In this study, it was aimed to determine the science-based entrepreneurship tendencies of secondary school students according to gender, grade level, science lesson grade point average and science lesson project assignment status variables. The sample of this research, which was conducted in the scaning model, consisted of 245 students (126 girls and 119 boys) who were educated in a public secondary school in the Marmaris district of Muğla in the a2018-2019 academic year. The data were collected by "Science-Based Entrepreneurship Scale for Middle School Students". Since the data were not distributed normally, Mann Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used for nonparametric statistics. At the end of the research, it was determined that science-based entrepreneurship tendencies of secondary school students were positive. It was concluded that the science-based entrepreneurship tendencies of the students did not differ according to the gender, grade level, grade point average and project assignment status.
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin fen tabanlı girişimcilik eğilimlerinin; cinsiyet, sınıf düzeyi, fen bilimleri dersi not ortalaması ve fen bilimleri dersinden proje ödevi alma durumu değişkenlerine göre tespit edilmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde yürütülen bu araştırmanın örneklemini 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılında Muğla İli Marmaris ilçesine bağlı bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 126 kız 119 erkek olmak üzere toplam 245 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Fen Tabanlı Girişimcilik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler, normal dağılım göstermediğinden parametrik olmayan istatistiklerden Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerinin fen tabanlı girişimcilik eğilimlerinin olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin fen tabanlı girişimcilik eğilimlerinin; cinsiyet, sınıf düzeyi, not ortalaması ve fenden proje ödevi alma durumuna göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | April 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.