Research Article
BibTex RIS Cite

Görselleştirmeye Dayalı Etkinliklerin Okul Öncesi Çocuklarinin Duygusal Zeka Düzeyine Etkisi

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 113 - 123, 30.04.2019

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, görselleştirmeye dayalı etkinliklerin okul öncesi çocuklarının duygusal zeka düzeyine etkisini belirlemektir. Araştırmada, baskın-daha az baskın karma yöntem deseni kullanılmıştır. Tashakkori ve Teddlie (1998) baskın-daha az baskın karma yöntem desenini, nitel veya nicel araştırma yöntemlerinden bir tanesini temele alıp, araştırmanın küçük bir boyutunda ise diğer araştırma deseninin kullanılması şeklinde tanımlamıştır. Araştırmada seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden bir olan benzeşik (homojen) örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Bitlis’in Tatvan ilçesine bağlı Sahil Anaokulu’nda öğrenim gören 5 yaş grubu çocukları oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunda yer alan deney grubu, araştırmacının eğitim-öğretim sürecini yürüttüğü grup, farklı bir sınıf ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada deney grubu öğrencilerine araştırmacılar tarafından hazırlanan görselleştirmeye dayalı etkinlikler dikkate alınmış; kontrol grubuna ise mevcut eğitim programı doğrultusunda etkinlikler yapılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış gözlem ve görüşme formunda yer alan sorular için uzman görüşüne başvurulmuştur. Ayrıca, araştırmada uygulama esnasında doküman incelemesi yapılarak nitel veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde duygusal zekaya ilişkin hazırlanan gözlem formunda yer alan maddelerin normal dağılım gösterip göstermeme durumu için Shapiro-Wilks değerine bakılmıştır. Duygusal zekayı ölçmek için hazırlanan gözlem formunda deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarını karşılaştırmak için Mann Whitney U-Testi, grupların kendi içindeki öntest – sontest puanlarını karşılaştırmak için ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen veriler için de betimsel ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, çocuklar bilgi ağırlıklı ve uygulamalı konuları konuştuğu; görsel ve işitsel materyalleri daha çok sevdiği görülmüştür.

References

  • Akaroğlu, G. & Dereli, E. (2012). Okul öncesi çocukların görsel algı eğitimlerine yönelik geliştirilmiş eğitici oyuncakların çocukların görsel algılarına etkisi. Zeitschriftfürdiewelt Der Türken/ Journal Of Worlds Of Turks, 4(1), 201-222.
  • Alpan, G. (2013). Görsel okuryazarlık eğitiminin öğretmen adaylarının problem çözme yaklaşımlarına etkisi: Gazi Üniversitesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 3(2013), 111-130.
  • Aral, N. & Ayhan, A. (2016). Frostig Görsel Algı Testi’nin Türkçe’ye Uyarlanması. International Journal Of Social Science, Sayı 50.
  • Arcavi, A. (2003). The Role Of Visual Representations In The Learning Of Mathematics. Educational Studies In Mathematics, 52, 215-241.
  • Aydın. M.Z. (2003). Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi Yöntemi (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çalışır, F.(2011). Hayat bilgisi dersinde karikatürlerle öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çaltık, İ. (2004). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulu ve anasınıflarında görev yapan öğretmenlerin uygulanan okul öncesi eğitim programına ve kullanımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, Z. ve Aral, N. (2011). Anasınıfı çocuklarının görsel-motor koordinasyon gelişimine görsel algı eğitiminin etkisinin incelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 443-466.
  • Ercan, Z. Ahmetoğlu, E. & Aral, N. (2016). Görsel algı eğitiminin beş-altı yaş grubundaki çocukların görsel-motor bütünlük becerilerine etkisi. International Journal Of Social Science, 48(2016), 319-332.
  • Goleman, D. (2000). İş başında duygusal zekâ. (1. Baskı). (Çev. Handan Balkara). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Güney, F. (2009). Okul yöneticilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kahraman, H. ve Akgün, S. (2008). Empati becerileri eğitiminin okul öncesi dönemdeki çocukların empati becerilerine ve sorun davranışlarına etkisi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 15 (1), 15-23.
  • Kayserili, T. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile okul öncesi öğretmenliğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Konrad, S.ve Hendl, C. (2005). Duygularla güçlenmek. (Çev. Meral Taştan). 1. Baskı. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Köroğlu, G. S. (2006). Sınıf rehber öğretmenlerinin algılarına göre psikolojik danışmanların duygusal zekâ düzeyleri (Kırıkkale İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köse, N. (2009). 7-13 yaş çocuklarının duygusal zekâ düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Miller, L (1989) Classroom based language ınterventıon. Language, Speech And Hearıng Services İn Schools, 20, 153-169.
  • Mumcu, M. (2008). İlköğretim okulu öğrenci ve öğretmenlerinin gerçek ve tercih edilen sınıf atmosferi algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Nazlı, S. (2013). Hemşirelerde duygusal zekâ ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Konya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Öveç, Ö. (2012). Okul öncesi eğitim alan 6 yaş çocuklarının bazı duyguları(sevgi, korku, mutluluk, üzüntü) resmetmelerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, A. ve Özdemir-Yüksek, A. (2007). Duygusal zekâ ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 393-410.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları okul öncesi dönem (4. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Uzun, H. (2007). Malatya İlinde okul öncesi eğitim programının uygulanmasında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Vural, D. E ve Hamurcu, H. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online. 7(2), 456-467.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Effect of Visualising Activities on The Level of Preschool Children’s Emotional Development

