In recent years, the need for modeling and
modeling approaches involving cognitive and meta-cognitive thinking processes
to be introduced to students at every level, from early school years to higher
education, has been highly emphasized by mathematics educators. In parallel
with these developments, mathematical
modeling took place as one of the six basic mathematical skills aimed to be
developed in the Primary School
Mathematics Curriculum. It is emphasized in the program that with the aid of
mathematical modeling, primary school students should be able to solve problems
that may arise in daily life by using their mathematical knowledge. It is
necessary to introduce mathematical modeling approach which is quite new in
primary school mathematics in Turkey by adding mathematical modeling skill to primary
mathematics teaching program as a basic skill. Especially, it is of great
importance to provide sample activities to the teachers in order to disseminate
the modeling approach in primary school and to increase their knowledge and
experience on how to use them. For this reason, in order to develop solutions
and suggestions on how to apply the modeling problems in the classroom
environment, a longitudinal research study has been carried out using the
modeling activities with the 4th-grade students at the primary
school in a large provincial center in the Black Sea region. The Model Eliciting Activities used are
one of the most important tools that enable students to acquire and develop
mathematical modeling skills at primary school level. The purpose of this reflection article is to
introduce model eliciting activities under the light of the observations and
experiences obtained from this research as well as the results obtained from
other international studies; to emphasize the difference from other problems; to
determine the role of the teacher and the learner throughout the process; to
explain classroom organization, duration and form of application; to provide
suggestions on how students should be assessed and also to inform primary school
teachers about potential difficulties in the process. It is of great importance
to provide case studies and to increase their knowledge and experience on how
to use them.
Biliş ve biliş-ötesi düşünme süreçlerini içeren model ve modelleme
yaklaşımlarının öğrencilere okulun ilk yıllarından yükseköğrenime kadar her
seviyede tanıtılmasının gerekliliği son yıllarda matematik eğitimcileri
tarafından oldukça çok vurgulanmaktadır. Bu gelişmelere paralel şekilde Matematik Dersi
Öğretim Programında geliştirilmesi amaçlanan altı temel matematik
becerisinden biri olarak matematiksel modelleme yerini almıştır.
Programda matematiksel modelleme yardımıyla ilkokul öğrencilerinin günlük hayatta
ortaya çıkabilecek problemleri kendi matematik bilgilerini kullanarak
çözebilmelerinin sağlanması gerektiği vurgulanmaktadır. İlkokul matematik dersi öğretim programına matematiksel modelleme becerisinin temel
beceriler arasına eklenmesiyle Türkiye’de ilkokul matematiğinde oldukça yeni
olan matematiksel modelleme yaklaşımının tanıtılması gerekliliği ortaya
çıkmıştır. Özellikle modelleme yaklaşımının ilkokul kademesinde
yaygınlaştırılması amacıyla öğretmenlere sınıfta kullanabilecekleri örnek
etkinliklerin sağlanması ve bunların nasıl kullanacaklarına dair bilgi ve
deneyimlerinin arttırılması büyük önem arz etmektedir. Bu nedenle modelleme
problemlerinin sınıf ortamında nasıl uygulaması gerektiğine yönelik çözüm ve
öneriler geliştirmek amacıyla Karadeniz bölgesinde yer alan büyük bir ilin
merkezinde öğrenim gören ilkokul öğrencileri ile Model Oluşturma Etkinlikleri kullanılarak uzun süreli bir araştırma
yapılmıştır. Kullanılan Model Oluşturma Etkinlikleri öğrencilerin ilkokul
seviyesinde matematiksel modelleme becerisini kazanması ve bunu geliştirmesine
olanak sağlayan en önemli araçlardan biridir. Bu derleme makalede hem bu
araştırmadan elde edilen gözlem ve deneyimler hem de uluslararası yapılan diğer
çalışmalardan elde edilen sonuçların ışığı altında Model Oluşturma
Etkinliklerini tanıtmak amaçlanmıştır. Ayrıca bu etkinliklerin diğer
problemlerden farkı, modelleme süreci boyunca öğretmen ve öğrencinin rolü,
sınıf organizasyonu ve uygulama biçimi ile öğrencilerin nasıl değerlendirilmesi
gerektiği hususunda öneriler sunulmuştur. Diğer taraftan bu süreçte
karşılaşılabilecek olası zorluklar vurgulanarak ilkokul öğretmenlerinin bu
konuda hazırlıklı olması sağlanacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 3, 2018 |
Submission Date | December 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.