Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de ve Finlandiya’da hizmet öncesi sınıf
öğretmeni yetiştirme programlarında yer alan öğretmenlik uygulamalarının
karşılaştırılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırmada “yatay karşılaştırma” tekniği kullanılmıştır. Bu
kapsamda, Türkiye ve Finlandiya’daki sınıf öğretmeni yetiştirme sistemiyle
ilgili veriler genel olarak ülkelerin başta üniversiteler olmak üzere resmi
kurumlarından elde edilmiştir. Finlandiya’da Oulu Üniversitesi, Türkiye’de ise
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın internet sitelerinde yer alan bilgiler veri
kaynağı olarak kullanılmıştır. Bu kaynaklardan toplanan veriler ise,
araştırmanın alt amaçlarına göre kategorize edilmiştir. Araştırma sonucunda,
hizmet öncesi sınıf öğretmeni yetiştirme programlarındaki öğretmenlik
uygulamaları kapsamında bulunan derslerin amaçları, temel özellikleri, kredi
miktarları ve program içerisindeki yüzdelerinde çeşitli benzerlik ve
farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlik uygulamaları kapsamında
Türkiye’de üç ders bulunurken, Finlandiya’da dört ders bulunmaktadır. Türkiye’de
öğretmenlik uygulamalarının hepsi devlet okullarında gerçekleştirilmektedir. Finlandiya’da
ise öğretmenlik uygulamalarının üçü fakülte bünyesindeki uygulama okulunda gerçekleştirilirken,
biri de devlet okullarında gerçekleştirilmektedir. Öğretmenlik uygulamalarının
kredilerine bakıldığında, Türkiye’de 21 AKTS iken, Finlandiya’da 25 AKTS olduğu
görülmüştür. Öğretmenlik uygulamalarının öğretmen yetiştirme programları
içindeki yüzdelerine bakıldığında, bu yüzdenin Türkiye’de % 9 iken,
Finlandiya’da % 8 olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, öğretmenlik
uygulamalarının genel işleyişinde ise benzerlikler olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda birtakım öneriler sunulmuştur.
This study aims to
compare the teaching practices in pre-service classroom teacher training
programs in Turkey and Finland. Document analysis, a qualitative research
method was used in the study. The data was analyzed using content analysis.
“Horizontal comparison” is also used in the study. In this regard, the data
regarding the teaching practices in classroom teacher training programs in
Turkey and Finland was generally obtained from the government agencies of the
countries, particularly, the universities. The data sources were Oulu
University in Finland and the webpage of the Council of Higher Education. The
data were categorized according to the sub-aims of the study. The results
indicated various similarities and differences between the aims, basic
characteristics, credits, and the percentages of the courses offered within the
scope of the teaching practices in the teacher training programs of both
countries. Regarding teaching practices, there are three courses in the program
in Turkey, while there are four courses in the program in Finland. All of the
teaching practices in Turkey is done within state schools. In Finland, on the
other hand, three of the teaching practice courses are done within the practice
school of the university, and one is completed in state schools. Considering
the credits of the teaching practice courses, it is 21 Ects in Turkey and 25
Ects in Finland. Considering the percentage of the teaching practice courses in
the entire program, this percentage is found to be 9% for Turkey, while it is
found to be 8% for Finland. The results also indicated several similarities in
the process of the teaching practice courses. Some suggestions were made based
on these results.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Submission Date | July 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.