The purpose of this study is to improve the
mathematic problem-solving skills of first grade primary school students and to
make the addition-subtraction processes more practical. Qualitative and
quantitative research designs were used together in the research, and pre-test
and post-test with control group were performed from quasi-experimental models.
The study was carried out with a total of 44 students (22 in the experimental
group and 22 in the control group) the first grade students in a primary school
in Antakya of Hatay province in 2016-2017 academic years. For the study,
“Addition” and “Subtraction” gains were selected and the material prepared for
this purpose was used interactively in the experiment group for 10 hours. In
the control group was taught education as specified in the program, too. The
students in the experimental and the control groups were administered a mathematic
problem solving skills working paper as pre-test and post-test. t-test and
ANCOVA test were used in analysis and interpretation of data. When the analysis
results were examined, a significant difference favored the experimental group.
Then, 5 students from the experimental group were randomly selected and
interviewed. The interview was conducted using semi-structured interview form.
As a result of the analysis, the students had a joint comment that they enjoyed
from the course which teaching via the material and, that it was more
productive.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin matematik problemi
çözme becerilerini geliştirmek ve toplama-çıkarma işlemlerini daha pratik
yapmalarını sağlamaktır. Araştırmada nitel ve nicel araştırma desenleri bir
arada kullanılmış olup, yarı deneysel modellerden ön test-son test kontrol
gruplu desene uygun olarak yürütülmüştür.
Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Hatay ilinin Antakya
ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun 1. sınıfında öğrenim gören deney
grubunda 22 ve kontrol grubunda 22 olmak üzere toplam 44 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Çalışma için “Toplama” ve “Çıkarma”
konulu kazanımlar seçilmiş ve bu amaçla hazırlanan materyal deney
grubunda 10 ders saati boyunca etkileşimli olarak kullanılmıştır. Kontrol
grubunda ise programda belirtilen şekilde öğretim yapılmıştır. Deney ve kontrol
grubundaki öğrencilere matematik problemi çözme becerileri çalışma kâğıdı
ön-test ve son-test şeklinde uygulanmıştır. Verilerin çözümü ve
yorumlanmasında; t-testi ve ANCOVA testi
kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde, deney grubu lehine anlamlı bir
fark meydana gelmiştir. Ardından deney grubundan 5 öğrenci seçkisiz örnekleme
ile seçilmiş ve görüşme yapılmıştır. Görüşme yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda öğrencilerin materyal ile
anlatılan dersten keyif aldıkları ve dersin daha verimli geçtiği konusunda
ortak yorumları olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Submission Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.