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 113 - 123, 30.04.2019

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of visualising activities on preschool children’s emotional intelligence. This research uses a triangulation method. This can be defined mixed methods. According to Tashakkori ve Teddlie (1998), mixed method approach includes quantitative and qualitative and researchers draws on both approaches in their studies even if one approach is used less than the other. An homogeneous sampling, which is one of the non-random sampling methods, was used in the research. The research’s study group consists of 5-year-old children studying at the Sahil Preschool affiliated to the Tatvan district of Bitlis The children are divided into two groups: experimental and control. The experimental group is the researcher’s own classroom and the control group is another class in the same school. The participant teachers fill in observational form carefully when the first test is applied. The researchers prepare visualising activities for the experimental group and the control group continues their routine activities. In this research, semi-structured observational and interview forms are used. We get help from experts for these two forms. Besides, In the study during the application, documents, the qualitative data have been collected. In the data analysis, we refer to visualising activities through document analysis. Data analysis, Shapiro-Wilks test is used to determine whether there is normal distribution among items relating to emotional intelligence or not. When normal distribution is examined, Shapiro- Mann Whitney U-Test is also used to compared the points of the children in the experimental group with the control group. Data from the semi-structured observational from have be analysed through the descriptive and content data analysis methods. Wilcoxon is used to analyse and compare the points within each group. When content analysis is applied, the responses of the children are described and each question is given a code. As a result of the research, they talk more about informative topics and practices, and they like more learning by doing, visual and auditory activities that other activities.

References

  • Akaroğlu, G. & Dereli, E. (2012). Okul öncesi çocukların görsel algı eğitimlerine yönelik geliştirilmiş eğitici oyuncakların çocukların görsel algılarına etkisi. Zeitschriftfürdiewelt Der Türken/ Journal Of Worlds Of Turks, 4(1), 201-222.
  • Alpan, G. (2013). Görsel okuryazarlık eğitiminin öğretmen adaylarının problem çözme yaklaşımlarına etkisi: Gazi Üniversitesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 3(2013), 111-130.
  • Aral, N. & Ayhan, A. (2016). Frostig Görsel Algı Testi’nin Türkçe’ye Uyarlanması. International Journal Of Social Science, Sayı 50.
  • Arcavi, A. (2003). The Role Of Visual Representations In The Learning Of Mathematics. Educational Studies In Mathematics, 52, 215-241.
  • Aydın. M.Z. (2003). Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi Yöntemi (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çalışır, F.(2011). Hayat bilgisi dersinde karikatürlerle öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çaltık, İ. (2004). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulu ve anasınıflarında görev yapan öğretmenlerin uygulanan okul öncesi eğitim programına ve kullanımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, Z. ve Aral, N. (2011). Anasınıfı çocuklarının görsel-motor koordinasyon gelişimine görsel algı eğitiminin etkisinin incelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 443-466.
  • Ercan, Z. Ahmetoğlu, E. & Aral, N. (2016). Görsel algı eğitiminin beş-altı yaş grubundaki çocukların görsel-motor bütünlük becerilerine etkisi. International Journal Of Social Science, 48(2016), 319-332.
  • Goleman, D. (2000). İş başında duygusal zekâ. (1. Baskı). (Çev. Handan Balkara). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Güney, F. (2009). Okul yöneticilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kahraman, H. ve Akgün, S. (2008). Empati becerileri eğitiminin okul öncesi dönemdeki çocukların empati becerilerine ve sorun davranışlarına etkisi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 15 (1), 15-23.
  • Kayserili, T. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile okul öncesi öğretmenliğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Konrad, S.ve Hendl, C. (2005). Duygularla güçlenmek. (Çev. Meral Taştan). 1. Baskı. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Köroğlu, G. S. (2006). Sınıf rehber öğretmenlerinin algılarına göre psikolojik danışmanların duygusal zekâ düzeyleri (Kırıkkale İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köse, N. (2009). 7-13 yaş çocuklarının duygusal zekâ düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Miller, L (1989) Classroom based language ınterventıon. Language, Speech And Hearıng Services İn Schools, 20, 153-169.
  • Mumcu, M. (2008). İlköğretim okulu öğrenci ve öğretmenlerinin gerçek ve tercih edilen sınıf atmosferi algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Nazlı, S. (2013). Hemşirelerde duygusal zekâ ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Konya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Öveç, Ö. (2012). Okul öncesi eğitim alan 6 yaş çocuklarının bazı duyguları(sevgi, korku, mutluluk, üzüntü) resmetmelerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, A. ve Özdemir-Yüksek, A. (2007). Duygusal zekâ ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 393-410.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları okul öncesi dönem (4. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Uzun, H. (2007). Malatya İlinde okul öncesi eğitim programının uygulanmasında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Vural, D. E ve Hamurcu, H. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz yeterlilik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online. 7(2), 456-467.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Article
Authors

Sevda Koç Akran 0000-0003-4205-0148

İnci Kocaman This is me 0000-0002-6456-4863

Publication Date April 30, 2019
Submission Date July 8, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Koç Akran, S., & Kocaman, İ. (2019). Görselleştirmeye Dayalı Etkinliklerin Okul Öncesi Çocuklarinin Duygusal Zeka Düzeyine Etkisi. Journal of Education, Theory and Practical Research, 5(1), 113-123.