklarından oluşan sistematik bir süreç izlenmiştir.
Araştırma sonuçları öğretim liderliğinin insan kaynağını ve maddi kaynağı
yönetebilme, sürekli mesleki gelişmeyi sağlayabilme, sağlıklı okul kültürü ve
iklimini oluşturabilme, öğrenen okul olabilme, yaşam boyu öğrenebilme, ortak
amaçlar belirleyebilme ve liyakat ilkesine göre atanabilme olarak
isimlendirilen yedi bileşenden oluşan bir yapı arz ettiğini göstermektedir.
Araştırma sonuçları ilgili alan yazınla ilişkili bir biçimde tartışılmış ve
bazı öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2018 |
Submission Date | November 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.